Det är en
svindlande tanke: i somras skulle Michael Strunge ha fyllt 60 år. Svindlande,
men också otänkbar, då han förblev vacker pojkpoet, död vid 27 års ålder, och
som en fluga i bärnsten stelnad i den upproriska pose man så lätt kan hitta i
hans dikter.
Gyldendal
uppmärksammar minnet av Strunge med att låta poeten Caspar Eric göra ett
personligt urval, 82 dikter ur den rätt omfattande produktionen, däribland tre
från tidskrifter och tidnignar. Strunge hann ge ut osannolikt många, elva
diktsamlingar, trots att han mer eller mindre slutade skriva ett par år innan
dödsfallet i mars 1986. Eric föddes året därpå, och hans urval är som alla
urval lätt att kritisera, för här saknas en och annan obligatorisk dikt, men å
andra sidan är det kanske lämpligt att introducera Strunge med just ett urval,
då han är en så pass ojämn poet. Kanske läser man honom bäst och helst i urval,
tänker jag.
Min upptäckt av
Strunge skedde strax efter hans död, och han var en av de första poeter jag
läste överhuvudtaget: Bodil Malmsten, Baudelaire, Shelley, Plath, Tafdrup,
Strunge … Och inte minst epigonen Lukas Moodysson, vars debut Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner
ju utkom 1987. När jag själv började läsa Strunge var det svårt att bortse från
mytbildningen, från alla anekdoter om hans självförbrännande liv, från
psykoserna och den otäcka dödsdriften som skrivs fram i så många av dikterna.
Nu, drygt trettio år senare, finns distans till det biografiska, och det går
att läsa dikterna i egen rätt. Jag hade befarat att jag nu skulle tycka att de
blivit lite – tja, kanske pinsamma, likt påminnelser från ett tidigare liv, en
estetik jag kan tycka att jag vuxit ifrån. Vad som kan sägas är att han
fortfarande är ojämn, men att det i sina bästa stunder är en poesi som är
oförglömlig: vild, anslående och slående, vacker, och mycket annat. Det är
framför allt värdefull poesi.
Urvalet är
generöst, och relativt jämnt fördelat mellan de olika böckerna, där Fremtidsminder är mest representerad,
med tio dikter. Den boken finns för övrigt i svensk översättning av Clemens
Altgård, som med två försök starkt bidrog till att presentera Strunge för
svenska läsare, tillsammans med Ragnar Strömbergs fina urval till antologin
danska 80-talspoeter, Beväpnad med vingar.
Då var Strunge en portalfigur, men det är ganska anmärkningsvärt att det inte
har kommit nyare översättningar sedan dess.
Vad som blir
tydligt i denna nya bok är att Strunge är en mer varierad poet än man kanske i
förstone tror. Här finns typografisk spridning, med laborationer i olika
typsnitt, versaler, kursiver, prosadikt och lyriska aforismer, berättande
essäer, och dikter som liknar debattartiklar. Det varierade syns också i Strunges
själva attityd: ömsom ömsint, ömsom vulgär.
Han var vanvettigt
begåvad, nästan farligt berörd av poesin musa. Om det här låter som ”språk för
skönandar”, eteriskt flum, vill jag bara poängtera att musan är mer konkret än
så för poeter som Strunge – en vägledande röst, en inspiration som konsekvent
visar vad som är den rätta vägen för skapandet. Vad än Strunge hade för kontakt
med musan var det ett möte som visade honom hur kompromisslös dikt ska skrivas.
I tilltalet finns
en desperat vädjan om förändring, en uppvaktning av fantasin. Om det tidigare
var tydligt att Strunge kommer ifrån punkestetiken betonar Caspar Erics urval
att det här också finns ett anakronistiskt drag av emo. Att förlita sig på Jim
Morrisons ”break on through to the other side”-anspråk behöver inte vara så
illa. Parallellt med fantasins beväpnade vingar finns en hård realism, där
sköra drömmar bryts mot hård verklighet. Erics val av titel är betecknande: det
är drömmen som är Strunges ideal, men också hans fängsel.
Så blir hans dikter
uttryck för en antagonistisk inställning till livet: han är agitatorisk och
kontemplerande, cynisk och sentimental, ynklig och högmodig, extatisk och otröstlig,
spröd och grym, extrovert och introvert, naiv och vis – och dödsbejakande i sin
livslängtan. Det är en kategorisk dikt, som ändå är inkluderande, och vill ingå
i en dialog med läsaren. Det är minst av allt dogmatiskt skriven dikt. Här
finns utrymme för invändningar, och kanske det är därför jag så gärna
återkommer till hans dikter, att det är som att återuppta ett samtal med en kär
vän – inte för att få bekräftelser eller nå konsensus, utan för att bråka på
kreativa sätt. Därför kan jag läsa de här självcentrerade dikterna utan att
störa mig på att de någonsin blir självupptagna.
