Ofta talas det om
att det i vår tid blivit mindre tabubelagt att tala om psykisk ohälsa. Det
stämmer säkert, men bara om man undantar de osnyggare sjukdomarna. Såsom
schizofrenin. Fortfarande stigmatiserad är den för ostädad och för
utslagsgivande, i sitt förnekande av ordning och rationalitet. Det är en
sjukdom som utmanar med sin brist på struktur och sin förvrängda
verklighetsuppfattning. Den är också för trasig – glöm att den skulle se ut som
Catherine Deneuve i Repulsion.
Den amerikanska
författaren Esmé Leijun Wang har med Samlade
schizofrenier skrivit en självbiografisk essä, där hon med sig själv som
exempel försöker förklara och förmedla sin erfarenhet av att leva med
schizofrenin ända sedan hon som brådmogen 17-åring började plugga på Yale. Jag
betonar försöker, eftersom hon väl i
strikt mening inte lyckas – men det ligger nog mer i sakens natur än att hon
inte har kapacitet att berätta sin historia på ett gripande sätt.
Hon skriver om en
inre logik som går i strid mot verkligheten, där vansinnet blir något som
varken kan bemästras eller kontrolleras. Hon skriver om medicinering, om hur
förnuftet rämnar och ger vika för något på alla plan vidrigt. Hon skriver om
att leva nära döden. Det är en sjukdom som rasar och rusar, och bara kan
bemötas genom att förhålla sig i acceptabelt eller presentabelt skick.
Ordet schizofreni
vägleder etymologiskt mot något som kan kallas kluvet sinne, utifrån grekiskans
schizo (”jag klyver”) och phrene (”sinne”). Diagnoser är osäkra,
och kan fungera både som hämmande och frigörande instanser. Så småningom får
Wang ändå diagnosen schizoaffektivt syndrom av bipolär typ, vilket hon mer
upplever som frigörande, om än inte som något som helt definierar henne som
person.
Wang skriver
klarsynt och pedagogiskt, och går igenom olika stadier och faser, och ger
ibland insikter i sitt umgänge med schizofrenin. Dock blir det sällan klarlagt
hur fasansfullt hennes tillvaro måste te sig. Hon är en klassisk duktig flicka
som pluggar sig till de högsta tänkbara betygen, och arbetar hårt parallellt
med att hon har långa katatoniska skov. Hon skriver om tre perioder när hon är
tvångsintagen, utförligt om alla mediciner hon har fått, om bältesinläggning.
Men det framgår sällan hur dåligt hon mår, eller hur omgivningen drabbas. Det
finns en make, en ”C”, som diskret hålls i bakgrunden.
Hon är högbegåvad
och högpresterande och högfungerande, helt enkelt. Och därför kanske ingen
lämplig modell för schizofrenin. Det som oroar en aning blir då ett indirekt
frågasättande: kan det vara så illa om hon samtidigt kan leva ett så perfekt
liv? Det enda hon och maken verkar ha valt bort är barn, samt att skjuta på ett
och annat biobesök när hon varit psykotisk, för att hon då har svårt att skilja
på filmens verklighet och den egna. Sedan kan jag tycka att det hela får ett
märkligt slut när hon rör sig mot ockultism, tarotkort, andliga mentorer och
”liminala tillstånd”.
Glimtvis finns ändå
passager som visar hur djävligt livet måste te sig, när hon återger rörelsen
mellan olika verklighetsuppfattningar, och antyder hur lite som krävs för att
denna rörelse ska möjliggöras: ”Ibland splittras faktiskt mitt medvetande, och
då kan jag tro att det är gift i mitt te eller ligger döda kroppar på
parkeringsplatsen. Men därefter sätts medvetandet samman igen, och jag blir
återigen ett identifierbart jag.”
Det är också bra
att hon påminner om att man som patient upphör att vara människa, att man bara
blir en funktion, eller snarare bristen på funktion. Hon skriver också bra om
PTSD och hur hjärnan förstörs av denna sjukdom, som hon liknar vid alzheimers.
Men ofta ger boken ett splittrat intryck, som om hon haft svårt att bestämma
sig vilken slags berättelse hon velat skriva, och i vilken grad det
självbiografiska ska få dominera. Så finns här några opåkallade och föga
originella utbrott mot hur kvinnor porträtteras i krim-serier, och några banala
reflektioner om Kurt Cobains och Francesca Woodmans ikonstatus, att de ”beskrivs
ofta som genier”.
Stilistiskt skriver
Wang också något robotartat, något som förstärks av en översättning som ibland
nyttjar en interpunktion som inte riktigt följer svenska skriftspråkliga
normer. Samtidigt kan den platta stilen vara både en styrka och en svaghet. En
styrka blir då att den sakliga och opersonliga framställningen lyfter fram
ämnet starkare. Svagheten är då att erfarenhterna inte riktigt förmedlas på ett
övertygande sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.