Marianne är rik,
Connell är fattig. De går sista terminen på skolan, pratar inte med varandra när
de är i andras blickfång. Men hans mamma städar hos Marianne, och så inleds en hastig
hemlig relation, en förälskelse som flammar upp och försvinner lika snabbt som
den uppstod.
Fast ändå inte, i
denna irländska Sally Rooneys andra roman, Normal
People. Det här är en roman där vi inte alltid får bevittna löften som
infrias. Det finns ett unikt band mellan Marianne och Connell, ett band som
överlever åren när de pluggar på Trinity. Så blir inte heller romanens löfte
att Marianne ska ägna sig åt litteratur – hon läser Proust på skolan i Galway –
utan i stället är det fotbollsspelaren Connell, center i skollaget, som blir
författare.
Så blir det en
roman om klass, med deras skilda förutsättningar som ständiga hinder mellan
dem. Föräldrar som inte ser på deras möten med blida ögon. Eller ännu mer
kanske det handlar om de maktstrukturer som styr vår existens, att någon alltid
är i överläge i en relation, och att positioner förskjuts, och att överlägen
inbjuder till att de utnyttjas. Och hur beroende vi är av kontext för att
definiera vår omgivning. I skolan är Connell den populäre killen, medan
Marianne smyger runt och är osynlig för alla, ansedd som tråkig och ful. På
universitetet blir rollerna ombytta, när han med sin arbetarbakgrund är obekväm
och utanför, medan hon inte behöver anstränga sig för att hamna i fokus för
allas uppmärksamhet.
Marianne är
typexemplet på den annorlunda tjejen, som litteraturen – i synnerhet YA – är så
frikostig mot (kanske för att bekräfta att de flesta som läser känner igen sig
i upplevelsen att vara konstifik). Det
är en komisk roman om metamorfosen, hur Marianne är den fula ankungen som blir
svan, men också handlar det om lojaliteten mellan henne och Connell. En
lojalitet som ständigt prövas, men som också just därför blir starkare.
Rooney är en
intelligent författare, som redan – hon är fortfarande en bra bit under trettio
– lärt sig vilka subtila mekanismer som finns i de mellanmänskliga
relationerna. Det märks i hur hon porträtterar bifigurer, som vaga men
distinkta skepnader, i synnerhet föräldrarna som förblir oförmögna att på några
avgörande sätt ingripa i sina barns liv. Marianne har också en bror som är
sinnebilden för en obehaglig mobbare.
Men främst i hur
Marianne och Connell dras till och ifrån varandra, genom hela romanens förlopp.
När hon får höra att han brutit upp med en av sina många flickvänner är hennes
reaktion talande, men inte lika emfatiskt som den hade varit i en mindre
förfaren författares händer: ”In a voice just false enough to sound sincere,
Marianne says: Oh. I’m sorry.” I den pausen efter ”Oh” finns markeringen –
tankepausen, den som avslöjar henne. Varje möte mellan dem, varje replikskifte,
döljer sådana avgrunder av både avstånd och närhet, attraktion och
bortstötande.
Det är tydligt att
Rooney inte är någon renodlad cyniker, utan mer besjälad av den typ av
spirituella men ändå nedtonade gliringar som Jane Austen gärna ägnade sig åt. Det är förstås
ingen tillfällighet att Connell sitter på biblioteket och läser Emma ända tills de stänger, och motvilligt
tvingas slå igen boken – återigen en indikation på att Rooney vårdar sina
läsare, att hon ser dem, med den här
typen av blinkningar som så sagt ofta finns i YA-litteraturen, men så klart
också i Jane Eyre och i romaner av
Donna Tartt.
Det är oerhört skickligt
gjort, hur Rooney har levandegjort Marianne och Connell. Båda framstår som äkta
människor, vad man nu lägger in i den kategoriseringen. Så är till exempel
Connell lika smart som tafatt, och även om han aspirerar på att bli författare
kan han inte – på ungdomars vis – avstå från att låta sitt dagliga tal smittas
av klichéer som ”at the end of the day”.
Jo, Marianne och Connell
går på många nitar, men det är som att de intuitivt förstår att man bara kan
lära sig vad kärlek är om man testar den, om man utsätter den för prövningar. Ofta
vill jag som läsare bara be dem ta sig i kragen, eller ryta åt dem att de ska sluta
bete sig som barn. Men jag antar att det är en av Rooneys poänger, att så här
irrationella är vi, och att vi nog ska fortsätta vara det. Så sett blir hon en
antites till Lena Andersson, och det i sig är ju välbehövligt.
Nu är det inte
enbart en roman som lever på människogestaltningen heller. Det är uppenbart hur
Rooney tar kontroll över händelserna. Lika uppenbart är det en roman som
förstått att man bör undvika att vara för smart för sitt eget bästa. Det finns
några outnyttjade trådar som Rooney avstår från, och vi ska kanske vara
tacksamma för det – som vad vi ska göra med informationen att Mariannes pappa
är död, medan Connell inte vet sin pappas identitet …
Det finns mycket
att både beundra och gilla med denna roman – vilket alltså betyder att ja, den
är finurlig, men också älskvärd. Den diskuterar implicit hur svårt det är att
leva, men att det ändå är det enda vi har att förhålla oss till. Till de mer
lyckade innovationerna hör hur hon döper kapitlen, med tidsangivelser som
oftast förhåller sig till veckor och månader, som ”Three months later”, vilket
är tillräckligt för att verkligheten ska kunna förskjuta förutsättningarna. En
gång är tidshoppet så kort som ”Six minutes later”.
Det som skiljer Normal People från debuten Samtal med vänner är att Sally Rooney på
sätt och vis skruvar ned ambitionerna. Om den var ambitiös och aningen
pretentiös i sina försök att ta ett helhetsgrepp om relationer mellan
människor, är denna andra roman mer avskalad och mindre spänd. Helt enkelt
mindre kontrollerad. Den anstränger sig inte heller lika hårt för att vara
riktigt lika smart, eller riktigt lika cool. Hon förlitar sig på berättelsen om
dessa två individer, och ger oss därmed skarpare personporträtt. Även om jag
gillade debuten, tycker jag nog att Normal
People är ungefär dubbelt så bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.