Mats Malms inval i
Svenska Akademien föll inte i god jord hos många kulturskribenter, som genast kommenterade
hans brist på lyskraft (läs Karin Olsson i Expressen, Madeleine Levy i Svenska Dagbladet, Björn Wiman i Dagens Nyheter). Och det är klart att en medietränad
författare hade tagits emot med öppna armar (Jonas Hassen Khemiri, för tusan!),
men frågan är väl varför en grovarbetare – gruvarbetare, skrev jag nästan –
inte skulle göra ett bättre jobb. Att ha utformat Litteraturbanken till den guldgruva den har blivit är väl en tungt
vägande merit.
Min poäng, som jag
strax kommer till, är att samtiden verkar stirra sig blind på charm och
karisma. Något även Sofia Lilly Jönsson är inne på i sin nyskrivna essä Kritikens främlingskap, om än hon tar
sig an den frågan indirekt. Hennes utgångspunkt är i stället en drivkraft att
undersöka konstens frihet, men ändrar sig, typ ångrar sig, under skrivandet.
Det är ju kritiken hon vill ägna sig åt, det område hon har ägnat sig åt, men
nu allt mer börjat tvivla på.
Vad är kritik? Alla
definitioner tenderar att bli otillräckliga: stela, vaga, krystade … Så också
denna, av Jönsson: ”det instrument med vilket vi förstår världen.” I mina öron
låter det högtravande. Men – så ska det vara. Kritik ska vara just ambitioner,
befinna sig i närheten av det pretentiösa. Jag kan så här i förbifarten erkänna
att så är det åtminstone för mig: ibland när jag skriver kritik kan jag tycka
att det är det viktigaste som finns. Så när jag skriver vill jag säga: ”Jag är
Gud” (som Eva Dahlgren sa: men jag menar det verkligen).
Vi kan nöja oss med
konstaterandet att varje definition av kritik är problematisk. Att läsa ett
konstnärligt verk betyder också att man läser ett stycke verklighet. Konst är
politik, och kanske just den konst vi slentrianmässigt artbestämmer som minst
politisk är den mest politiska (som Becketts sena prosa). Jönsson påminner i
sin essä att flera nordiska tidningar har flaggat för en nerskuren bevakning av
kulturen med färre recensioner de senaste tio åren eller så (Aftonbladet lät
Carl-Michael Edenborg utföra en sådan undersökning i våras).
Kritikens kris,
alltså. Har det inte alltid varit kris, försöker den minnesgode läsaren
teaterviska? Jo, förvisso. Och man kan inte ropa på vargen hur många gånger som
helst. Men låt säga så här: tendensen som ritas upp av de nämnda
undersökningarna, och som Jönsson också är inne på i sin essä, är ju att
villkoren måhända inte har försämrats – men de har stått stilla i cirka trettio
år. Arvodena är undermåliga, något Jönsson påpekar i en tragikomisk skildring
av sin misslyckade löneförhandling, där läget ter sig nästan bortom det
hopplösa.
Överlag är det här
en personlig essä, där Jönsson använder sig själv som exempel. Utan att det
blir en personlig vendetta (möjligen med undantag när hon ger sig in i en –
kanske onödig – strid med Stina Otterberg) talar hon uppriktigt om erfarenheten
av att ingå i en av kulturrådets bedömningsgrupper, och hamna mitt i den debatt
som initierades av Ola Wong i våras i Svd, om politisk styrning av
litteraturstöden.
Eftersom jag själv
har erfarenhet av arbetet - har suttit i den skönlitterära gruppen sedan 2016 –
kan jag bara bekräfta Jönssons bild. Det som debatten tog upp stämmer ju inte.
Det vi sysslar med är enbart frågan om kvalitet. Det må vara att kvalitet som
begrepp ter sig luddigt, men det bryts ned i flera komponenter i våra direktiv,
både i den grupp som bedömer facklitteratur, som Jönsson lämnade, och i den
grupp som bedömer skönlitteratur, som jag fortsätter arbeta för. Det är inte så
märkvärdigt: vi som sitter i gruppen har den avsedda kompetensen, och den som
klagar på utfallen skulle nog häpna över hur nitiskt vi arbetar och med vilken
vånda besluten ibland fattas. Att då i tidningarna få läsa att vi fattar beslut
lättvindigt utifrån politiska ideologier är förolämpande.
Nåväl. Sofia Lilly
Jönsson lyckas behärska sin indignation. Hon skriver sakligt och balanserat,
för att inte säga sansat och tålmodigt, i en essä som tillåter sig att vindla
fram över ämnet, eller ämnena. Det främlingskap som titeln antyder handlar om
hur hennes mest angelägna ärende – den klassiska musiken – har hamnat på
undantag. Här är det lätt att instämma. Det saknas ju forum för den typ av
kritik som man inbillar sig var vanlig förr: den fördjupade och längre texten,
som tillåts tänka färdigt (något den här boken är ett exempel på).
Hennes förslag är
att kritiken hellre än avvecklas behöver utvecklas. Jag kan inte nog prisa
projekt som det internetbaserade Örnen & Kråkan för oss poesiläsare, det
vill säga just den typen av fördjupade texter som man kan sakna i dagskritiken.
Man kunde förstås också på sin önskelista skriva mer dialog: kanske låta två
kritiker debattera sina texter offentligt – på nätet, i tidning, eller på en
scen – och därmed nyansera receptionen av ett enskilt verk: hur kan man tycka
så olika? Den typen av diskussioner skulle nog syresätta kritiken, och kanske
även nå fler än de närmast sörjande: alltså, ibland är konflikt i sig
utvecklande.
Det här är en essä
som spretar åt olika håll. Den gör det essäer borde, men sällan gör: väcker
tankar, kickar igång idéer. Med emfas menar Jönsson: ”expertis är inte jäv”, på
tal om den risk för sammanblandning som alltid är en risk i ett inskränkt
kulturliv. Mingel är däremot förkastligt, och ett armlängds avstånd är att
föredra.
Vad har då detta
med Akademiens inval av Mats Malm att göra? Charm och karisma i all ära: Jönsson
beklagar bristen på excentriker i kritikerkåren, och ser en utslätning på
kulturredaktionerna, med skribenter där alla excentriska inslag slipas bort.
Var är kufarna? lyder hennes mer eller mindre explicita fråga. Om alla
skribenter dras mot normalitetens tyranni vore det förstås synd. Likaså om det
stämmer att Jönsson själv riskerar att mötas av tystnad genom att välja att
publicera denna ibland misshagliga pamflett.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.