Lars Noréns nya prosabok är en studie i självförakt
och gnäll. Dess huvudperson ältar gamla oförrätter med tröttsam brist på
distans.
Parallellt med sina medialt uppmärksammade
dagböcker har Lars Norén de senaste åren gett ut en handfull prosaböcker. De låter
sig inte riktigt kategoriseras, med sin blandform av prosa och poesi, samtidigt
som det är lätt att känna igen tematiken från den dramatik som på 80- och
90-talen gjorde honom världsberömd.
Efterlämnat är titeln på den helsvarta
bok som nu utkommer. Där skippar han all interpunktion, och det underlättar
inte läsningen. Tydlig inspiration finns i Thomas Bernhards romaner, samt
Samuel Becketts sista prosaberättelser – alltså en monoton prosa fylld av mani,
upprepningar och utbrott av lyrisk skönhet.
Han gör det inte lätt för läsaren, Norén, men han
gör det inte heller lätt för sig själv. Någon handling att tala om finns
knappt: en äldre man reflekterar kring sitt förflutna som patient inom psykvården.
Nu väntar han på döden. Han ältar en tidigare förälskelse i en sjuk, utmagrad
kvinna, sina söner, sina bröder – som våldförde sig på honom under uppväxten.
Det finns några enstaka scener som är groteska i sitt elände.
Minnena är ofokuserade. Mannen beskriver sig som
stryktålig. Ett av bokens problem är att Norén är upptagen av att skriva om självförakt
och mörker, men han avstår från all gestaltning. Att beskriva ohyggligheterna
är att gå en genväg, när det sker så här platt.
Här befinner sig Noréns skrivande på tomgång. Den
här boken saknar den precision som dagböckerna har. Den som följt dramatikern
Norén har för länge sedan fattat att han är en stor humorist. Skämten pendlar
den här gången mellan att vara poänglösa och smaklösa, typ man kan skratta
ihjäl sig om man har den läggningen, somliga tar livet av sig för att bekräfta
att de lever …
Nä, det är inte helt lätt att nå upp till idolerna
Bernhards och Becketts standard. Undantagsvis skriver Norén några vackra rader
om snö i sin bok, men dessa begravs under horder av trist och surt gubbgnäll. Jag
kan inte se det här som annat än ett beklagligt blindspår i en trots allt
betydande författares produktion.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 24/1 2017)
This book better be bad !
SvaraRadera