Tre nya svenska diktsamlingar visar
spännvidden i utgivningen. Från Kjell Espmarks mogna dikter till Johannes Heldéns
s/f-poesi ligger ljusår, som en poesiläsare dock kan färdas genom på ett
ögonblick.
Kjell Espmark
debuterade för ofattbara 63 år sedan, men har för varje årtionde ökat sin
produktionstakt. Det ska vi vara tacksamma för, då han fortsätter skriva så
bra. I den vackert betitlade Kvällens
frihet uppehåller han sig vid ”den sena stilen”, som en förklaring till
äldre konstnärers ibland radikala omprövning av sitt tidigare skapande.
Espmark blandar
rolldikter med porträtt av klassiker som Heidenstam, Beethoven, Beckett, med
flera. Hans sena stil innebär en viss reducering, ett koncist tilltal som
passar förträffligt när han skriver en slags essäistisk poesi. Han unnar sig
friheten att röra sig mellan inlevelse och kritisk distans.
I de här dikterna
gnistrar det av Espmarks vitala skaparkraft, även när han blir som mest pessimistisk:
”Det är dags att blåsa ut stjärnorna. / Och sedan att stryka ut sig själv. / I
det slutliga mörkret finns bara ord / som glittrande reflekterar varandra.” Så
länge poetens ord fortsätter glittra får han skriva hur många böcker han vill,
tänker jag.
Betydligt yngre än Espmark
är Johannes Heldén, som mer och mer låter sin gärning som konstnär infiltrera
dikterna. Hans poesi blir då en förlängning av utställningar som den som kunde
ses på Länsmuseet 2015. First Contact
är science fiction, speglad i ekopoesi.
Så består dikterna
av fragment, som ibland utmynnar i kryptiska prosadikter: ”Jag höll varelsen i
handflatan. Jag är ett virus från en annan planet. Det doftade multnad citrus,
svartpeppar, oidentifierad spillning. Jag önskar jag hade haft de infraröda
glasögonen – sett om andra fanns därute, på väg förbi i natten eller
blickstilla betraktande mig.”
Det är en poesi som
frånsäger sig allt fixerat och statiskt, och i stället uppmuntrar till en
svindlande läsning där tiden sätts ur spel. Dikten iscensätter en rymdresa 2037,
och ger intryck av att vara del av ett större arbete, där växter och maskiner
ställs mot varandra, i referenser till Kant och romantikens
självförverkligande. Hänger det ihop? Vet inte, och ärligt talat vet jag inte
ens om det behövs.
Av mer
traditionellt snitt skriver den produktive Malmö-poeten Kristian Lundberg. Den
senaste boken uttrycker saknaden efter ett barn som inte ens hunnit leva: ”Han
är borta, inte mer än / bara borta, mer som tunn is / när det övergår till
vatten / till en tätnande dimma”.
Han är just ”en
son”, anonym i sin död, och dikterna handlar om försöken att nå fram till någon
form av försoning. Som vanligt hos Lundberg får vi dikter om vardagslunken, med
explicita referenser till diktskrivandet. Det är ojämnt, ibland lite för
självmedvetet och för mycket recycling av dikter Lundberg skrivit sedan slutet
av 90-talet.
Han skriver ändå som
vanligt ambitiöst i denna inledande del i en planerad trilogi, och lyckas
stundtals ladda orden med total närvaro. Man känner igen utforskandet av stillheten,
där han lodar mörkret och ger ljuset en värdig kontrast. I Lundbergs dikter får
du inte förvånas om du stöter på flitiga förekomster av Kristus. Det är
ovanligt och befriande i vår sekulariserade värld med en poesi skriven utifrån
en så uttalad kristen värdegrund.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 7/6 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.