Den
unge poeten Elis Burrau lyckas också i det längre formatet skriva pigg och
fantasifull dikt. Hans egentliga debut vitaliserar den svenska samtidspoesin.
Elis
Burrau är en av de talangfulla blå blixtarna som slagit ned i Brombergs
debutantologier (hans bidrag fanns med i förra årets bok, Den sista fasta kontinenten). I fjol kom också en chapbook på
norska förlaget AFV Press (Romantisk eftertext), och han har också skrivit en del dikter på internet.
Trots
sin ringa ålder – född 1992 – är det alltså en rätt rutinerad poet som nu
”debuterar”, vad man nu vill lägga in i det ordet. Jag måste säga det på en
gång: det här är utomordentlig dikt. Inte alltid ordentlig, eller lätt
igenkännbar som ”poesi”, men helt klart något som jag inte vill avvara.
Lyckligtvis
har han behållit den busighet som blivit hans signum, i en bok som ofta bjuder
på pigga överraskningar. Det är skrivet i den livets hastighet som danska
poeten Michael Strunge tog över från David Bowie, och hoppsan så fort det går. Liv
och dikt går in i varandra, ungefär som hos Marguerite Duras: så uppfattar jag
det som långt ifrån en tillfällighet att hennes genialiska bok Det är allt smygs in på omslaget.
För
i den där friktionen mellan erfarenheten och fantasin kan fin litteratur
alstras. Är det absurt eller är det ett livsvillkor: ”tungan på vågen väger för
mycket / den talar för lite, för sansat och / den vägrar att svälja / sig själv
/ gärna en nagel i ögat / men först en habil /
manikyr”?
Jag
uppfattar Burraus dikter som en handbok i levnadskonst. Lev det poetiska livet.
Då skapas nya vägar, mycket mer framkomliga vägar. Det är en rörlig och rörig
bok, och då och då lite slarvig. Kanske lite som Kanye Wests nya skiva ”The
Life of Pablo”: den blir aldrig färdig, och det är som det skall …
Om
det är ett fadersuppror sker det mer med vattenpistol än skarpladdad revolver.
Det är en kritik som framförs med öm hand. Kända formuleringar beter sig som
ett försåtligt virus, klichéer som vi stört oss på sedan urminnes tider vid det
här laget: ”krypa till korset”, ”slit den med hälsan”, ”jag har det på tungan”,
alla dessa fraser som språket inte kan göra sig kvitt.
Därmed
synliggörs det styvnackade språket. Motståndsspråket. En sur läsning av den här
boken skulle säga ”sorry Elis, men allt du göra har gjorts förr … av Ekelöf …
av dadaisterna på Cabaret Voltare i Zürich för exakt 100 år sedan …”
Men
vet du vad, jag väljer den gladare läsningen, och säger ”Elis, du vitaliserar
svensk poesi med din spretighet och din underbart storögda fascination för
livet … fortsätt och fortsätt med det!” För det går så fort, det här livet, och
att hålla kvar sin ungdom är lika svårt som att hejda en flock bin för att
konversera kategoriska imperativ.
Läser
du den här boken av Burrau får du i alla fall en god inblick i hur det är att
vara ung i Sverige på 2010-talet. Det är en bok som blixtrar av liv, av
känslor, av entusiasm och den typ av glädje som förtjänar att ersätta den
bombmatta av äkta klichéer som samtidsspråket gjort sig beroende av.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 22/3 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.