Viet Thanh Nguyens
debutroman Sympatisören är många
romaner i en: spionroman, immigrantroman, uppväxtroman, dokumentärroman, med
flera. Till skillnad från många andra författare som inte lyckas förena flera
olika berättartrådar blir det i det här fallet en mestadels utsökt kompott.
Kanske för att Nguyen inte bryr sig om att upprätthålla den röda tråden. Kanske
bara för att han har valt att skriva en häpnadsväckande rolig roman, där humorn
fungerar som en vägvisare mot immigrationens akuta frågeställningar.
En ung man av
blandad härkomst – modern är vietnames, fadern fransman – blir spion åt nordvietnameserna.
Tidpunkten är Vietnamkrigets slutskede, och därmed får vi för en gångs skull
ett perspektiv som inte är amerikanskt. Han är en typiskt lämplig mullvad: blyg
och tillbakadragen, rör sig enkelt i olika miljöer utan att väcka misstankar,
och visar handlingskraft när så krävs. Nguyen ger utrymme åt agentromanens
spänningskrav, utan att ge avkall på de allvarliga samhällsfrågor som blir
berättelsens primus motor.
Det tar sin tid att
ta sig in i romanen, som är full av rökridåer, villospår och falska ledtrådar –
men det är bara som det ska vara i en genuin spionroman. När man väl tagit sig
in i denna opålitliga värld är det svårt att inte vilja bli kvar i den, och
upptäcka att vad som tecknats är autentiska porträtt av både samhället och av
huvudpersonen. Nguyen skriver vasst och intelligent, med en befriande
uppsluppenhet och med en suverän blick för avgörande detaljer.
(Också publicerad i
Vi 11/18)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.