Hur ska jag kunna
skriva om den här boken utan att nämna formatet? Den liknar en katedral. Hög
som ett hus, liksom … Omslaget visar också tydligt de två dominerande temana:
arkitekturen, skönheten. Den nakna kvinnan, dödsextasen …
Boken det gäller är
Paulina 1880, en rejält bortglömd
fransk roman från 1925, skriven av Pierre Jean Jouve. Förlaget Alastor Press
har specialiserat sig på dekadent fransk symbolism, och då hamnar man i slutet
av 1800-talet, men här alltså en något senare titel – fast den utspelar sig ju
under senare hälften av 1800-talet.
Hillevi Hellberg,
som också har översatt, har skrivit ett informativt och vägledande förord. Där
får vi bland annat veta att Jouve med denna roman gjorde en total brytning med
sitt tidigare författarskap – hädanefter var han strikt katolik, med en total
förnekelse av allt han tidigare skrivit. Den typen av författarpersonlighet är
förstås ytterst intressant, men sällan är de väl så här konsekventa och
ihärdiga. Vi får också veta en del redan i förväg om hur märklig den här
romanen är. En sådan varning kan nog vara på sin plats, även om det riskerar
att bli en floskel.
Nåväl: det här är
verkligen en udda roman. Fragmentet är ju en romantisk idé, och det är väl
också där Jouves roman rimligen hör hemma. Som en gotisk roman. Som lever först
när erotiken blir dödlig: ”En dag kommer jag att vara död på riktigt under vita
blommor. Då kommer jag vara redo för Din kyss.” Den gotiska melodramen är inte
heller lika mycket en genre som en atmosfär, eller en attityd. Då får man ju
acceptera att det blir bombastiskt – att klaga på de inslagen är ju lika korkat
som att gå på en hårdrockskonsert och ha invändningar mot gitarrsolona …
Den psykologiska
trovärdigheten ligger inte heller i hur karaktärernas personlighet framträder.
Det är en ytlig psykologi, som inte är ute efter att säga saker om människans
natur. Det är den ohämmade psykologin som är målet för denna typ av roman, den
kategoriska och barska utsagans sanning.
Handling? Paulina
är så vacker att man känner sig tvingade att låsa in henne på nätterna, bakom
dubbla lås. Hon förläser sig på Dante – i synnerhet den farliga berättelsen om
Paolo och Francesca. (Brasklapp till alla som tror att litteratur är en hobby
eller ett ofarligt tidsfördriv, en verklighetsflykt: läs den här episoden i
Dante – sång V i Inferno – lite
noggrannare nästa gång. Eller förresten gör inte det, då går det väl för dig
som för stackars Paulina.)
Hon drabbas av ”de
tvivelaktiga begären”. Och så vidtar kampen. Späkningen, hänförelsen,
överträdelsen, bikten. Hon uppvaktas av män, kvinnor, och själv styrs hon av
ett begär som dras i högre riktning, upp mot religiösa sfärer. Religionen är en
underskattad komponent i begärets uppfyllelse, och jag anar att Lacan borde ha
utrett det här mer än han (väl?) gjorde. Paulina nås av en röst som säger att
hon tillsammans med mannen blir ”fjättrade vid varandra av tron, vällusten och
olyckan”. Och som REO Speedwagon visste på 80-talet, you can’t fight this feeling anymore …
I viss mån
objektifieras hon. På ett annat plan blir hon ett rörligt subjekt, en individ
med stark vilja, en maktfaktor. Så som den åtrådda alltid blir, och hamnar i
det ofrånkomliga överläget. Så delvis förblir hon ett objekt, och delvis gör
Jouve en rörelse inåt mot hennes mörka begär. Lite försmädligt påpekar en
berättarröst att Paulina inte alls har någon anledning att känna skuld. Yeah,
right …
I dagboken som blir
en del av berättandet anas ett självskadebeteende. Hennes kluvna känslor är
precist infångade av författaren. Det är ett genomänskligt beteende: vi vill ju
så väl, men ändå blir det så fel …
Själva höjden i hur
boken är formgiven blir också en påminnelse om höjden i Paulinas strävan. Till
stor del saknas linjärt berättande, eller säg så här: vore jag akademiker
skulle jag väl formulera något om att Jouve bryter det narrativa kontraktet. Bokens
formgivning är exemplarisk in i val av typsnitt och den ljuvliga babyblå färgen
till omslaget.
Men hur kan jag
fortsätta tjata om hur viktigt det är med bokens form? Jag minns ett inslag i
tv-programmet ”Gutenbergs galax” från början av 90-talet (Tv 3, om du kan tro det), där programledarna John Crispinsson
och Helen von Zweigbergk bjudit in två duktiga flickor som gett ut typiska
debuter – Helena Looft och Barbara Voors – och två busiga pojkar som också
debuterat – Per Hagman och Lukas Moodysson. Medan Voors pratade sig varm över
Duras och Söderberg nämnde Moodysson Astrid Lindgren som sin favoritförfattare
och Hagman sa att det enda som räknades var att boken såg snygg ut i bokhyllan.
Zweigbergk blev så botfärdig att hon skrev en krönika i Expressen någon dag
senare där hon bad om ursäkt för att så lätt ha provocerats av de busiga
pojkarna.
Men Hagman hade ju
rätt! Sanningen vinner alltid i längden …
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.