Lite otippat håller
skriftspråket på att bli den allt mer dominerande kommunikationsformen under
2000-talet, i hög grad tack vare (/på grund av) sociala media. När jag igår
köpte en ny iPhone tog det väldigt lång tid att ladda ned apparna för twitter,
instagram, viber – det här med att skriva upp sina lösenord någonstans kanske
är en bra idé trots allt – men när jag skulle välja ringsignal tänkte jag:
”äsch, varför skulle jag, senast någon ringde på den var väl 2011?”
Därför finns det
all anledning för alla att vässa sitt skriftspråk. Steven Pinker skrev
häromåret guideboken The Sense of Style,
med den lite pompösa underrubriken The
Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century. Han är väldigt
förälskad i sin fru, romanförfattare, och väljer gärna exempel ur hennes
romaner – det var också hon som kom på titeln, bekänner han, vilket i och för
sig kan få en att undra hur förälskad han är.
Pinker är ju känd
som hjärn- och språkforskare, och det är en lämplig bakgrund för den som
uttalar sig i språkfrågor. (Språk är vetenskap.) För honom är språk ett
redskap, på gott och ont. Han tänker skarpare än han skriver, och tänker man
skarpt får man fler fiender än om man bara skriver skarpt. Nu vet jag inte
vilken status Pinker har som intellektuell – jag antar att han befinner sig
någonstans mittemellan Roland Barthes och Paolo Coelho.
Alla handböcker i
skrivande kan kokas ned till följande hårda kärna: läs. Det spelar inte så stor
roll vad, lite större roll hur, men huvudsaken är den kvantitativa
läsningen. Pinker gör ingen stor sak av läsuppmaningen, men mer eller mindre
underförstått är han ense med uppfattningen att man måste läsa och ta efter för
att komma någon vart med sitt skrivande. Regler är för amatörer.
Han utnyttjar ny
forskning, och vill ersätta dogmerna med förnuft och evidens. Det låter
storslaget, men han lyckas rätt bra med sitt uppsåt. Den guidebok som inte tar
upp det legendariska rådet ”murder your darlings” (oftast felaktigt med
Faulkner som källa, men Pinker anger korrekt Arthur Quiller-Couch) finns väl inte, men ett bättre
råd är att undvika älsklingar när du
skriver. Fler skulle tjäna på att vara mer tvivlande – inte falla för
frestelsen att bli för förtjust i de egna formuleringarna.
Många som är
uppvuxna i de hårda budens skola (att inte skriva första person singular, ”I”,
eller att inte inleda meningar med konjunktioner, ”and, but”) kanske tappar
hakan när han skriver: ”Whatever the pedagogical merits may be of feeding
children misinformation, it is inappropriate for adults.” Med andra ord: att
tillämpa mekaniska principer är inte skrivande. De konstruerade exemplen må
vara tydliga, men att läsa dem ger inte större svårigheter än att jonglera med
tennisbollar, medan att skriva egna meningar genast byter ut bollarna mot
handgranater.
Pinker är ovanligt
generös och ovanligt konkret i sina råd. Han har inte mycket till övers för de
självutnämnda felfinnarna som på svenska oftast kallas språkpoliser. På
engelskan har de fler benämningar: ”the purists – also known as sticklers,
pedants, peevers, snobs, snoots, nit-pickers, traditionalists, language police,
usage nannies, grammar Nazis, and the Gotcha! Gang.” Endast satsradningarna kan
han bli väldigt nitisk mot, och tolererar dem inte ens när studenterna skriver
e-post till honom.
Jag kan i övrigt bara
instämma i det mesta, utifrån hur jag uppfattar engelskan. Stil är en fråga om
variation, om styrkan i de egna nyckelorden, och de konnotationer man själv ger
dem. Bra skrivande inleds starkt och avslutas starkt, menar Pinker, men
eftersom tonfall är själva essensen av stil är det svårt att lära ut – var och
en måste hitta sin röst, för annars blir du bara ett eko, en epigon.
Många av råden är
universella. Om du skriver finns tre sätt att revidera: 1) låt grannen läsa
(det kan gärna vara någon annan bekant, men helst ingen som känner dig alltför
väl); 2) sov på texten (mitt eget bästa knep: ofta får du då anledning att ta
bort en omotiverad elakhet); 3) läs högt (det jag kallar Jonathan
Swift-metoden, och det bästa argumentet är att läsa hur ren och klar hans prosa
blev av att läste högt för barnen på gatan).
Ett kapitel om
coherence (sammanhang) är välbehövligt, och det är också kanske det svåraste att
bemästra för skribenter, att skapa en bra struktur. Den måste vara osynlig, för
när du väl börjar upptäcka sambandssignalerna tappar du fokus på innehållet.
Faran är att många texter blir för mekaniska, för likformiga, och för styrda av
förutsägbara inslag som ska indikera samband. Vi behöver egensinnigare
skribenter som vågar utmana konventionerna. Hur frikostig Pinker än är måste en
säker stilist bryta mot hans diktat. Mer frihet, mindre fjättror.
Som en eftergift åt
engelskans brist på könsneutralt pronomen (svenskan fick gudskelov ”hen” för
ett par år sedan) tvingas Pinker växla och låta "skribenten" vara han i vartannat
och hon i vartannat, med samma metod för "läsaren", vilket skapar onödig förvirring. Han
adresserar frågan senare, utan att komma någon vart – möjligen kommer framtiden
att ge oss ”thon”, spekulerar han skeptiskt.
Så vitt jag kan se
är väl Pinkers bok varken bättre eller sämre än andra i samma genre. Han har
flitiga reproduktioner av serier, vilket dels visar att många amerikanska
serietecknare är upptagna med språket (här frestas jag att kalla det för ironi,
men faller inte i fällan, utan kallar det väl hellre för en paradox), och dels
att svenska serietecknare inte behöver känna några komplex för sina alsters
konstnärliga halt vid en jämförelse. Eller så är det bara att komedi är
förankrad i sin kontext, att amerikansk humor är rolig bara så länge den inte
lämnar sitt fastland.
Men det är en
väldigt lång bok, och jag delar inte riktigt Pinkers förtjusning i träddiagram,
som utgör ett oerhört långt kapitel. Ännu längre är kapitlet som ska skilja
rätt från fel, och det är väl mer av uppslagsverk än lämpat för sträckläsning.
Överlag är hans bok rätt trist, och jag hade unnat honom ett uns av den
sardoniska humorn som Kingsely Amis har – hans The King’s English är en åtminstone roligare läsupplevelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.