När jag i maj
föreläste i Berlin fick jag efteråt frågan om det finns någon
artist vars sångtexter har samma litterära kvaliteter som poesi, en
fråga som var svår att svara på. Men efter ganska lång (talande)
tystnad svarade jag Olle Ljungström, vilket nog inte sa berlinarna
särskilt mycket. – Reeperbahn, sufflerade Aris Fioretos, inför
åhörarnas ännu mer förskräckta blickar.
Nä, jag skulle ju
ha sagt Jarvis Cocker. Åtminstone läser jag hans sångtexter som
poesi, även om han i förordet till Mother, Brother, Lover,
vägrar kalla sina texter för just poesi. Det är ett relativt
generöst urval, 70 sångtexter, från 1983-2009, och att den är
utgiven på faber and faber, T.S. Eliots gamla förlag, stärker
intrycket att det är en kanonisering av Pulpsångarens alster.
Tyvärr är inte bara titeln plojaktigt (vad är det för fel på
Sliding Through Life on Charm?), utan även omslaget är så där
puerilt busigt som bara engelsmän kan låta passera.
Medan den svenska
historieskrivningen har gjort britpopen till en fråga om Oasis vs
Blur skulle jag säga att vare sig Gallagher-bröderna eller Damon
Albarn förtjänar att knyta Cockers kängsnören. Pulp gjorde alltid
snyggare och mer intelligent musik, och framför allt mer angelägen.
På skivorna tyckte
Cocker att det var en bra idé att trycka ett N.B. i form av
uppmaningen ”Please do not read the lyrics whilst listening to the
recordings”, något som den här boken raskt kullkastar. I förordet
visar Cocker att han har exakt rätt inställning till sitt arbete
som musiker i första hand. Med viss självdistans som ändå
tillåter yrkesstolthet talar han om texterna och dess begränsningar
som en tillgång: ”You're stuck with what you're capable of doing:
a skill is really just a disability in disguise”.
Låtarna handlar
strikt talat om två saker: sex och politik. Givetvis blir det allra
bäst när han kombinerar ämnena, som i de bästa låtarna ”Common
People” och ”I Spy”, den senare med det helt oslagbara
kommandot mot lyxhustruns skitdrömmar: ”take your Year in
Provence and shove it up your ass”. Politiken är skildrad
utifrån ett klassperspektiv – som bekant behöver England till
skillnad från Sverige inte ha någon diskussion kring begreppet
”relativ fattigdom”, upptagna som de är med den handfasta
fattigdomens konsekvenser. Cocker skriver och sjunger om ”Joyriders”
och ”Mis-Shapes” utan att utelämna eller göra det till
freakshow. I ”Common People” visar han också föraktet för dem
som gör klassresor neråt i turistande syfte, medvetna om att de
alltid kan tvätta bort smutsen i sina dyra badkar efteråt.
Och Cockers
kärleksskildringar förtjänar sitt utrymme bland andra klassiska
brittiska skildringar av Larkin och Betjeman och Morrissey: ”all
the stuff they tell you about in the movies, but this isn't chocolate
boxes and roses. It's dirtier than that – like some small animal
that only comes out at night.” Något Cocker delar med Morrissey är
benägenheten att inkludera ämnen som det aldrig tidigare gjorts
låtar om, som i Cockers ”Help the Aged”, med sin illmariga
avslutning: ”if you look very hard behind those lines upon their
face / you may see where you are headed, / and it's such a lonely
place”.
Krystade litterära
referenser och allusioner saknas (med undantag för en poänglös
hänvisning till T.S. Eliot, typiskt nog) – det är ingen
tillfällighet att bandet hette Pulp, som i massproducerad billig
skräpkultur. Texterna presenteras kronologiskt, och går att läsa
som Cockers självbiografi. Även om han är ärlig med att redovisa
självbiografiska inslag, och att sångtexter bör innehålla
erfarenheter, har han lätt för att erkänna att det mesta handlar
om önsketänkande – därav så många texter som handlar om
sångjaget som en superhjälte som gång på gång frälser den
desperata hemmafrun och lyxhustruns sexuella frustrationer, får
deras kroppar att sjunga igen, som det heter i sången.
Kronologin tillåter
också att den djupa personliga krisen att exponeras, när han i
slutet av 90-talet gav ut den sunkiga och ultradystra
självförakts-skivan ”This is Hardcore”, med några av de
djävligaste texter jag har hört, som den våldsamt privata ”The
Fear” (Bret Easton Ellis favoritlåt), med en rad som gifter
musiken med lyriken på sitt svåröverträffade sätt: ”the sound
of loneliness turned up to ten”.
Under 00-talet har
Pulp upplösts, men återkommit live och spelat in en ny låt, den
lovande ”After You”. Cocker har gjort två soloskivor, vars låtar
är ganska rikt representerade här. Det finns också som avslutning
en ganska utförlig kommentardel där Cocker berättar om låtarna:
ibland avslöjar han mer än han borde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.