Upplysningens idéer
formade romantiken, både indirekt och mer direkt. Ett gott exempel på det är
den roman som kanske mer än någon annan representerar romantiken: Mary Shelleys
Frankenstein. Om denna roman har
kemisten Kathryn Harkup skrivit, i en ambitiöst upplagd bok med namn Making the Monster. The Science Behind Mary
Shelley’s Frankenstein.
Det är en välkommen
studie, som i hög grad intresserar sig för just hur vetenskapen – idéer
plockade rakt från upplysningen – infiltrerar Mary Shelleys roman. Det blir på
köpet en del biografi, en del litteraturanalys, men det mest spännande är
onekligen hur den initierade Harkup lyckas öppna denna märkliga roman och ge
den en ny förståelse. Då skriver hon om kemins kulturhistoriska betydelse.
Till att börja med
är det en anakronism att tala om vetenskap i förhållande till Frankenstein. Romanen utkom som bekant
för två hundra år sedan i år, alltså 1818, en bra bit innan begreppet ”science”
lanserades, 1833. Men Mary Shelley hade också en gedigen bildning i
upplysningens idéer, inte minst de böcker som skrivits av modern Mary
Wollstonecraft och fadern William Godwin, som fanns nära till hands. Vad Harkup vill göra med sin bok är helt enkelt att betona ledet science i begreppsparet science fiction.
Från 1700-talet kom
också Franklins blixt-experiment, och Leidenflaskan som kunde lagra elektrisk
laddning, ett slags primitivt batteri. Elektriciteten skulle bli avgörande för
de fiktiva experimenten i att skapa människoliv som Victor Frankenstein
utförde, men här får vi äntligen en gedigen genomgång som visar hur förankrade
i samtida forskning hans experiment var. Att det även kunde löna sig att som
kvinna lära sig kemi och fysik visar sig av att den första kvinna som fick lön
för vetenskapligt arbete var astronomen Caroline Herschel 1787. Det var för
övrigt, återkommer Harkup gång på gång till, ofta de stora vetenskapsmännens
systrar som var behjälpliga i många av de experiment som utfördes.
Så att Mary Shelley
hade intresse för vetenskap var inte alls oväntat. Sommaren 1816, ”året utan
sommar”, då romanen om vetenskapsmannen och hans monster föddes, var ovanligt
kall och regnig, beroende av ett vulkanutbrott året innan på Tambora i
Indonesien. Hösten 1815 fångade Turner några mörka solnedgångar, som en direkt
påverkan av utbrottet. Harkup påminner att ett liknande vulkanutbrott påverkade
även året 1797, då Mary föddes på hösten. Sedan lämnades hon vind för våg med
en styvmamma som inte var intresserad av att fostra en annan kvinnas barn –
Mary Wollstonecraft hade dött tio dagar efter förlossningen.
Mary var alltså ett
ensamt barn, och den bildning hon anskaffade sig var i hög grad beroende av ett
självständigt tänkande. När hon var sexton träffade hon poeten Percy Bysshe
Shelley, som sin vana trogen enleverade henne. Två år senare åkte de till
Geneve och sammanstrålade med Lord Byron, på Villa Diodati som han hyrde. Under
nätterna läste de skräckhistorier i fransk översättning från tyskan,
diskuterade vetenskap (mest Byron och Shelley, upplyser Mary försynt). Tyvärr
förde inte Mary dagbok under denna period, så det mesta av den faktiska
kunskapen kring vad som företogs under sommaren är den dagbok som Byrons
livmedikus, John Polidori, skrev. Han hade för en furstlig summa fått i uppdrag
att skriva om Byrons bravader, utan dennes vetskap.
I vilken grad
romanen var ett samarbete mellan Mary och Percy är inte ännu helt
tillfredsställande utrett, även om man har lokaliserat alla korrigeringar och
förslag som gjorts med hans handskrift. Viktigare är att Mary i sina senare
förklaringar hävdade att romanen kom till henne i en dröm där på Villa Diodati –
låter inte det för bra för att vara sant? Troligen hade idén grott i henne
längre än så. Det var också något som låg i tiden, funderingar kring om och hur
liv kunde skapas på konstgjord väg. Det finns paralleller till Shelleys dikt ”Alastor,
or The Spirit of Solitude”, men också till Godwins gotiska roman St. Leon.
De explicita
referenserna till dåtida vetenskap nämns av Mary i det första förordet, ”några
tyskar”: dessa identifierar Harkup som Johann Wilhelm Ritter, Christoff
Heinrich Pfaff, samt Alexander von Humboldt, som samtliga ägnat sig åt
elektriska experiment. Samt ”Dr. Darwin”, som givetvis är den mer berömde Charles
farfar Erasmus. Harkup spekulerar också i att Mary torde ha känt till Andrew
Crosses experiment på insekter för att se hur tänkbart liv kunde alstras ur
elektricitet.
