Alva Dahl är en av Sveriges mest
mångsidiga författare. Dels ger hon ut andliga tankeböcker, som
systerböckerna Längtans flöde och Havandeskapet,
dels är hon språkvetare som ger ut böcker om bland annat
interpunktion. Det räcker inte med det, för hon har också gett ut
en mycket välkommen biografi över Gunnel Vallquist, Slå rot i
förvandlingen. Hon har också varit verksam som översättare,
åt bland annat Ottessa Moshfegh.
Det räcker inte med
det, för lagom till advent släppte hon en fin adventskalender i
poetisk kortform, och nu har hon också gett ut en poetisk berättelse
som har Franciskus av Assisi som utgångpunkt: Småsystrar och
gråbröder, som liksom tankeböckerna utkommer på det egna förlaget
Syster Enbär. På grund av de ökade tryckkostnaderna som hotar alla
mindre förlag är den inte lika fint inbunden som de tidigare
Enbären, något som motiveras av att Franciskus fattigdomsideal inte
gärna kan generera en för dyr bok.
Om boken skulle
falla sönder skulle det gå att laga den med tejp, och därmed
infria Franciskus mål, som Dahl citerar på sin blogg: ”Och alla
bröder bör bära billiga kläder och de kan med Guds välsignelse
lappa dem med säckväv och andra tygstycken. För Herren säger i
evangeliet: ’De som går i dyrbara kläder och lever i lyx och de
som bär mjuka kläder, finns i kungapalatsen.'”
Nästa år firas
800-årsdagen av Franciskus himmelska födelsedag (alltså inte
dödsdag), som inföll den 4 oktober 1226. Alva Dahl, som i sjutton
år tillhört Franciskus tredje orden, ville skriva något till
jubileet, och uppmuntrad av poetkollegan Eva-Stina Byggmästar blev
det en berättelse i poetisk form. I två delar berättas först
Franciskus historia, och sedan en fantasi kring ett nutida sällskap
i Sverige.
Dahls
skrivande, som i viss mån kan sägas splittras i det
språkvetenskapliga och det andliga, förenas i ett intresse för
precisionen. Att hon söker sig till poesin förvånar inte: både
Längtans flöde och Havandeskapet innehåller
lyriska partier. Det är ett skrivande som saknar motsvarighet i den
svenska samtiden. Ett kort smakprov ur Längtans flöde, en av
de bästa prosaböckerna jag har läst på svenska de senaste tio
åren:
Systern drar i repet med rytmiskt sviktande knän
och klockorna ringer över byn i den sprakande
nyårsnatten.
Om ditt heliga bultande i varje människohjärta.
Om friheten att älska fienden, med din hjälp, att
bejaka hans värdighet.
Det är förstås
otidsenligt att ge uppmärksamhet åt och visa omsorg mot de fattiga,
trasiga och kantstötta människorna. Dahl ser det mänskliga hos
dessa skröpliga individer, förvandlar och förmedlar med stor
portion empati: ”spetälskan / spottälskan / spikälskan / in
spite-älskans / salighetsdoft”. Det är ett ord-tricksande som
inte står Gunnar Ekelöf efter. Men sådant ordvitsande hör till
undantagen i en annars strängt komponerad samling.
Fast strängheten
lämnar ändå utrymme åt en lekfullhet, en frisk upplyftande
atmosfär. Vi som hyser en intuitiv lidelse för ”no plot, just
vibes”, har åtskilligt att hämta i Dahls poetiska berättelse.
Hon bejakar det fysiska mötet, och ställer det oskuldsfulla i
kontrast mot det onda, och övervinner alla avstånd: ”mellan ditt
väsen och mitt / är avståndet oändligt / obefintligt”. Det sker
i dikter vars förmåga till inlevelse kan förefalla provocerande.
Hur då? Jag menar
att Axel Schulman har en poäng när han I DN skriver om Håkan Hellströms fans, där han känner sig utanför. Fast om han någon
gång kunde skriva en text som lämnar det egna jaget därhän skulle
det vara mer klädsamt. Min uppfattning om svenska kristna var länge
styrd av hur jag som ung uppfattade dem: som ständigt missionerande,
och som – ursäkta ordvalet – djävligt tråkiga
människor, som inte kunde festa. Jag hade förstås fel.
Vi behöver lära
oss samsas – sluta betrakta våra medmänniskor med sådan
misstänksamhet och fientlighet. Vi kommer inte att få en bättre
värld förrän folk slutar ha favoritlag i fotboll, förrän folk
slutar träta om en popartists förtjänster eller brist på sådana
– och vi kommer heller aldrig att nå enighet i religiösa frågor
förrän vi släpper alla fördomar. Vi behöver bli bättre på att
respektera olikheter, oavsett om det gäller gudar, fotbollsspelare,
politiska partier eller popartister.
Hela tiden rör sig
Dahl mot Franciskus våglängd, som kan sammanfattas i frasen
”kallelsen att leva i riklig brist”. Att den största belöningen
finns i armodet låter som en paradox beror bara på att vår tid har
för sjuka ideal. Vår tid präglas av framgång, konkurrens, stress
och idiotiska normer, av Donald Trump, Elon Musk och Vladimir Putin.
En annan värld måste vara tänkbar än den som tillåts höja sin
röst, som är lika ointelligent vare sig den hörs från tidningars
ledarsidor eller från fotbollens läktare.
I grunden handlar
det om överlevnad på två plan: både den fysiska och andliga
överlevnaden. Det materiella skänker bara tillfällig lycka, och
behöver fyllas på hela tiden. Fast hur nyttig är då asketism, med
självspäkning och självsvält? Allt kan gå till överdrift, men
om vi har lärt oss något av senare års klimatdebatt borde det står
klart att Franciskus har en del att lära oss som tar överflödet
för given. Vi ska bli bättre på att uppskatta de gåvor som bara
finns hos oss. Vi ska också bli bättre på att ta små steg ditåt,
mot en bättre levnadshållning.
Som alternativ
ställer Dahl fram den mindre destruktiva vördnaden. Återigen,
förmågan att sluta se sig själv som alltings mittpunkt. Den som i
några år läst femtielva Jonas Gardell-krönikor i Expressen där
det vanligaste ordet är ”jag” får sin motgift i dikter som
denna av Dahl:
jag låg vaken i timmar
försökte känna efter hjärtat
men fann bara en hård, skev
dubbelknut mellan skulderbladen
det var då jag förstod
att den här världen
inte äger mig
Måste man tro för
att ha behållning av de här dikterna? Det är en bra fråga, men
felställd. Frågan borde lyda: måste man tro för att ha behållning
av det här livet? Dikterna frigör sig från sin kontext, och blir
självständiga verk, som inte kräver kunskap om Franciskus av
Assisi. Mot slutet har Dahl översatt hans berömda ”Solsång”,
en hyllning till skapelsen. Man kan läsa den och reagera som Simone
Weil gjorde när hon läste en dikt av George Herbert, som handlar om
hur Gud kommer till den olycklige: efteråt var det för henne
otänkbart att inte tro på Gud.