Alla historiers
inledning utgår från slutet. Det menar Mark O’Connell i sin hyperintressanta
bok To Be a Machine, som troligen är
den mest välskrivna boken om transhumanism som du kommer att läsa i år.
Vad är
transhumanism? Ordet var en av finalisterna till word of the year i australiska
ordboken MacQuaries årliga genomgång i januari, och det är förstås en
indikation på att även om ordet funnits sedan 60-talet är det först helt
nyligen som det fått ett så här starkt genomslag. I korthet: tron på att
människan behöver förbättra sina skröpliga kroppar med hjälp av teknik, och
byta ut otjänliga kroppsdelar med implantat för att förhindra sjukdomar och
förlänga livslängden och slutligen även göra oss odödliga. En uppdatering av
cyborg-tekniken, kan man lite förenklat säga.
O’Connell är
litteraturvetare, med visst irländskt temperament (”we are fucked by the
future” skulle nog inte en amerikan eller britt skriva), och tar sig an ämnet
med lekmannens piggt upptäckarlystna blick. Han ägnar några år åt intensiva
möten med representanter från olika falanger, med flitiga research-resor till
USA. Mycket av boken består av reportageliknande texter, framförda på ett sätt
som kombinerar nonchalansen med skarpsinnet – för att inte tala om en humor som
leks fram i försynta antydningar.
En av flera bra
saker med O’Connells metod är att han avstår från enkel polemik. Därför
riskerar han inte att bli snubbarnas favorit (så där som Slavoj Zizek blev för
tjugo år sedan, och som Jordan B Peterson verkar ha blivit nu). Han är för
osäker, och resonerar mer öppet, och inbjudande mot invändningarna.
En av många frågor
som läsningen av den här boken genererar: hur kul är det att leva för evigt, om
du gör det som en maskin? O’Connell är inne på de tankarna, när han resonerar
kring var gränsen går för ditt jag, när tillräckligt mycket har ersatts av
maskiner. När är du inte längre dig själv?
En annan fråga har
med naturen att göra: måste man göra allt, bara för att man kan göra det? Är
förnuft en fråga om ständig utveckling? Är det exempelvis etiskt försvarbart
att ersätta vävnad med artificiellt material? Transhumanisterna verkar vilja
ersätta biologin, eller åtminstone fuska bort dess begränsningar. Å andra
sidan: har vi råd att undvara förbättring när den väl erbjuds? Ta till exempel
minneskapaciteten, ett område där det minst sagt finns saker att åtgärda.
Som synes: många
frågor blir det … En av de saker som måste diskuteras av en ny framtid är vad
maskinerna gör med våra känsloliv. Vad händer med dem om vi i högre grad
omsluts av teknik? Ett av kapitlen berör kryokonservering, alltså att frysa ned
hjärnor och kroppar i väntan på att tekniken ska göra det möjligt att tina upp
dem så att de återigen kommer till användning: en hjärna kopplad till en
maskin, det är vad de nedfrusna grå massorna har att vänta sig …
Låter det rysligt?
Livet är i sig rysligt, skyndar sig Max More, en av förespråkarna för
kryotekniken, att säga. De antas anta vilken form som än tekniken finner
lämplig i framtiden. Där kan en hjärna laddas upp mot en dator, något som kan ligga
närmare i tid än vi anar. För vad är ens ett medvetande?
Det cartersianska
teoremet ”jag tänker, alltså finns jag” kan ersättas med en framtidsfråga:
”finns jag?” I den här formen, det vill säga, kopplad till artificiellt liv.
Det artificiella finns förstås redan: i gräsklipparrobotarna, i de självkörande
bilarna, i våra telefoner, och redan nu i mångas händer, i de inopererade chipen som fungerar som tågbiljetter. Här saknas inte lysande utsikter:
exempelvis krigsindustrin, som ju har industrialiserats i så hög grad, för tänk
när man kan skicka uteslutande maskinella soldater. De saknar helt samvete, och
kan därför döda fiender utan betänkligheter.
Det finns hos
O’Connell en förmåga att skapa narrativ kring ett problematiskt ämne, en fråga
som måste kallas brännbar och riskfylld. Där blir det utopiska draget
förstärkt, och även om de flesta av hans intervjuoffer identifierar sig som
ateister är också religionen ett närvarande inslag, såsom i den här längtan
efter evigt liv. Inte så att det skulle finnas plats för någon Gud i denna
världsbild – liksom Victor Frankenstein försökte, är Gud utbytt mot den
mänskliga skapargnistan.
Det vore allt för
enkelt att avfärda dessa ibland väl blåögda idealister och dra paralleller till
”kometen kommer”-varnarna från förr. Fast de drar sig för liknelser med
apokalyptiskt sinnade kamrater. O’Connoll dömer ingen, och det hör till de
sympatiska dragen med hans bok, att han anstränger sig för att återge deras
idéer och drömmar utan att dissa dem. Därför blir det lätt att uppskatta hans
nyfikenhet.
Man kan också fråga
sig om livet ska levas så här, i det tekniska, i det maskinella, eller om vi
ska bejaka det djuriska, instinkterna. En transhumanistisk värld skulle ersätta
så mycket av vårt ursprung att vi kanske inte längre kan kallas människor. Det
här är en tanke Olga Ravn utforskar i sin nya roman De utsatte, och som även gestaltas i den falang av ekokritiken som
vill tycker att begreppet antropocen är alltför insmickrande mot människan, och
som hellre vill kalla det holocen, kapitalocen, eller nekrocen. O’Connell menar
att kapitalismen i någon mån redan gjort oss till maskiner: tänk
stämpelklockan, tänk effektiviseringarna
Ett problem är att
den artificiella intelligensen inte kommer att vara fientligt inställt till
människan. Så vi lär inte upptäcka några signaler på att allt inte står rätt
till: glöm skräckscenariot som målats upp i mången science fiction, typ Terminator-filmerna, att maskinerna gör
uppror. Nä, snarare är de helt likgiltiga till människan, ungefär så som
naturen alltid har agerat mot oss, eller för den delen så som människan har
agerat mot andra arter (inte kan vi kallas grymma för att vi exploaterar marken
och mördar djur för klädesplagg och föda)
Det här är
singulariteten, så som fysikerna definierar det i dag. Det kommer inte att
dröja förrän vi har tillverkat maskiner som vida överträffar oss i alla
avseenden, i synnerhet intellektuellt. Så småningom kommer de att börja
ifrågasätta vad vi människor fyller för syfte, när allt vi gör görs mer
effektivt och mindre slarvigt av något som inte lyder under den så kallade
mänskliga faktorn..
De goda nyheterna:
i framtiden tillverkas inga måndagsexemplar. De dåliga nyheterna: det kommer
inte att finnas några människor kvar att glädjas åt detta. This is the way the
world ends, not with a bang, not with a wimper, but with a machine whining.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.