Jag ska göra mitt
bästa för att skriva den här texten utan den obligatoriska
brasklappen. (Note to self: kommentera inte urvalet!)
En antologi om den
svenska poesin under 2000-talets första decennium. Efterlängtad?
Ja. Kontroversiell? Det får vi hoppas! För det är sällan
litteraturdebatter väcker riktigt hätska känslor, om inte poesin
är inblandad – åtminstone jag tycker att 00-talet har präglats
av en stundtals ganska hård jargong i skyttegravskriget mellan
OEI-klanen och retrogardisterna. Det må vara att få människor
läser dikter, men de som gör det är engagerade läsare, som läser
på allvar.
Den här antologin
heter – så vitt jag läser det snåriga omslaget rätt –
antingen 32 2011 eller Trettiotvå poeter tjugohundraelva.
Den är redigerad av de mestadels bekanta namnen Jörgen Gassilewski,
Anna Hallberg, Anna Nyström, samt Kajsa Sundin. Hur man än låter
en redaktionskommitté vrida och vända på sig skulle de nog
anklagas för svågerpolitik. Själv gitter jag inte räkna hur många
av de inkluderade poeterna här som tillhör OEI-klanen, men det enda namn som jag
spontant inte känner igen är Cia Rinne: om det gör mig till en mer
än lovligt erfaren poesiläsare får andra bedöma – lite synd
kanske att de inte kunde hitta ytterligare någon udda pärla.
Kanske.
Antologin är
tillkommen som en direkt fortsättning på en antologi från 1998,
som redan då summerade 90-talet: Femton poeter ur 90-talet.
Det här är en mycket tjockare bok: ursprungligen var den ändå
dubbelt så tjock som den till sist skulle bli, enligt ett förord som excellerar
i de stora ordens stilkonst, som när samtidens relation till
romantiken diskuteras: ”Om det är sant att romantiken – och dess
underavdelning modernismen – i sin anda är revolutionär, så är
det lika sant att den i sin själ är exegetisk, arkivisk, omläsande,
historicerande, filologisk, tillbakablickande.” Sedan betas
disciplin efter disciplin av: har inte 00-talets poesi något med
(även) detta att göra? Jo.
En intressant
kontrast med den samtida prosan – apropå den bok av Ingrid Elam
som jag nyligen läste – är att medan prosan mer och mer skriver
om jaget, är poesin på väg bort från detta, och blir mer och
kollektiv, opersonlig. Åtminstone finns det gott om sådana exempel
här.
Det är bekant att
antologiformatet passar vissa författare bättre än andra.
Redaktörerna gnäller på att mången poesi av i dag inte lämpar
sig för att läsas i mindre stycken. Ändå kan jag inte låta bli
att – ofta – stanna inför delar här, där jag måste säga för
mig själv: fy fan vad bra det här är! Svensk litteratur må
generellt ha gått en sällsynt långvarig kräftgång de senaste
decennierna, men poesin mår fruktansvärt gott. Det är gott om
starka upplevelser här, upplevelser som jag nästan glömt bort att
poesin – och endast poesin – kan ge, när det gäller läsning. I
dikter präglade av en exakt dosering lek och allvar skapas en
beredskap för livets mångsidighet.
Därför är det här
en smått ofattbart bra bok, med en mångfald av bevis på poesins
värdefulla tillskott i vårt dagliga liv. Här kan
mindfulnessprofeterna ta sitt pick och pack och dra dit pepparn
växer, för här ligger de i lä, när man läser Johannes Heldéns
finurligt fyndiga dikter:
”det finns
fortfarande mycket vi inte förstår
en nyhet som sprider
sig ett ansikte som pressar sig genom glaset
ni trodde ni var
säkra här”.
Bara en av de många
påminnelser om vad endast poesin förmår. Stressen bara sipprar ur
mig när jag läser det här bokstavliga botemedlet, som får mig att
förstå att det var det här som fick mig att börja läsa poesi när
jag var typ tjugo – den där svårbeskrivliga känslan av att
förstå fast ändå inte –
Eller Viktor
Johanssons livsnödvändiga små ampuller: ”Skaka händerna som
polaroider, framkalla ett handtag, / ett verkligare ord, vi kom in i
kulisserna och försvann”. Eller Malte Perssons berusade sonett.
Och mera: man får bara hoppas att många av de här namnen
fortsätter att leva vidare och utvecklas ännu mer som poeter, så
där som några av de förnämsta från tidigare generation gjort –
Frostenson, Jäderlund – för risken är annars påtaglig att allt
för många stagnerar och försvinner efter några starka böcker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.