Essän är en
märkligt dubbelbottnad genre. Den ska vara både självupptagen och ödmjuk – både
pretentiös och anspråkslös. Eller så här: både inse sina begränsningar och vara
stolt över allt den förmår. Tacka fan för att det är en impopulär genre, i
relation till de mer omhuldade fiktiva genrerna, i synnerhet i Sverige.
Eftersom essän är
eftersatt här får vi nöja oss med vad som skrivs på andra håll. Danske poeten
Martin Glaz Serups bok Läsplatser
utkommer på finlandssvenska förlaget Ellips. Den är översatt av Stewe Claeson
som tidigare översatt en handfull av diktsamlingarna, men det var ett tag sedan
senast. Vi som gillar dansk poesi i allmänhet, och i synnerhet just den här
oberäknelige poeten, kan endast gratuleras.
Förlaget liknar
boken vid en poetik, men det är bara i indirekt mening den har denna praktiska
funktion. Mest handlar det om den strategiska läsningen, dess danande
funktioner och hur den kopplas till olika platser. Många författarnamn nämns:
några av de som Glaz Serup gärna framhåller är Gertrude Stein, Franz Kafka,
Lars Norén, Marcel Proust, Tove Ditlevsen, Cormac McCarthy, Bruce Chatwin, Pier
Paolo Pasolini (som fungerar som en samtalspartner i boken Romerska nätter).
Även om det är
trivsamt kanske inte så mycket originellt eller djupsinnigt sägs i Glaz Serups
läsningar, men det är ändå fint skrivet exempelvis om Virginia Woolfs säregna
förståelse för hur det egentliga livet ser ut: ”kondenserat, exakt, djupt och
fyllt av sorg, ett ögonblicks klarhet, Woolf är precis så … klok. Och rolig.”
Läsningarna kopplas
till olika platser, och det är kanske inte heller det mest originella
förhållningssättet. Ändå blir det intressant att följa platsens betydelse för
hur en viss bok uppfattas. Det är svårt för mig att tänka på Mare Kandre utan
att erinra hur jag satt på ett soldäck utanför Umedalens mentalsjukhus
bibliotek på lunchrasterna och läste Bübins
unge. Eller på Laurence Sternes Tristram
Shandy utan att tänka på den stora kakan jag åt på ett köpcenter i Chicago
när jag hade köpt boken och börjat bläddra i den. Eller på Stephen King utan
att tänka på min frenetiska läsning av böcker som The Dead Zone under bussresorna till Boden där jag inledde en misslyckad sejour som
pansarbefäl.
Glaz Serup bidrar
med många liknande exempel. Det är många resor som redovisas, många minnen,
många avslöjande av mer eller mindre chockerande art. Han har en utpräglad
förmåga att göra rättvisa åt vardagen, på ett gränsuppsökande sätt som kan
påminna om Karl Ove Knausgård, eller varför inte Stig Larsson. Så småningom
ingår också Larsson i den privata kanon som ritas upp. Jag blir också smärtsamt
påmind om när jag missade en uppläsning av Glaz Serup på bokmässans Rum för
poesi för många år sedan, när han läste tillsammans med norske poeten Steinar
Opstad – en uppläsning som omnämns här i boken.
Under läsningen av
denna bok – som alltså är lika anspråkslös som den är uppfordrande –
föreställer jag mig mer och mer att läsningen utgör en motståndsrörelse. Vad är
det för fel på folk som inte läser? Hur kan folk neka att ta del av till
exempel en bok som denna, Glaz Serups stilla förundran inför världen, inför
litteraturen, inför tillvaron?
Vad jag gillar,
bland annat, med den här boken är den implicita medvetenheten att en bra
författare bör vara godtrogen. Det betyder inte att hen måste vara dum. De
senaste veckornas debatt om Nobelpristagaren Peter Handke visar också detta:
det är verklighetsfrånvänt att inbilla sig författare som orakel, speciellt
inom politiska frågor. Låt författare bedöma estetiska spörsmål, mer än gärna,
men lämna dem utanför det politiska. Något som också demonstreras är i hur hög
grad det lästa resonerar inom författaren, och blir en obestridd del av det som
utgör Martin Glaz Serup.
Det som fungerar
bäst, och det som kopplar ihop Glaz Serup med en längre tradition lyckosamma
essäister, är när han vänder den hårda blicken inåt. Det är en metod som
Hannibal Lecter kunde lära ut, när han i en av scenerna med Clarice Starling
fäller de omistliga orden att hon borde klara av att vara lika penetrerande i
sin analys när hon betraktar sitt eget inre som när hon utsätter andra för
denna skärskådan.
Då kan det bli både
meandrande och starkt fokuserat. Essän mår som bäst när den hålls kort, och det
här formatet är ypperligt (omkring 130 sidor). Glaz Serup hittar sina egna
oväntade samband, som när ett resonemang i en text om e.e. cummings
debutdiktsamling Tulips and Chimneys
övergår i nästa texts diskussion av Wolf Erlbuchs barnbok Anden, Döden och Tulpanen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.