Ett
störande inslag i många av de ungdomsböcker jag har läst har varit författarens
ängslighet att få till det rätta tonårslingot. Den tonträff som däremot finns i
många ungdomsfilmer har jag i stort sett saknat – kan bero på skådespelares
förmåga att ladda klyschorna med finess, men i skrivet skick låter
ungdomssnacket mer än lovligt töntigt, och töntigheten brukar expandera i takt
med författarens tilltagande ålder.
Nu
drabbar inte det här Anna Lindberg, som i sin debutroman Något måste hända nu verkligen kan förmedla en trovärdig
tonårstristess med ett språk som inte känns påklistrat eller ansträngt i sin
tillrättalagda form för att imitera det auntetiska. Lindberg, som bland annat
har översatt Juli Zeh, har hittat det rätta tonfallet till sina karaktärer,
både de unga och de äldre.
Kim
och Ulrik bor i en typisk svensk småstad, där man åker moped till helgfyllornas
hångel. De är kompisar sedan länge, så gott som oskiljaktiga, och går i nian,
och det är framför allt Kim som väntar på att något ska hända. Hon fotograferar,
men är lätt uttråkad på det mesta, inte minst skolan och de efterhängsna
killarna. Premissen liknar Fucking Åmål,
och det intrycket förstärks när de i rökrutan träffar på den spännande,
intelligenta och vackra Isabelle.
I
rökrutan? Mycket indikerar att romanen utspelar sig under 90-talet: så som
tv-programmet ”Småstjärnorna”, fotoframkallning i mörkrum, stringtrosor,
faiblessen för datorer … Som jag märkte när jag nyligen läste Thomas Pynchons
roman Bleeding Edge, om 2001, åldras
samtiden allt snabbare. Att läsa om dessa 90-talsfenomen skapar till exempel
ett större avstånd till tiden än när jag i mars läste Gun-Britt Sundströms
roman Oppositionspartiet från 60-talet.
Kim
och Ulrik lever utan fäder, med utmattade och otillräckliga mödrar som gör sitt
bästa, men ungdomarna är förlorade. Så som det ska vara, måste vara. Och
Isabelle är nästan för smart för sin ålder – läser Dostojevskij och Baudelaire,
men ok då, man kanske gjorde så på 90-talet. Hennes pappa fyller fjantkvoten.
Lindberg
har skickligt fångat den dubbla känslan av att vara ung – så mycket att leva upp
till, och samtidigt så många begränsningar och krav. Krav från föräldrar, krav
från kompisar, och icke att förglömma krav från sig själv. Hennes karaktärer är
självklara utan att bli endimensionella. Peripetin infaller på
Hultsfredsfestivalen 1999, efter en Placebo-spelning. Både Kim och Ulrik jagar
Isabelle.
Det
kan tyckas betänkligt att ens kalla det en ungdomsroman. Det är många svenska
debutromaner som handlar om unga människor, alltifrån Mare Kandres 80-tal till
hennes många epigoner under 2000-talet. Den fållan – Kandre-fällan – undviker Lindberg. Här är livsnärvaron stark, och Kim står med båda fötterna på jorden –
kanske något hon själv skulle beklaga, att hon inte tillåts/låter sig själv
vara mer expressiv. Men det finns ett påtagligt intresse från författaren i
karaktärens öde, och det räcker för mig, det vill säga då blir också romanen
intressant och levande.
Snarare
än ungdomsroman tänker jag på Felicia Stenroths fina roman från i våras, Indianlekar, och att även Lindberg
skriver säkert och med hög koncentration och densitet, och lyckas med små medel
förmedla en atmosfär av förväntan. Min enda invändning blir mot ett språk som
då och då gillar att betona när repliker och tankar avbryts med ett hastigt
och opåkallat bindestreck:
”jag
undrar om den finns kva-
En kotte träffar mig i pannan […]”
Det
blir ett maner, på gränsen till det störande. Men också en ganska obetydlig
invändning mot en annars välskriven och pigg roman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.