Pojkar gillar dinosaurier och motorer. Män gillar romarriket och
Oasis. När vår skolresa gör ett kort stopp från Berlinresan i en Kronobergshåla
siktas en Max-restaurang. Vi kutar dit; jag leder förtruppen. Några företagsamma
elever nosar rätt på en av de barnböcker som kedjan skänker till desperata
föräldrar för att deras barn ska minska sin (dåliga) skärmtid och öka sin (bra)
lästid. Men syften kan alltid förfelas och förfulas. Kan det finnas böcker som
rentav blir skadliga, på grund av sin undermåliga kvalitet? Mina elever ber mig
analysera boken i en text på 1200 ord, och eftersom jag gärna binder ris åt min
egen rygg tackar jag ja. Det finns inte en utmaning jag har lyckats avvärja.
Här ska alltså pojkar som målgrupp approcheras. Kolofonen är
ovanligt nog placerad på omslagets baksida, och upplyser att det rör sig om en ”Specialutgåva
för Max Burgers AB” (ett potentiellt samlarvärde kan infinna sig … eller inte).
Mikael Sol är upphovsperson till boken Ankylosaurus
och rivningskaoset. Två flugor har slagits i samma smäll: dinosaurier och
motorer. Huvudpersonen får en byline på omslaget: Dinobonden. Han ler på det
där irriterande fånigt dumsnälla sättet.
Men ärligt, namnet ”Mikael Sol” väcker misstankar: finns han ens
på riktigt? Bokens utformning till både text och bild ser AI-genererat ut. Om
Wikipedia är en trovärdig källa är han redaktör för serietidningen Fantomen,
men också känd för sina humoristiska självbiografiska serier. Några av hans
tidiga titlar skvallrar om delvis andra intressen än barnböcker: Till alla jag legat med, Psykiskt sjuk, De lyckliga dagar du har nu är dina framtida år av sorg, saknad och
bottenlös ensamhet. Att han gillar dinosaurier och motorer råder det ingen
tvekan om, efter böcker som T-Rex och
traktorjakten och Triceratops och
gödselterrorn. Insprängda faktarutor berättar allt vi (inte) vill veta om
dinosaurierna: när de levde, hur långa och tunga de var, var de höll hus och
vad de åt.
För Dinobondens bondgård har dinosaurier som djur i stället för
kor och grisar. Han går promenader med en psittacosaurus som heter Sia. Ankylosaurusen
heter Anki, och är en snäll vegetarian, men med en klubba längst ut på svansen,
som hotar den aggressiva tyro … tyrann … tyrro … äh, T-rexen Tina. Vi får en
pedagogisk förklaring till förekomsten av dinosaurier: cherchez la femme, det vill säga, att det är kvinnans fel. En galen
moster vid namn Marie har nämligen klonat dem. Är tjejer verkligen lika
intresserade av dinosaurier som killar?
Teckningsstilen är naiv och med klara färger, men också helt
automatiserad. Det är kitsch i sin renaste – jag menar smutsigaste – form.
Läsningen gör mig allt mer beklämd, och önskar på ett sätt att barnen inte
växlar bort sin skärmtid mot detta billiga substitut. Jag fattar poängen och
avsikten: för att locka in barnen måste det till lika färgglad enkelhet som den
barnen möter i skärmvärlden. På samma sätt som barn förr talade om filmer med
riktiga skådespelare som ”otecknade” kanske de nu talar om böcker som denna som
”oskärmade”. Men gränsen är hårfin, och Sol verkar försöka överbrygga avstånden
mellan iPad-världens estetik med bilderbokens estetik. Förvisso kan det fungera
som en trojansk häst, men när bokvärlden i allt för hög grad liknar
skärmvärlden saknas incitamentet för barnet att söka sig dit. Om boken ska
överleva måste den odla sin särart och utgöra ett mer lockande alternativ än att
bara imitera den förhatliga skärmestetiken.
Italo Calvino kallade verkligheten för ”den oskrivna världen”.
