Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

1 apr. 2021

A secret challenge. Selected lyrics 1990-2020, Johan Holmlund, Göran Strömqvist förlag

Tidigt 1990-tal stod Jönköpingsbandet Easy på tröskeln till ett internationellt genombrott. Av oklar anledning stannade det vid lovord i de coolaste brittiska musiktidningarna, innan de fick se hur deras succé utomlands överträffades av andra svenska band. Till dessa hörde The Wannadies och The Cardigans, händelsevis ännu ett Jönköpingsband.

 

Easy har under 2000-talet fortsatt göra skivor, och den senaste kom i år (”Radical Innocence”). Om de i sin späda början lät som ett hemvävt The Stone Roses låter de nu som ett New Order, fast piggare och vitalare än den nuvarande konstellationen under det namnet.

 

Sångaren och textförfattaren Johan Holmlund, numera bosatt i Berlin, har samlat ett urval av sina texter i boken A Secret Challenge. Det är vanskligt att överföra sångtexter till bokpärmar, om det inte rör sig om artister med uppenbart litterära ambitioner. Så har vi med stor behållning kunnat läsa böcker med sångtexter av Nick Cave, Leonard Cohen, Jarvis Cocker, Kate Bush. 

 

Nu är poängen med Easy inte direkt texternas kvalitet, utan melodierna. Denna känsla för klanger sätter inga spår i texterna när de rycks från sitt sammanhang, och de blir inte självbärande som texter. Dessutom skriver Holmlund inte på sitt modersmål. Att han är poet med flera diktsamlingar i ryggen är inte heller något som märks. Det är synd, för jag har verkligen uppskattat hans tonfall i de böcker han har gett ut på svenska, däribland ”Skuggkabinettet”, ”I det nya havet”, ”På land”.

 

Kronologin i boken rör sig baklänges, från den senaste skivan, via samarbetet ”Flowers in the Air” med låten ”Lost at Sea” som gav Håkan Hellström sin ”Saknade te havs”. Visst finns här och där slagkraftiga rader, som i texten ”Satellites” från 2001: ”I only told you what you wanted to be true / And now there’s nowhere that we can’t go”. Det är annars för mycket som är för vagt och saknar variation, för mycket som är för försiktigt impressionistiskt.

 

Fast med hjälp av den bakvända kronologin rör vi oss mot själva kärnan, det vill säga låten ”Cloud Chamber”, som i en rättvis värld hade gett Easy den berömmelse de förtjänade. Den ingick i soundtracket till Allison Anders film ”Gas Food Lodging” från 1992 (den film Quentin Tarantino önskar att han själv hade gjort).

 

Enligt Gunnar Ekelöf var definitionen av eufori att sitta ensam i trädgården en sen kväll med en pipa och en klunk sprit inom räckhåll. Jag vill inte gräla med honom om detta, men får jag bara dessutom lyssna på dessa fyra ljuvliga minuter från den mest utsökta svenska 90-talspopen blir jag definitivt euforisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar