Your silence will not protect you. Audre Lordes uppfordrande
ord återkommer hela tiden när jag läser Malin Lindroths essäbok Nuckan, som gör ett försök att reclaima
en försvagad kvinnoposition. Hon gör det för att befria begreppet från skam,
och gör det även i en anda som kan sägas går Lordes aktivistiska ärende. Hon
skriver att det är dags att inse att tystnaden inte hjälper dig.
Men givetvis nämner hon inte Lorde, för det är inte den
typen av bok. Hon nämner inte heller Edith Södergrans lika uppfordrande ord,
”Jag är ingen kvinna”, även om det också är en rad som återkommer till mig
under läsningen, och något som åtminstone diskuteras av Lindroth: är nuckan ens
en kvinna?
Boken blir en självbiografisk genomgång av hur det är att ha
blivit bortvald, av att leva ensam i en tillvaro som gjort tvåsamheten till
fetisch. För, som hon säger, det finns fortfarande något häftigt glamouröst i
att vara singel, men bara unket och tragiskt i att vara ensam – när ensamheten
konsoliderats till levnadssätt.
Så det är en bra och viktig bok. Utan att Lindroth
egentligen behöver göra en poäng av det finns det en feministisk agenda här. De
ord som signalerar negativitet är knutna till könet: när jag gick i lågstadiet
försökte min lärare reclaima (”återupprätta”, sa hon säkerligen) ordet käring,
genom att påvisa att det ursprungligen betydde kärleksring, och att det därför
var något fint, en komplimang. (Givetvis finns det inget etymologiskt stöd för
att hon hade rätt.) Det finns ett stigma också i ordet nucka, att det inte bara
är fult utan också behandlas som något smittosamt. Kallas du nucka hamnar du i
underläge.
Först måste Lindroth meddela vad det betyder, för
uppskattningsvis förstår inte 90-talister och yngre ordet. Men, liksom ett
annat ord ungdomar inte förstår, våp, ligger det där som en underström i
språket, som hotar att dra ned den som kallas det. Det är oerhört uttrycksfulla
ord. Att det saknas en manlig motsvarighet till både nuckan och våpet är
betecknande. Lindroth menar att det finns ”en avgrund” mellan hur manlig och
kvinnlig ensamhet beskrivs i media, men jag är inte säker på att det riktigt är
så: dock reserverar hon sig, och skriver kort om norrländska gammpojkar, fast
nog omgärdas även de av ledsamhet och rykten om oegentligheter.
Hon tar itu med skammen, och det är i första hand därför hon
har skrivit boken, för att sluta skämmas. Hon ger nuckan en röst. Det
självupplevda hanteras korthugget och rakt, när hon sexton år gammal åker till
USA som utbytesstudent och får veta att hon bokstavligt är odejtbar.
Upplevelsen att vara apart har redan fått fäste, men vad hon bland annat visar
är hur oerhört viktiga orden är, hur de lägger sig i ens medvetande och till
sist blir en del av ens personlighet. Hon kan formulera exakt hur det känns att
vara den ingen vill ha.
Hon visar också att olycklig kärlek kan vara dramatisk och
spännande, medan ensamheten bara blir tragisk och olustig. Hennes berättelse om
att vara ingens flickvän är mer sorglig än arg. Det är sakligt och tålmodigt skrivet.
Vi får en inblick i ett elände, utan att Lindroth känner sig nödgad att vältra
sig i den. Det är personligt, utan att det privata tar över och får det att bli
för intimt: likaså är det befriande fritt från självupptagenhet.
Det är en bok om att tillhöra, för att parafrasera Carina
Rydberg, den lägsta kasten. Det slår
mig att Rydberg i sin bok Den högsta
kasten skrev mycket om sin ensamhet, och att det även hos henne fanns ett
återupprättande av en utsatt och kritiserad position, att hon försökte vända
det beklagliga till triumf. Men det finns ingen triumf i Lindroths historia –
den följer den klassiska plotten, med kedjan förnedring-hopp, fast nä, det här
är ingen munter solskenshistoria.
På 1800-talet kunde nuckan uppleva en kortare frist, när den
ogifta kvinnan tilläts vara myndig. Det fanns också ett överskott av ogifta
kvinnor. Men det fanns och finns inget utrymme för någon annan kvinnoroll än horan/madonnan.
En nucka hotar den dikotomin. Och självföraktet kommer alltid utifrån. Nuckan blir ett manifest, en text som
kommenterar underifrån, ger styrka åt de kuvade.
Malin Lindroth skrev för snart tjugo år sedan den suveräna
romanen Vaka natt. Sedan dess vet jag
att hon arbetat som dramatiker, men jag har saknat henne som prosaförfattare.
Hon berättar om en skrivkramp från 2005, som skickade henne till psykoterapin.
Det är svårt att föreställa sig vilket mod som krävts för att med den här vackert signalgröna boken
ta bladet från munnen, men desto lättare att uppskatta att hon äntligen gjorde
det, eftersom det borde vara till hjälp för så många som fortfarande
stigmatiseras av ofrivillig ensamhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.