När
jag en gång lyssnade på Gunnar D Hansson talade han sig varmt för
begreppet ”kanonmaximalism”, att det finns åtskilligt att
upptäcka för den som söker sig bortom det etablerade, det som av
tiden fått klassikerstatus. Med tanke på att bokutgivningen ändå
är relativt riklig fortfarande är det oundvikligt att många bara
försvinner. Nästan undantagslöst på goda grunder.
Jonas
Ellerström har dock vaskat fram sjuttio guldklimpar från ställen
där knappt någon annan brytt sig om att leta. Under
tidens yta. En annorlunda svensk poesihistoria
(ellerströms) är i sig en guldklimp, en bok av det slag man önskar
få ett långt liv, men också en bok som fungerar inspirerande, så
att man börjar ifrågasätta med vilken självklarhet vi betraktar
historien, den som bekant skrivs av segrarna, och får perspektiv på
sin snäva syn på svensk litteraturhistoria. Här har vi några
beautiful losers i
stället. Gemensamt för en del av dem är att de hånades av
recensenterna, men Elleström visar att det går att gå från
pekoral till patina – kanske en förmaning till nutida recensenter
att vara försiktigare i sina omdömen.
De
flesta är mer än totalt bortglömda, medan några väl får anses
tillhöra minor classics (Ivar Conradson, Margareta Renberg, Åsa Nelvin, Mirjam Tuominen: dessutom finns studentdikter av Majken
Johansson 1950 och Tomas Tranströmer 1949). Ellerström har spårat
upp sina personliga favoriter, och urvalet är förstås just
personligt, och ur varje poet väljer han en enskild dikt ur en av
deras oftast få diktsamlingar. Det är en snygg bok på många sätt,
och till det bidrar den tidslinje som löper längs hela boken med
årtal för avgörande händelser, i första hand debuter av de
kanoniserade poeterna.
Boken
är både (alternativ) litteraturhistoria och antologi, och går från
Gustaf Uddgrens prosadikt (1902) till Kerstin Norborgs prosadikt
(1998). Annars är ju prosadikten knappast någon svensk paradgren,
men jag gillar Uddgrens starkt tidsbundna stämningsbild, och
förvånas att det finns en och annan lika givande prosadikt i denna
bok, som Solveig Johs snillrika resebetraktelse från femtiotalet.
Det tidsbundna präglar förstås boken – att svensk poesi jämt
och ständigt delas in i decennier är en egenhet som saknas när
andra länder summerar, har jag förstått – på gott och ont: man
läser och kan följa hur de olika tidsstämningarna sätter in, hur
beroende även dessa poeter vid sidan av är av den aktuella agendan.
Att två av poeterna varit gifta med Gunnar Ekelöf är förstås
häpnadsväckande. Här finns också två barnboksförfattare –
Barbro Lindgren och Anna-Clara Tidholm (vars namn som poet var
Tjerneld).
Eftersom
urvalet är så personligt är det ju lönlöst att föreslå
alternativ till alternativen. Långt ifrån alltid delar jag
Ellerströms entusiasm, men själv har jag vare sig hans insatthet
eller överblick, men har ju följt svensk poesiutgivning sedan cirka
1987 – en bra bortglömd bok från det året är C-G Thostemans Som
om det samtidigt skrattade, och
från 1997 minns jag hur bra jag tyckte Jan Wolf-Watz Södra
Västerbottens kustland var.
Ellerströms
presentationer är insiktsfulla men kortfattade, och balanserar det
sakliga med det känslofyllda, där det tydligt framgår att arbetet
med att sammanställa detta urval varit trevligt och angeläget.
Någon gång antyder han lite småsurt ett problem, den akademiska
rundgången, där en åsikt som upprepas tillräckligt många gånger
till slut blir en sanning (som Goebbels brukade säga). Att det är
sant när det gäller omdömen om författare vet vi ju – som när
man i en nyutkommen svensk litteraturhistoria för gymnasiets kurs i
Svenska kunde läsa att Stagnelius dödsorsak var ”sexuell
frustration”. Vi som känner Ellerström som författare blir inte
förvånad över det diskreta tonläget, men tappar kanske hakan när
han utnämner Jenny Morelli till ”sin tids Anna Maria Lenngren”.
Betydligt roligare
då att då och då upptäcka förbisedda exempel, som vilken bra
poet Ella Hillbäck var (dock inte helt bortglömd, då Jenny
Björklund skrev sin avhandling om Hillbäck, Rut Hillarp och Ann
Margret Dahlquist-Ljungberg, visserligen för tio år sedan). Gunnar
Eddegren skrev 1980 en gripande dikt som förebådar ett avsked från
livet. Det är också välbehövligt att påminnas om Anne-Marie
Berglunds dikter. Eller att den inte helt kända Inez Linnhartsson 1935
gav ut åtminstone en dikt som kunde vara skriven av Emily
Dickinson:
Min mun drack mull och stjärnor
ur livets hand -
Handen, som pressade
så hårt
att läpparna
sprungo i blod.
Livet röt: ”andas
lugnt!
Se mig djupt i
ögonen, drick ur”.
Och jag drack den
mörka drycken.
Men, där var
stjärnor på bottnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.