Det fanns förr
intresse för och även utrymme för en typ av böcker som jag inte sett till på
länge i den svenska utgivningen. Böcker om poesi, ofta utgivna av Fib:s Lyrikklubb,
ibland med poeter som valde andra poeter eller dikter att kommentera. Värt att
påpeka är väl att tidskriften Lyrikvännen har det som stående inslag sedan
några år tillbaka, en poet som väljer en favoritdikt.
Nu utkommer på
finlandssvenska förlaget Ellips en oerhört fint formgiven och även i övrigt spännande
bok: Poeter om poeter. Det är tolv relativt
korta och ofta högst effektiva presentationer, gjorda av poeter (om poeter, sa jag det?), som ibland
också är kritiker. Kruxet, och det som kan verka avskräckande, är alltså att vi
befinner oss bland de finlandssvenska poeterna.
Av de tolv
omskrivna poeterna är det nog bara Erik Granvik som jag inte hade läst sedan
tidigare. Det är Ralf Andtbacka, tillika en av bokens tre redaktörer, som
skriver om honom – Andtbacka är för övrigt den enda som befinner sig på båda
sidorna, då han själv blir omskriven av Oscar Rossi (välkänd som kritiker för
oss som läser Lyrikvännen).
Några spridda
observationer: åtta av de omskrivna poeterna är kvinnor. Det är inte förvånande
för den som följt den finlandssvenska utgivningen på senare år, med namn som
Eva-Stina Byggmästar, Agneta Enckell, Tua Forsström, Catharina Gripenberg –
fyra poeter som onekligen hör till de starkaste inom den svenskspråkiga samtida
poesin. Då kan det vara aningen mer förvånande när inte ens hälften av de
poeter som skrivit essäerna är kvinnor.
(Bara som en liten
kommentar: Sofia Lilly Jönsson skrev nyligen en fruktansvärt viktig text på sin blogg, som kommenterade manliga kotterier, alltså att manliga kritiker hellre
väljer andra män att skriva om, att dela inlägg av, och att generellt lyfta
fram och hylla. Här finns definitivt mer att säga om detta, men den här
antologin visar åtminstone att det inte alltid behöver vara så.)
Texterna i den här
antologin rör sig från det privata till det teoretiska. Flera skriver med
utgångspunkt från en vänskaplig relation till sitt objekt. Det behöver inte
vara negativt, även om jag kan tycka att det blir en aning för mycket umgänge
på förnamnsnivå. En poet blir inte heller automtiskt bra för en annan läsare
bara för att någon med hög auktoritet gång på gång påtalar hur bra hen är. Men
ofta fungerar den metoden – entusiasm har en benägenhet att smitta, eller
åtminstone väcka nyfikenheten. Thomas Brunells text om Byggmästar, till
exempel, är rolig och lustfylld, och ovärderlig för oss som gillar henne, med
flera nya ingångar till hennes ljusdunkla poesi.
Som sagt, de
behandlade poeterna är bekanta, och påminner om hur rik den finlandssvenska
traditionen är – men också hur levande den är. De flesta av namnen är
fortfarande aktiva som poeter. De egenheter författarna kan ta sig språkligt –
finlandismerna – är en del av förklaringen, och kanske särskilt gynnsamt för
den som skriver poesi. Mycket kan sägas om de finlandssvenska poeterna, men det
viktigaste är kanske det språkliga modet, och det är faktiskt något som också
avspeglas i de kritiska texterna.
Andtbackas essä om
den okända Erik Granvik är fascinerande, genom att den går på djupet, och även
tillåter sig att gå vilse – så som en bra essä bör göra. ”Han är humoristisk
men utan att stå på skrattarnas sida”, får vi veta om Granvik – en utsaga som i
sig väcker följdfrågor, och det är som det ska vara.
Boken erbjuder en
blandning av porträtt och kritisk analys. Främst Carina Karlsson lyckas göra
det privata till en styrka, när hon skriver om Matilda Södergran. Hon skriver
om kroppsdefekterna, de egna och de som gestaltas i Södergrans poesi. Här blir
poesin ett sätt att överleva, och det är faktiskt ingen överdrift. Det är en
brist eller en defekt – eller båda – som får oss att välja poesin. För att
överleva. Men inte för att bli kvitt skavankerna. Karlsson skriver: ”Det gör ingenting att jag
går sönder hela tiden. I Matilda Södergrans blick blir jag skev och hel.”
Problemet med en
sådan här läsning, Karlssons, är väl att den riskerar att utestänga andra
läsare. Vad ska jag med hennes privata upplevelse till, när den är så unik och
bara tillhör henne? Mitt möte med Södergran (en väldigt bra poet) ser
annorlunda ut. Då kan jag samtidigt tycka att det är berikande att ställas
inför denna annorlunda läsning, att den kan ge perspektiv på hur jag läser –
inte för att den ska överta mitt tolkningsföreträde, men det är nästan alltid
en fördel att ta del av hur personligt någon annan läser.
Av de mer
akademiska texterna är Sven-Erik Klinkmanns långa text om Vasa-poeten Tomas
Mikael Bäck kanske mest intressant. Klinkmann – som jag läst åtskilligt av
tidigare – visar eftertryckligt hur viktig platsen är, och hur Bäcks poesi kan
sägas syssla med en minnesgeografi i sitt sätt att återskapa platsen i poesin.
Därför blir också Klinkmanns text, liksom Karlssons, ett fint exempel på hur
det privata då kan bli en idealisk utgångspunkt för en kritisk text.
Och Ulrika Nielsen
avfärdar uppfattningen att det är en dålig idé att skriva om jämnåriga, när hon
tar sig an Catharina Gripenberg, i en essä om hennes komplicerade förhållande
till friheten, till frigörelsen. Ett komplement till en mer trångsynt
litteraturläsning, som jag tycker kan vara förhärskande hos den svensksvenska
kritikerkåren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.