I romanen jagar
dåren Victor Frankenstein efter livsgåtan, och en annan dåre, kaptenen Walton,
jagar efter en passage till Nordpolen. Det är fyndigt av Mary Shelley att
förlägga handlingen till 1790-talet, då det inte var förrän 1798 som Henry Cavendish
skulle presentera belägg för att jorden inte var ihålig, utan en solid massa.
Tidigare härskade fantasifulla teorier om vad Nordpolen egentligen var.
Mary Shelleys
intresse tog henne till den karismatiske Humphrey Davys öppna föreläsningar (en
man som kan ha varit en tydlig förebild till romanens Victor), så populära att
det ledde till att man fick öppna den första enkelriktade gatan i England. Möjligen
hade hon också hjälp av doktor Polidori när det gällde hanteringen av de döda,
och detaljer om dissektioner av liken. Harkup visar hur insatt hon var i
kroppar stadda i förruttnelse, de fem stadierna av gradvis nedbrytning, men kan
också själv ge liv åt sin fackprosa: ”Within days, a dead body can swarm with
life, writhing with activity as maggots and insects of different species
compete for food.”
En möjlig förebild
till monstret är den irländske jätten Charles Byrne, med en längd på över 231
cm, som läkaren John Hunter studerade och vars lik han stal när det var på väg
att begravas till sjöss. Att Frankensteins monster är så långt torde bero på
att han använde sig av kroppsdelar och lemmar från djur, antar Harkup. Annars
skrev en bekant till Mary Shelley, Thomas Love Peacock, 1817 romanen Melincourt, om en orangutang med
mänskliga egenskaper, något som ytterligare kan ha inspirerat henne. Eller
Goya, vars akvatintlavyr ”Los Chinchillos” har en teckning av två varelser i
tvångströja som tvångsmatas av en skötare – båda liknar Frankensteins monster.
Att hon vid något tillfälle har sett dessa teckningar är fullt möjligt.
På många sätt är
Harkups bok fängslande och fascinerande. Hon är förstående inför alkemin, och
läser samtida källor kritiskt men entusiastiskt. Hon visar att Ingolstadt, där
Victor studerar, under slutet av 1700-talet hade tydliga kopplingar till
Illuminati, att det faktiskt var där Illuminaterordern etablerades. Men det är
lite synd att hon känner sig nödgad att fortsätta sprida den apokryfiska
Werther-myten, som hävdar att en självmordsepidemi utbröt i Tyskland på slutet
av 1700-talet efter Goethes roman (det saknas belägg för detta).
Eftersom hon inte
är litteraturvetare missar hon en del uppenbara paralleller. Det är kanske inte
obligatoriskt att jämföra med författarens biografi, men hon kunde ha gjort mer
av en del uppenbara detaljer. Ibland har de betydelser för berättartekniska
aspekter.
Många saker i
hennes bok kan förvåna. Som att det på slutet av 1700-talet troligen var
enklare för dem som ville studera livets och dödens stora gåtor att få tag på
döda kroppar. Exempelvis bestämde det brittiska parlamentet 1752 att samtliga
mördare som dömdes till döden fick säljas till de hugade spekulanterna för
dissektion, när det tidigare endast rört sig om sex lik per år. Att det fanns
en svart marknad för liksäljare är ändå inte svårt att begripa. Dessa grävde
med träspadar för att inte metallen skulle avslöja dem när de högg i sten
(bokstavligt talat).
Harkup blickar också
framåt. Earl Bakken, som uppfann pacemakern på 1950-talet, var inspirerad av
filmatiseringen av Frankenstein från
1931. Den italienske neurokirurgen Sergio Canavero har föreslagit
hjärntransplantationer, något som bestridits av andra vetenskapsmän. Tidigare har
han bland annat utfört experimentet på en apa (som inte överlevde), och i
november 2017 på människor, men det var fortfarande på döda människor. Canavero
menar ändå att en skicklig sjukgymnast ska lära en vuxen människa som får en ny
hjärna att gå inom ett år …
Vi har fortfarande
inte löst gåtan vad liv är, menar Harkup. Den gåta som Mary Shelley tog på så
stort allvar. Hennes roman har knappast mist sin förmåga att fängsla läsare,
utan ökar snarare sin läsekrets. Det är också en roman som sällan gör nya läsare
besvikna – det är ett av de säkraste korten jag kan leverera när elever vill ha
lästips. Att det nu också finns en så pass lättillgänglig och ändå djuplodande
vetenskaplig granskning är oerhört glädjande. Vill man hellre ha en reguljär biografi kan man förstås hålla till godo med Fiona Sampsons nyutkomna In Search of Mary Shelley.