Det är svårt att
tänka sig en mer oroväckande inledning än den första meningen i David
Wallace-Wells bok Den obeboeliga planeten: ”Det är värre, mycket värre än ni
tror.” Även om jag har läst en del böcker om antropocen har jag till största
del undvikit klimatlitteraturen, helt enkelt därför att jag har gett upp redan,
och ingenting kan egentligen få mig att må vare sig bättre eller sämre. Jag har
levt i ängslan sedan slutet av 70-talet, och undergången har alltid varit inom
räckhåll. Inte den personliga, det vore bara inbilskt, men planeten rör sig mot
katastrofen med allt mindre trevande steg.
Hur illa är det då,
så som Wallace-Wells beskriver det? Tja, om bara lite drygt tio år, alltså
2030, står vi inför flyktingströmmar som kommer att ge perspektiv på det vi i
dag kallar ”kris” eller ”utmaning”. Kanske flera hundra miljoner tvingas på
flykt, kanske så många som en miljard. Går det ens att föreställa sig
konsekvenserna av detta utan att förtvivla? Uppenbarligen, då de konstruktiva
lösningarna är så trögstartade.
I boken finns också
de längre tidsperspektiven, 450 miljoner år bakåt då vi också hade
klimatkatastrofer, då 80 % av alla arter dog ut. Wallace-Wells skrämmer med
statistik, och mycket utgörs av kalkyler och matematiska uträkningar. Är vi då
inte faktaresistenta? Det känns ju inte så illa, resonerar många, och som vi
vet styr känslorna i högre grad än intellektet – i synnerhet när det gäller de
obekväma sanningarna. Samtidigt har optimisterna fått det svårare att låta
övertygande.
Vad vi då har att
vänta oss förutser Wallace-Wells först i tolv pedagogiskt skrivna kapitel, med
ominösa rubriker som ”Värmedöd”, ”Hunger”, ”Drunkning”, ”Ekonomisk kollaps”,
och så vidare. Värmen är något som kommer att generera brist på ren luft, mat
och vatten, och infrastrukturen behöver byggas upp på nytt, och med de
erfarenheter vi har utifrån hur vi agerar i krissituationer kommer det också
att bli fler konflikter och krig.
Redan 1948 skrev
Ray Bradbury novellen ”Touched with Fire”, om två försäkringstjänstemän som
försöker förhindra det ödesdigra mord som inträffar när det blir för varmt: ”More
murders are committed at ninety-two degrees Fahrenheit than any other
temperature. Over one hundred, it’s too hot to move. Under ninety, cool enough
to survive. But right at
ninety-two degrees lies the apex of irritability, everything is itches and hair
and sweat and cooked pork. The brain becomes a rat rushing around a red-hot
maze. The least thing, a word, a look, a sound, the drop of a hair and —
irritable murder.” Märkligt nog dröjde det till 2013 innan vetenskapsmännen skulle dra liknande slutsatser.
Kortsiktig ekonomisk optimism dominerar nu, men vi ska inte
underskatta den frustration som kapitalismen medfört. Den rad från som
Labourledaren Jeremy Corbyn ofta yttrar, ”for the many, not the few”, är ju
från Shelleys dikt ”The Masque of Anarchy”, som redan 1819 markerade motstånd
mot de fåtaliga privilegierade: ”Ye are many – they are few”. Med andra ord
blir det allt svårare för de rika att motivera sin rikedom när det sker på
bekostnad av det gemensamma, det allmänna.
Det är också den mer globaliserade kapitalismen som stått
för mycket av den ökade temperaturhöjningen. Enligt Wallace-Wells siffror är
det de rika 10 procenten som står för 50 procent av utsläppen. Det ligger en
ofattbar cynism bakom synsättet att de fattiga får ta smällen, för så kommer
det att bli, med exempel som när familjen Kardashian häromsistens hyrde in ett
privat brandförsvar när det brann i närheten av deras hus. Wallace-Wells tror
mer på ändrad lagstiftning än enskilda individers livsval: ”den som inser
världens sjuka tillstånd utan att engagera sig politiskt har bara ’en hälsosam
livsstil’ att komma med.”
Trots alla varningssignaler saknas inte hopp hos
Wallace-Wells, något som kan te sig paradoxalt. Fast hoppet kan också uppfattas
som det sista halmstråets princip – något man unnar sig bara för att
alternativet skulle vara värre. Man kan också säga: det vore omoraliskt att
sluta hoppas. Någon gång blixtrar en cynism fram, som när han diskuterar
flyktmekanismen i vårt skärmbeteende, med den implicita uppmaningen att det
tids nog blir ett oförsvarbart agerande.
Det mest drabbande exemplet finns att hitta i utrotningen
2015 av beståndet av saigan, en dvärgantilop i Centralasien. Denna megadöd orsakades
av en bakterie som framkallats av ökad temperatur och fuktighet. Liknande
förlopp är att vänta inom människan, som också bär på massvis av bakterier som
är godartade så länge förhållandena är gynnsamma – men vad händer när våra
kroppar reagerar på temperaturökningen?
Med tanke på hur övertygande Wallace-Wells resonerar –
sakligt, försiktigt, egentligen utan alarmism – är det måhända märkligt att
makthavarna reagerar mer. De bryr sig inte? Har de gett upp? Det är svårt att
tolka deras avvaktande inställning på andra sätt. Från ett personligt håll känns det motiverat
att erinra sig några rader från Bruno K. Öijer, i dikten ”En gång blommade
trädet” från 1995:
jag såg framtiden
ett ansikte som sinat
en dömd flod alla drack av
jag såg människan stirra
jag såg henne
smeka sin inre bödel
jag såg att vi förlorat den här jorden
ett ansikte som sinat
en dömd flod alla drack av
jag såg människan stirra
jag såg henne
smeka sin inre bödel
jag såg att vi förlorat den här jorden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.