Av tre nya norska romaner är två självbiografiskt
anstrukna. De är båda läsvärda, och lika bra, men helt annorlunda, är Matias
Faldbakkens schematiska roman om en kypares sammanbrott.
Nyligen skrev
Kerstin Ekman en krönika i Dagens Nyheter, och ondgjorde sig över trenden med
autofiktion, och önskade sig mer påhitt, mer fantasi. Men jag skulle inte vilja
vara utan vare sig Karl Ove Knausgårds Min
kamp eller Vigdis Hjorths Arv och
miljö, för att bara nämna två exempel på framgångsrika romaner med
självbiografiska utgångspunkter.
De råkar också vara
norska exempel. När jag tar mig an några av vårens norska romaner blir det
tydligt att trenden med autofiktion inte är i avtagande. Kjersti Annesdatter
Skomsvolds Barnet skildrar i
koncentrerad form en nybliven mammas tillvaro med barnet, med ett äldre syskon,
med maken Bo, som ges ovanligt mycket utrymme.
I hög grad är det
en berättelse om skrivandet, och hur det ska kombineras med föräldraskapet. Det
blir en kamp mellan skrivandet och sömnen, vad som ska prioriteras. Hur hon har
använt skrivandet som en förevändning för att slippa leva, men hur hon nu
tvingas konfrontera livet i all sin vardaglighet.
Annesdatter
Skomsvold väjer inte för smärtsamma insikter i sin stramt komponerade
kortroman. Det är osentimentalt, men ändå känslosamt. Här finns en tankemässig
skärpa investerad i texten, och får den att vibrera av liv och närvaro. Mitt
intryck är att det är en modig bok, som vågar visa även mindre önskvärda sidor
hos berättarjaget.
På tal om Knausgård
liknar det här i viss mån hans senare projekt om de fyra årstiderna, skrivna
till ett av hans barn. Men Annesdatter Skomsvolds bok är mindre encyklopediskt
allomfattande. Gemensamt har de oron, bristen, tillkortakommandet.
Modern ur barnets
perspektiv är Niels Fredrik Dahls ärende i Mor
om natten. Om Barnet var en mörk
bok är det här något ännu mörkare. Berättaren – här kallad ”författaren” –
börjar läsa sin mammas efterlämnade dagbok när hon dör. Innehållet är – tja,
säger jag nattsvart har jag inte sagt för lite.
Det handlar om
psykisk ohälsa, om alkoholism, om otillräcklighet som förälder. Oerhört
närgånget och detaljerat skildrar Dahl moderns terapi, hur hon upplever sig
förvandlad till en varg. Han gör det med hjälp av korta utdrag ur den dagbok
eller snarare nattbok som han läser med stigande fasa – men också stigande
förståelse för en mamma som han aldrig kommit nära medan hon levde.
Bra litteratur ger
idéer, stimulerar till nya tankar. Dahls porträtt av modern är präglat av den
största omsorg, och genom att skriva något som jag uppfattar som totalt ärligt
saknas all spekulation. Det är en undersökande text, som på ett modigt sätt
konfronterar den potentiella avgrunden inom oss.
Den djupa inlevelse
som finns här är något unikt för litteraturen. Dahl förmedlar mammans
förtvivlan, men avstår från frestelsen att göra den konstnärlig eller stilfull,
och inte heller förskönad. Hans text är renodlad, dämpad, balanserad – och helt
renons på störande klichéer. Det avvaktande förhållningssättet är ytterst
fruktbart.
Vad som visas är
den rikedom som finns, och då menar jag inte enbart inom litteraturen, utan
inom våra liv. Att vi kan bära på dessa erfarenheter, så många av oss, utan att
det kommer andra till del, bara för att vi är så förbannat slutna. Och då vill
jag hävda att det visas tack vare autofiktionens egna estetik.
Men det blir också
en roman som bestrider estetiska kategorier. När jag läser Mor om natten inträffar ibland det sällsynta att den sätter min
roll som kritiker ur spel; jag upptäcker att jag läser långa sjok utan att
reflektera över att jag ska skriva den här recensionen, helt enkelt därför att
det är så bra. Först i efterhand slår det mig, och hur ska jag då kunna formulera
ett omdöme utan att landa i just störande klichéer?
Dahl släpper fram
sitt eget mörker i en successiv nedstigning i ett eländigt äktenskap, och
skriver ärligt om den egna alkoholismen. Det är en typ av ärlighet som ofta
saknas utanför litteraturen, och ärligt talat kan det kvitta om man kallar det
roman eller självbiografi, så länge det är så här exemplariskt utfört.
Länge är jag oroad
och frustrerad när jag läser Matias Faldbakkens roman The Hills. Den är framförd på ytlig och opersonlig prosa, med en
detaljrikedom som tenderar att göra sig beroende av irriterande många
upprepningar. Personerna är anonyma, och ingenting händer. I stället för intrig
serveras vi minutiösa beskrivningar av interiörer.
The Hills är namnet
på en restaurang, där huvudpersonen arbetar som kypare. Vi följer hans inre
värld, och det sammanbrott som drabbar honom när en av stamgästerna, kallad
”Grisen”, tar med sig en ny kvinna till sitt bord. Hon kallas ”Barndamen”, och detta
räcker alltså för att få kyparen att mista balansen och börja begå misstag.
Ja, och där på
restaurangen finns också andra gäster, den ena mer excentrisk än den andra. Som
alkoholisten Sellers, vännen Edgar med sin nioåriga dotter som plåstrar om vår
huvudpersons tumme, och tja, det är ungefär allt som händer i denna märkliga
roman.
De minutiösa
beskrivningarna får romanen att bli ganska svår att tycka om. Persongalleriet
liknar marionetter som slängs in i olika situationer. Dialogen rör sig alltid
kring obetydligheter: en passare behöver skruvas ihop, en person som jobbar i
en parfymaffär är lycklig, en kvadrupel espresso tillagas …
Mitt första intryck
är alltså frustration, och jag är beredd att avfärda det som en bagatellartad
roman. Men samtidigt är det befriande att någon gång få läsa något som är
oförutsägbart och som mer antyder katastrofscenarion än skriver ut dem. Den
lågaffektiva kyparen ter sig allt mer trovärdig i sin stegrade klantighet, och
blir en förebild för kontinuitet och inställningen att allt inte behöver
förändras.
Någon reguljär
roman är det inte, och delvis därför vill jag slå ett slag för den. Som
arbetsplatsskildring ger den också ett äkta intryck. Kyparen vinner över mina
sympatier till slut, och blir så en representant för ett slags liv som det är
lätt att beundra och kanske också känna sig lite avundsjuk inför.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 15/6 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.