Det är en
underdrift att kalla P O Enquist för en av vårt språks mest betydande
författare. Samtidigt finns det en fara i de ensidiga hyllningarna som kommit
honom till del långt innan hans frånfälle. Nämligen att föremålet fastnar i en
statisk kanonisering och blir ett nationalmonument. De genuint intressanta
författarskapen behöver omtolkas, omvärderas, och inte minst ifrågasättas.
Den typen av kritiska
insatser behövs för att författarskap inte ska stagnera i de till intet
förpliktigande lovorden, men vi kan avvakta med dem. Just nu räcker det med att
konstatera att Sverige förlorat inte bara ett av våra ytterst få bidrag till
den internationella litteraturen, utan också en väldigt älskad röst. En röst
som inte heller enbart tillhör litteraturen.
När Nathan
Söderblom jordfäste Gustaf Fröding 1911 konstaterade han att svenska språket
fått sorg. När P O Enquist nu dör kan man konstatera att det visserligen är den
ambtiösa svenska litteratuen som får sorg. Men sorgen tillhör också den
samhällsengagerade och debatterande röst som var Enquists. De återkommande
inläggen i Expressen under mer än femtio år har präglat min generation, men
också hans självklara sätt att ta del i en offentlighet, som när han på på
70-talet ledde debattprogrammet Kvällsöppet.
Vad är det då som
är Enquists storhet? Alla har sin personliga favorit bland hans många böcker,
oavsett om det är dokumentärromanen om balutlämningen, Legionärerna, eller skildringen av arbetarrörelsen, Musikanternas uttåg, den spekulativa Kapten Nemos bibliotek, eller romanen om
Lewi Pethrus, Lewis resa, eller självbiografin
Ett annat liv. Eller någon annan.
För uppräkningen
ovan av fem titlar kan också bytas ut mot fem andra. Vad som blir uppenbart är
bredden och mångsidigheten i hans författarskap, men också att det är svårt att
återge hans böcker utan att förminska dem. Han skriver romaner som bågnar av
intryck och erfarenheter och som inte så gärna följer raka linjer eller
intresserar sig för att vara stringenta och ordentliga. Han lyckas med något så
unikt som att skriva svår och smal litteratur som samtidigt är folklig och får
ett stort genomslag hos läsarna.
Vad som saknas i
uppräkningen är bland annat fina essäböcker som Kartritarna och dramatiken, där främst I Lodjurets timma sticker ut med sin kusligt exakta skildring av en
ung mördares psyke. Den förmågan att utan en dömande blick gestalta oss
människor i all vår svaghet och mänsklighet är sällsynt och något som inte kan
ersättas, och något som ofta återkommer i hans romaner.
Två gånger fick han
August-priset, och när jag satt i juryn 2013 våndades vi om hans aktuella och
sista bok Liknelseboken, som är en
fortsättning på Ett annat liv,
verkligen var tillräckligt bra. Det var den, även om den inte kunde hota Lena
Anderssons Egenmäktigt förfarande.
Att nu i efterhand
överblicka Enquists verklista visar att här finns gott om belägg för att det är
ett författarskap som näppeligen riskerar att hamna i glömska. Hans förmåga att
förhålla sig till sitt material indikerar att vi läsare kommer att fortsätta
hitta fram till hans undersökningar av människan i hela hennes psykologiska
räckvidd. I grund och botten är det ju detta han sysslade med: orättvisan, vår
oförmåga att hantera besvärliga ämnen, men främst människans inneboende
dubbelhet, att vi är både onda och goda och att vi bara kan acceptera det.
För att P O Enquist
ska förbli det vi kallar en levande klassiker välkomnar jag de mer kritiska
läsningarna i framtiden. Inte minst pekar han själv ut en sådan läsart när han
tar sig an klenoden August Strindberg, i till exempel manuset till tv-serien Strindberg. Ett liv, som sändes på
80-talet, och i en formidabel essä om Fröken
Julie där han med slipad sarkasm vänder sig mot både författarens
intentioner och den välvilliga tolkningstraditionen av denna pjäs.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 27/4 2020)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.