Lotte Bøk är
femtiosjuårig frånskild dramalärare på Konsthögskolan, där hon undervisar
skådespelare om Brechts pjäser. En student på filmlinjen ber henne medverka i
en dokumentär han arbetar med, som ska visa samband mellan lärares undervisning
och deras privatliv. Hon tackar ja.
Så enkel är
handlingen i Vigdis Hjorths roman Lærerinnens
sang, som inom kort utkommer på svenska. Vi hade bokcirkel om Hjorths
tidigare Arv och miljö i går, så jag
passade på att läsa denna hennes senaste roman.
Vad är det för
slags roman? Lotte är jämngammal med författaren, och bjuder in ynglingen Tage
Bast i sin mest intima sfär. Han filmar hennes lektioner, de går promenader i
skogen, träffas och dricker öl, och umgås i hennes hem. Nu tänker du: hur länge
dröjer de innan de sliter de kläderna av varandra? Då kan jag upplysa att
Hjorth är en annan slags författare. Det finns ett genomgående retfullt tonfall
hos henne, som kan erinra om hur Jeanette Winterson formulerat det: ”The
trouble with a book is that you never know what's in it until it's too late.” Eller som Hjorth själv skriver: ”Jeg ventet
meg en overraskelse, men det kom ingen, og det overrasket meg.”
Lotte är i en fas i
livet där hon är livrädd för att stagnera. Hon har svårt att uppbåda någon
fascination för nya konstuttryck, börjar sakna den hängivenhet som tidigare
varit självklar. Dessutom börjar hon tvivla på sin undervisning, sina livsval.
Då anländer den stillsamme Tage med sin filmkamera, och det finns något rörande
i Lottes längtan efter att något ska hända, som när hon inbillar sig att han i
ett tidigt sms föreslår att de ska träffas för ”en øl”, men det som egentligen
står är ”en økt” (en sammankomst).
Men det är en
längtan fylld av obeslutsamhet. Lotte anar att något inte är regelrätt i sin
undervisning, och kanske hon hoppas få syn på det med hjälp av Tages film. För
hur ska hon egentligen förhålla sig till sina unga elever, och var finns det
sanna? Kanske i hennes befängda naivitet:
”Hun pleide å si,
når hun snakket om arbeidet sitt, at det var så fruktbart og forsiskende å være
sammen med unge mennesker, for de var i veks og i bevegelse og bidro til at hun
selv var i veks og i bevegelse, at de unge menneskene hindret henne i å bli
statisk. Men nå fikk hun den forferdende tanke at samværet med disse unge
menneskene snarere bidro til en form for regresjon? At de smittet hene med sin
ungdommelige narsissisme?”
Tonfallet är
retfullt, men det är också lyhört, och lågintensivt. Lotte är en typisk lärare,
som vet vad hon ska göra för att fånga elevernas intresse. Åtminstone ger hon
det intrycket till en början. Allt mer som Tage dokumenterar hennes arbete förstår
man att hon inte nöjer sig med att mata sina elever med tesked, ge dem färdiga
tolkningar. Vi följer allt från Lottes perspektiv, ett perspektiv som blir allt
mer klaustrofobiskt och begränsat.
Att hela förloppet
skildras utifrån hennes världsbild får de andra karaktärerna att glida bort
till vaga bifigurer. Eller man kan säga så här: Hjorth är så upptagen att delge
oss protagonistens inre helt utan skrankor, att alla andra reduceras till
statister. Det gäller Tage, det gäller den osäkra kollegan Laila, och det
gäller uteliggaren som hon köpt huset av för en billig peng – ett av hennes
dåliga samveten.
Lotte är fylld av
skuldkänslor, av neuroser, har svårt att hantera gränser, och det är som att
hon befinner sig i efterdyningarna av en oförlöst katastrof. Hjorth skriver på
en lågintensiv prosa som sällan detonerar, men när den väl gör det sker det med
eftertryck. Nyligen hävdade kritikern James Wood i en essä att bra litteraturär det som sätter viktiga saker på spel, som riskerar något väsentligt, men att
den också mer eller mindre implicit pendlar mellan att demonstrera och att
avlägsna – eller mer konkret, att den både vill bejaka och förneka sitt huvudtema.
Det syns mig att i Lærerinnens sang
finns denna ambivalens inskriven. Här är, kort sagt, åtskilligt av vikt satt på
spel.
Som motto har Hjorth
valt ett citat från Wittgenstein, och det ger henne också tillfälle att anspela
på hans berömda fixeringsbild av haren och ankan, i sitt resonemang om
skillnaden i ”att se” och ”att se som”. Det ges också utrymme åt ett referat av
finlandssvenska poeten Eeva Kilpis uppriktiga dikt:
Säg till om
jag stör,
sa han när
han steg in.
så går jag
med detsamma.
Du inte bara
stör,
svarade jag,
du rubbar
hela min existens.
Välkommen.
Att det utspelar
sig i teaterns miljö är lägligt, då romanen i så hög grad handlar om
förhållandet mellan förställning och äkthet. Lottes arbete med Brecht bidrar
till en hela tiden angelägen diskussion om ansvar och skuld, teman som man
antingen behandlar på säker distans – eller släpper in i sin tillvaro, med allt
vad det innebär av omtumlande justeringar av sin värdegrund. Ja, för hur vet vi
egentligen när vi är sanna (äkta?) och när vi är oärliga (falska?)? Ibland
kanske det är i våra mest oäkta stunder vi visar vårt mest äkta jag.
Teaterbakgrunden
påminner också om den skickligt uppbyggda dramaturgin, där flera peripetier är
verksamma. En av dem är när Lotte får ett slags sammanbrott på en lektion, där
hon öppnar för en tolkning som är ”olöslig”, och en annan är förstås när Tages
film premiärvisas – men samtidigt är Hjorth alltid medveten om att det här är
berättartekniska grepp som hon därför sätter på spel, eller kanske man kunde
säga att hon sätter dem ur spel – att
hon vägrar infinna ens förväntningar.
Därför blir det
inte banalt, även om man som läsare kan befara att vi rör oss i den riktningen.
Vad Hjorth gör är att använda romanformen till något mer än bara berätta en historia.
Hon vill inte bara skildra ett förlopp, utan också passa på att resonera, att
ifrågasätta, att utlösa det slags konstruktiva tvivel som vi så sällan
välkomnar men kanske måste för att utvecklas som individer.
Det låter förstås
förenklat, liksom mitt omdöme att Vigdis Hjorth är en författare som är
sysselsatt med att väcka de frågor som saknar självklara svar. Lika förenklat
kan man säga att Lottes omvärdering är lite väl övertydlig – hon ska sluta leta
krystade paralleller mellan de klassiska litterära verken och vår samtid. Det
intressanta blir i stället vad Hjorth då gör med dessa enkla premisser. Hon
låter dem ingå i en existentiellt skriven thriller.
Visst, när man
undervisar om klassikerna kan man söka efter paralleller i nutid, men det viktiga
är att man då försöker pröva och bevisa sina slutsatser – låta ord övergå i
handling. Engagemang är ingen skrivbordsprodukt, lyder slutsatsen i denna minst
sagt uppfordrande roman.