Eftersom världen är
en otrygg plats finns det behov av monster. De är en trygg instans: man kan
lita på att de ska vara onda. Värre är det som bekant med de mänskliga
varelserna, där du kan lita på somliga, medan somliga begår illdåd mot dig så
fort du vänder ryggen till. Vi som någon gång upplevt otryggheten söker sig till
monster: för mig började det när jag var cirka fem år och tillbringade somrarna
hos mormor och morfar ute på landsbygden, där andra (det vill säga: inga)
regler gällde, och tv hade skräckfilmsserie. I skydd av mörkret bakom de äldre
barnens och de vuxnas soffor fick jag tillgång till en värld som sedan dess
varit nödvändig.
I Aarhus
Universitets serie ”Tankepauser” har jag hittat fram till Mathias Clasens
skrift Monstre. Han skriver
pedagogiskt kort men ändå relativt fullmatat om monsterhistorien med rötter
tillbaka till inte bara grekiska myter och nordiska skapelseberättelser, utan
även Beowulf.
I hans nödtvunget
korta genomgång finns ändå plats för några av de viktigaste monstren, som
vampyren och zombien. Han berättar om Frankenstein, Dracula, Dr Jekyll och Mr
Hyde, och utmynnar i en bedömning av Exorcisten-filmen,
som han inte verkar vara så stort fan av (där är vi ense).
Clasen visar att
vår fascination för monster finns i vårt DNA. Det är en evolutionär fråga.
Paradoxalt nog var det just behovet av större hjärnor som skapade de fiktiva
monstren, det vill säga den autentiska rädslan för reella hot: ”Det ironiske
er, at vi kan bruge vores store fleksible hjerner til at opdigte fiktive
universer, hvor det myldrer med farlige væsener – når det netop var farlige
væsener med skarpe tænder og kloer, der indirekte førorsagede vores store
hjerner.”
Mest utrymme ägnas
vampyren, vilket är förståeligt, denna varelse som har sådan metaforisk bredd
och användbarhet. Sedan boken skrevs 2012, har väl zombien blivit lite mindre
populär. Han skriver om Stephenie Meyers Twilight-serie, som på danska lite
gulligt heter ”Tusmørke-sagan” (det är ju en gullig serie).
Är det inte
barnsligt att vara mörkrädd? Jag läser Andrev Waldens senaste krönika, om just mörkerrädsla, hur det för honom som barn räckte med att kolla på videofilmernas
omslag för att mata mardrömmar under lång tid, och att det dröjde tills han
blev 25 innan han kunde sova med släckt lampa. Jag kan relatera, och strängt
taget är det ju det som är poängen med skräck: man ska bli rädd. Blir man inte
rädd har man inte engagerat sig tillräckligt. Clasens förklaring lyder att
rationalitetens rustning inte har svetsats samman så bra, och i ensamhet och i
mörker blir dess sprickor större.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.