Litteraturen var för honom alltid att föredra, och med tanke på hur världen ser
ut – klimatkriser, flyktingkriser, pandemier, depressioner, inflation, krig … -
vem kan klandra honom? Barn behöver också eskapism, och jag tänker inte väcka
invändningar mot deras intresse för dinosaurier. Dock hade jag föredragit en
förklaringsmodell som rört sig närmare den magiska realismen, att dinosaurierna
fanns i vår verklighet utan lättköpta Jurassic Park-klarlägganden. Det är att
underskatta barnen om vi tror att de inte kan ingå i ett kontrakt med
författaren att det finns övernaturliga inslag i vår värld. Det vore förödande
för ens fantasi om enhörningen visade sig vara en cosplayande häst, till
exempel.
Sol uppfinner en tunn intrig. En lada, ”som ingen har tagit hand
om på typ hundra år”, ska rivas. Kommunen skickar en arg byråkrat (givetvis en
kvinna – återigen, cherchez la femme).
En liten lektion i kapitalismens villkor följer när Dinobonden tar sig till
rivningsfirman och får höra att det ”kommer att kosta sjukt mycket mer pengar
än vad [han] har råd med.” När chefen förklarar att allt har ett pris reagerar
Dinobonden lakoniskt med att det är ”en trist sak att säga.” Bilar, traktorer
och grävskopor förekommer i boken, liksom en rivningskula, inklusive en
faktaruta som upplyser dess funktion. Dessa förnumstiga små rutor provocerar
mig, för som förälder finns det väl en poäng i att själv få förklara det barnen
känner sig osäker inför. När jag som vuxen läser en bok vill jag inte bli
underskattad: jag vet väl vad en rivningskula är, jag har lyssnat på Miley
Cyrus.
Förvisso kan ett nyfiket barn lära sig en del om seriemediets
säregna berättarteknik och dess knep. När Marie får en snilleblixt tänds en
glödlampa jämte hennes huvud, och när Dinobonden blir överraskad stänker
svetten kring hans ansikte som emanata. Bilderna är stiliserade och färgläggningen
är datoriserad, allt för att maskera alla kopplingar till en autentiska
upphovsman. Nu ska här inte sagans slut spoilas, men att det är lyckligt behöver
väl inte ens uppges? Fast, är det så lyckligt egentligen, eller finns det
belägg för bondens svårighet att kombinera sin livsstil med en partner
(tv-programmet ”Bonde söker fru” försökte i alla fall bekräfta den bilden).
Dinobonden ler bara på 4 av de 18 bilderna där han ingår, och kanske är han
underförstått olycklig över sin samvaro med endast en galen moster och dinosaurier
som sällskap.
Boken utges i samarbete med Tukan förlag, och en text som vänder
sig till föräldrarna på baksidan anger vad böcker står för: ”Att läsa med dina
barn är en bra investering. Det öppnar porten till nya världar, utvecklar och
föder kreativitet. Och inte minst ger det en mysig stund tillsammans.”
Instinktivt värjer jag mig för kombinationen läsning och ”mys”, då jag
förknippar läsning med en aktiv syssla, och något som i bästa fall får dig att
omvärdera och ifrågasätta världen.
Men i tider som dessa, med alla larmrapporter om hur föräldrar
allt mer sällan högläser för och med sina barn, så kan väl ett initiativ som
detta bara ges bifall? Det finns förstås något trygghetsskapande i den sagoform
som Mikael Sol har gett sin berättelse. Barnet lär sig att saker ordnar sig, om
än orosmoln hopar sig. Men så ser världen inte ut, vill jag invända. Jag minns
hur jag som barn läste berättelser där det inte slutade med saft och kakor
(bildligt talat: här slutar det med mumsiga marshmallows). Inte tog jag skada
för det. Eller gjorde jag det? Vem är jag att bedöma och döma?
Är det då ett gott syfte, det Max gör med sina hamburgerböcker,
eller är det bildningswashing? I tidernas begynnelse, när dinosaurier typ
fortfarande existerade (det vill säga, tidigt 2000-tal) var det McDonalds som
prånglade ut barnböcker av varierande kvalitet till sina Happy Meals. Men var
de någonsin så här torftiga till innehåll? Allt blir förstås inte per
definition sämre med tiden, men jag kan ändå beklaga att nutidens småbarn matas
med allt sämre barnlitteratur. Undantag finns, förstås, men de hittade jag åtminstone
inte i den här gåvan. Tack men – jag betackar mig.