En av fördelarna
med poesi är att du vänjer dig vid överraskningar. Som det här att en bok kan
se ut lite hur som helst. På senare år har jag tagit itu med sådant som Mats
Söderlunds stora platta volym Årorna i
Flocktjärn – 40,5 cm bred, 28,4 cm hög. Eller A3. En bok som är så stor att
när du väl baxat in den i ditt hus blir en omöjlig att göra sig av med. Eller
Lars Noréns dunkla Fragment, om det
nu är poesi (vem bryr sig?). Och Johan Jönsons tegelstensliknande senaste
böcker. Och så vidare.
Emil Boss nya bok Acceleration är avlång som en krokodil. Jag
har inget måttband att mäta med, men den liknar mer en linjal än en vanlig bok.
Dessutom medföljer en kvittorulle, som jag inte vågat öppna än, men jag antar
att därinne ryms hela bokens text. Jag funderar ut ett lämpligt arbetsområde
för den.
Men strunt i formen
(för en stund): vad är det för någonting, Acceleration?
Det inleds med arkitektritningar över en butik, och rörelsemönstren för olika
typer av personal. I sin debut på Bonniers, Vad
avlägsna vi ser ut man kan knappt tro att det är vi, handlade det också om
arbetet i Systembolaget.
Arbetet. I Svd
skrev Elsa Westerstad en pigg krönika, och avslutade med en devis hämtad från
Baudelaire: ”För att bli botad från allt, från elände, sjukdom och
melankoli, behövs ingenting annat än arbetslust.” Visserligen lättare sagt för
den med författarens mer stillasittande arbete än kroppsarbetarens löneslaveri.
Men på allvar: har du ett arbete att utföra kan du inte gnälla över de
orättvisa omständigheterna.
Boss skriver en typisk OEI-dikt, men vrider den förtalade
estetiken ett varv in mot en angelägenhetsgrad som smyger fram utan att bli
uttalad eller förenklad. Det absurda liknar det maniska, men det som växer fram
i bokens första del är tre parallella spår – en mittentext som mekaniskt börjar
lista arbetsuppgifter. Ovanför ett stråk av ett annat slags språk: för
enkelhets skull kan vi kalla det ”lyriskt”. Redan här känner jag att Göran
Sonnevis inflytande – i positiv mening – har börjat verka. Och underifrån smygs
strax in, knappt märkbart, en tredje röst – en röst där corporate bullshit
jabbar mot anarkistiska idéer. Effektivt och effektfullt.
Som så ofta – Anna Hallberg arbetade med den här tekniken i Ljusgrönt och aska – skapas ett
narrativ, men först när läsaren så att säga börjar göra jobbet. Och det låter
ju jobbigare än vad det är. Då blir det ett sammanhang, en berättelse, en
kontext. Ett förlopp – en strejk. I Boss text rör det sig om den typ av
arbetsuppgifter som det är lätt att relatera till (jag har haft en del liknande
jobb: tunga vårdjobb, städjobb, slakterijobb, alltså inte bara som sommarjobb
utan i åratal). Det är lätt att förstå att så här går det verkligen till: exakt
så här djävligt är det.
Och varför? Jo, för att vårt samhälle är helt perverst. Det
kapitalistiska samhället är helt cyniskt och egoistiskt, och därför blir Boss
val av glosan ”acceleration” något mer än en tom eller likgiltig metafor. Hur
länge har vi sagt att det går snabbare? Åtminstone sedan slutet av 1980-talet,
när MTV kom till Skandinavien. När jag gjorde praktik på en medicinavdelning på
NUS skrev några av sjuksköterskorna en debattartikel i Expressen, om
överbeläggning och att stressen gjorde att de inte hade tid att vårda, bara att
hantera sina patienter. Det här var våren 1986.
Tillbaka till
formen: nog styr den läsningen mer än en smula. Styr – men avgör den läsningen
också? Trots allt rör det sig om text på papper, och en ytterligare fördel med
poesin är att du inte ramlar av stolen över vad författaren hittar på. Läsarens
frustration är inbyggd i konceptet. Missta dig inte: det här är friktionsskapande
litteratur. De tre spåren skapar möjligen stress.
Som sagt, det är
nära till Sonnevis politiska engagemang, och även till Jönsons indignation.
Boss lägger sig någonstans mittemellan deras känsloinsats. Mitt i boken
förekommer ett antal svartvita fotografier, som säkert får en och annan läsare
att associera till 70-talets reportageböcker. Kanske det är den lämpligaste
mallen för Boss projekt – reportaget. Det är i vilket fall en god idé, dessa
fotografier. De kunde verkligen ha tagits under 70-talet, så att säga att inget
har ändrats är en underdrift.
Många av
fotografierna föreställer händer i arbete, och så skapas en kuslig förbindelse
med Charles Dickens monumentalt dystra arbetarroman Hard Times, där arbetskraften reduceras till sina kroppars enda
värdefulla del, nämligen händerna, när de konsekvent kallas ”hands”. Där har du
kapitalismen i sin prydno. Här blir också Boss närhet till Jönsons ursinne
påtaglig, liksom till den Kristian Lundberg som skrev Yarden.
Vad som följer den
tredelade texten är numrerade kortdikter, som bland annat skildrar en resa till
Sydafrika. (Om du lever i villfarelsen att Systembolaget är ett idealistiskt
företag som endast är ute efter att göra gott – tänk deras reklamfilmer de
senaste åren – då ska du nog undvika att läsa den här delen av reportaget.) Men
vad hjälper det någon som lider av de svenska förhållandena att det är ”värre”
i Sydafrika? Det blir ju som när man var barn och orden ”tänk på barnen i
Afrika” inte hjälpte någon ett dugg – inte dem, inte mig.
Det kan se ut så
här:
”8. I en
flödeskartläggning av städronder på Lunds sjukhus upptäcktes att
mödravårdsavdelningens toaletter kunde städas på trettiosex sekunder.”
Är det poesi? Ja,
det blir poesi, när du läser det, när du sätter in det i
accelerationssammanhanget. Exakt så här otäckt genomruttet är Sverige just nu.
Boss arbete med att skildra mardrömmen riskerar hela tiden att bli schablon,
men han tar sig ur fällan. Det gör han tack vare sitt ärliga uppsåt. Han visar
en ny erfarenhet, och genom att det skrivna har en förankring i det upplevda
blir det – håll i dig! – äkta.
Nu låter det här
som en synnerligen dyster bok. Det är nog också det. Men också en ohyggligt
viktig bok, som visar något kanske självklart men bortglömt – att livet är en
fråga om hastighet. Att det går snabbare är vår förbannelse. Det är lätt att
tappa sugen, och jag tror i mina mest missmodiga stunder på ett sätt att vi är
förlorade nu. Det går inte att gå tillbaka, eller säg så här: vi kommer inte
att gå tillbaka förrän det är för sent, och ibland tror jag att det redan nu är
för sent.
”Var finns orden
som inte ökar hastigheten?” Med denna trots allt hoppfulla retoriska fråga
avslutas Boss bok, som är av det slaget att du vare sig vill eller kan värja dig
mot den.
Fin recension!
SvaraRadera