Birthe Sjöbergs
senaste bok om Viktor Rydberg är så gedigen att den blir överlastad och tung. I
några avseenden fungerar den ögonöppnande, men jämförelserna med Strindberg som
utlovas försvinner på vägen.
Hur stort var det
idémässiga utbytet mellan Viktor Rydberg och August Strindberg? Inte så värst,
enligt den drygt 20 år yngre revoltören Strindberg. Men förnekanden kan i sig
ge upphov till misstanken att det ändå ligger ett korn av sanning i
påståendena.
Relationen mellan
Rydberg och Strindberg har nu utretts av Birthe Sjöberg, Rydbergsforskningens
obestridliga doyen, i boken Dialog eller
dynamit. Det ska genast sägas att en forskare har problem när hen ofta
måste gardera sina meningar med ord som ”möjligen” och ”förmodligen”, speciellt
när de ibland måste förekomma i samma mening.
Alltså blir det
gott om spekulationer, men låt gå för det. Det är också, för att använda ett av
hennes favoritord, ”kanske” på sin plats att betydligt mer utrymme ges åt Rydberg,
även om man kan tycka att långa handlingsreferat av flertalet av hans böcker är
lite överflödiga. Inte minst när hans två diktsamlingar gås igenom med sådan nit
att kontentan lite väl ofta hamnar utanför bokens undersökningsområde.
Vi tänker inte i
första hand på Rydberg som omstörtare, men Sjöberg visar att de hade bland
annat kyrkokritiken gemensamt. En brytning sker dock när Rydberg vägrar stötta
Strindberg i åtalet efter novellsamlingen Giftas,
där åtalspunkten var ”hädelse emot Gud eller gäckeri emot Guds ord eller
sakrament”.
Rydberg
sympatiserade delvis med Strindbergs radikala idéer. Det var också en med vissa
förbehåll ömsesidig respekt. Som bekant var dock Strindbergs lojalitetsband
inte så töjbara, utan de sprack i tid och otid. Däremot bevarades Rydbergs
förståelse för sin yngre kollegas talang, illustrerat av att han försökte
avsätta prispengar till honom från Svenska Akademien, tyvärr motarbetad av den
mer njuggt inställde sekreteraren Carl David af Wirsén.
Den gedigna
arbetsmetoden blir något av en belastning för den här text-täta boken.
Redovisningsplikten skymmer huvudärendet, att påvisa likheterna mellan de två
författarna. Det är en bok som fungerar bättre i några detaljer, som när
Sjöberg lyfter fram flera kvinnofigurer som ideologiska språkrör i Rydbergs
romaner, såsom Ingrid i Fribrytaren på
Östersjön, Singoalla i romanen som bär hennes namn, samt Hermione i Den siste Athenaren. Eller när hon
vederlägger ryktena om Rydbergs homosexualitet.
Vår tid premierar
de kategoriska omdömena. 1928 citerade Victor Svanberg i sin bok om Rydbergs Den siste Athenaren några brev som
Rydberg skrivit till en av sina gamla elever, och använde det som bevis för
författarens homosexualitet. Sjöberg går till räfst och rättarting mot den
fortsatta forskning som tagit detta omdöme för sanning. Förtjänstfullt spårar
hon upp originalen – Svanberg hade tillgång till kopior enbart – och visar
därmed att det med stor sannolikhet inte ligger någon sanning i de snart
hundraåriga påståendena.
Åtskilligt har
sagts om det levande hos Strindberg, det som fortsätter att göra honom läst i
våra dagar. Något motsvarande kan inte sägas om Rydberg, och där tror jag inte
att det hjälper med aktningsvärda försök som Sjöbergs bok. Om han nu är värd
att läsas i dag borde det gå att demonstrera det med mer entusiasm än vad som
är fallet här.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 15/1 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.