Nä,
det är kanske inte troligt att jag skulle läsa tidskriften Provins om det inte
vore för att jag är uppvuxen i Norrland och väl egentligen identifierar mig mer
med det norrländska än det svenska, och nä, det betyder inte att jag vill att
vi ska lämna EU.
Nu
har jag läst senaste numret av Provins (Nr. 2/2016), och som vanligt hittat
mycket. De flesta som skriver har någon koppling till Norrland, och kanske är
det förvånande att så många författare och kulturskribenter åtminstone råkar
vara födda där, om än många tar sig därifrån senare i livet. Annars är det som
i Jesper Svenbros fall, att man kan åka norrut för att överväldigas av det som
finns där. I numret har Helena Fagertun gjort en omläsning av Svenbros
90-talsbok Samisk Apollon, som blev
en brytpunkt i författarskapet, mot en mer självbiografisk inriktning. Att två
tidigare opublicerade dikter av Svenbro finns med är sensationellt.
Sensationella
är också Vera Friséns målningar, som utgör ett stort inslag i numret. Frisén
föddes i Umeå 1910, hade några få separatutställningar som ung konstnär, men
dröjde till året innan sin död 1990 innan hon ställde ut igen. Jag håller med
Fanny Carinasdotter i presentationen, att Frisén fångar i sina naturmålningar
den tomhet som det norrländska ljuset sänder ut. Så där ser det ju ut! Hur
många gånger har jag inte suttit i bilars baksäten och åkt omkring i kust- och
inland i Västerbotten och sett exakt de här träden och exakt de här vattendragen.
”Pengfors”, ja, jag är där. Och så det ljusljusa i några målningar, skarpa men
ändå disiga, som om det är gjort i all hast, rastlöst nedklottrat innan det är
för sent, innan upplevelsen har passerat. Även ett dystert självporträtt
fängslar.
Temat
för numret är annars lyrik, och det må vara en av mina fördomar, att Norrland
har färre bemärkta poeter än prosaförfattare. Ändå så mycket bortglömt, som att
Folke Isaksson faktiskt föddes i Kalix. Här har Joar Tiberg tillsammans med
Pernilla Berglund samplat rader från Isakssons bok Det gröna året från 1954, och det blir en helt ny dikt.
Det
finns också översikter: Gunnar Balgård, nestorn i norrländskt
litteraturvetande, skriver om poesin 1950-1975, och Ann Lingebrandt, oerhört
insatt i samtidspoesin, om poesin från 90-talet. Ett av Balgårds exempel, Siv
Cedering (också från Kalix), som flyttade till USA och skrev på engelska, representeras i numret
av en dikt (översatt av Pernilla Berglund), samt ett märkligt brev till Olof
Lagercrantz. Märkligt, lekfullt, excentriskt. Anna Hallberg skriver om Maria Vedin, en typisk norrländsk poet –
det vill säga, jag har läst henne, kanske inte riktigt tagit henne på allvar.
Dock framstår hon här som en bra poet. Frågan är i hur hög grad det beror på
att Hallberg är en så suverän kritiker, som med exakt hand pekar ut vad som i
så fall gör Vedin bra.
Det
finns faktiskt mycket mer. Therese Eriksson, som också är en suverän kritiker,
skriver om Bodil Malmsten, och har du läst något bättre skriver om Malmstens
poesi kan du gärna upplysa mig, för jag kommer att tvivla tills jag ser bevis
på det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.