Kanske för att
diktjaget ofta framställs som ett passivt väsen som drabbas av yttre och inre
explosioner, av en elektricitet som strömmar genom både kropp och själ. Strunge
är ibland queer, föreställer sig en framtid där män klär sig i klänning och bär
makeup. I kärleksdikterna balanserar han förälskelsens dåndimpande vokabulär
med krass klarsyn, allra bäst illustrerat i ”LIDERLIGE VÆSEN”, som Eric
lyckligtvis tar med, och som jag håller som en av de allra bästa kärleksdikter
jag har läst. Och så är det här och där: dikter som litteraturhistorien inte
klarar sig utan.
I de här dikterna
finns det gott om starka enskilda rader, som indikerar förmågan att formulera
sig slagkraftigt:
Nej, jeg vil ikke dø. /
Jeg vil bare være ufødt.
Vores liv er sprogets
diktatur / og jeg er hjertenes terrorist.
jeg søger for at leve / så
jeg kan mærke døden i knoglerne.
Det er ikke / en smuk
smerte. Jeg kan ikke / føle den. Det er smerten / der
føler mig.
Han har också en
oslagbar förmåga till metaforer som är spontana och ändå konstfulla: ”Mit
hjerte er en termokande med kold glemt kaffe i”, som visar hur det fortfarande
ungdomliga och nästan barnsliga kan skapa så starka bilder. Just tillägget att
kaffet är ”glömt” bidrar till hur den här bilden skapar medkänsla, och får
bilden att bli just omöjlig att glömma.
På 80-talet var det
här kanske inte helt ny poesi, men nu går det faktiskt att läsa utan nostalgins
skimmer. Avsikten med den här antologin är antagligen att presentera Strunge
för en ny generation läsare, och är man någorlunda bekant med den nuvarande
generationen unga danska poeter är det förbluffande hur sömlöst deras dikter
rör sig i en tradition som nog måste sägas inleddes med dikter från den här
poeten. Samtidigt som hans tilltal är unikt har det förstås beröringspunkter
med samtida dikter skrivna av Søren Ulrik Thomsen och Pia Tafdrup.
Man kan fråga sig
vid läsningen av dessa dikter hur något så levande kunde gå och dö. Sant, han
resonerar utförligt om självmordet, bland annat i de två Nigger-böcker han utgav
på tidigt 80-tal, och som samspråkar både med Rimbauds ”negerbok” En tid i helvetet och Patti Smiths låt
”Rock N Roll Nigger”. Ur dikterna skimrar en förtvivlan, förlåt jag menar en
FÖRTVIVLAN, versalt skriven som graffiti, eller som ord menade för banderoller
och plakat.
Något som ofta
glöms bort, men som Erick tacknämligt nämner i sitt efterord, är hur politiska
många av Strunges dikter är. Det är dikter som direkt och indirekt anklagar
samhället för att vara okänsligt och rått, något som var sant då och fortsätter
vara sant nu. Vad Strunge utnyttjar poesin till, är att låta den bli ett
alternativ till det mordiska vardagslivet, genom att låta drömmarna och
fantasin och poesin visa andra möjligheter.
I Billedpistolen, den sist utgivna, ingår
en dikt där diktjaget skjuter den danska statsministern. På omslaget riktar han
också en pistol mot en tv där Poul Schlüter talar. Inte kunde Strunge veta att
bara månader senare skulle Sveriges statsminister avrättas med en pistol. Men
det är en kontroversiell dikt, rentav osmaklig, men påminner oss också om att
konst måste vara gränslös – att konst måste också utmana, att lika gärna som vi
ibland ska kalla en spade för en spade (”rose is a rose is a rose”), lika gärna
ska vi kalla en metafor för en metafor.
I Strunges dikter
är det vackra bara en tillfällig nåd. Lindringen är kortvarig, plågan är
konstant. Det som förmedlas är plågan i att aldrig kunna vila i punkten där det
som upplevs känns både för mycket och för lite – därför den ständiga jakten
efter nya intryck, nya sensationer, och den maktlöshet som blir följden därav.
Bra poesi lyckas
förmedla den där sekundsnabba kontakten med tillvarons djupaste skikt. En
närvaro i något som annars inte kunde uppdagas. Hans right here, right now-känsla är intakt så här drygt trettio år
senare, och det är förstås både ett mirakel och en självklarhet. Det rör sig om
ett positionerande – Strunge skulle kalla det ett ”poesitionerande” – som
inbegriper ett risktagande. Livet är inget utan risker, skulle Strunge säga.
Det blir då dikter
som är starka i sitt uttryck, tack vare att de just vågar utsätta sig för
något: ibland är han patetisk, men det är en del av hans poetik, att vilja röra
sig mot det banala. Mot klichén, eftersom det är så den samtida diskursen lät
och låter. Då blir det farliga dikter, som det kan finnas anledning att ta
avstånd ifrån i efterhand. Jag vet inte om det här är en
efterhandskonstruktion, men det föreligger något farligt i att skriva
litteratur som är så här brännande, så här gränslös och utsatt, liksom: hur fan
går man vidare efter att ha skildrat det vidunderliga?
Så blir orden i en
essäliknande lång prosadikt om självmordet nästan för oreserverat öppenhjärtiga,
och kanske kusligt nihilistiska: ”Selvmorderen har som regel intet ’filter’.
Alt, alle indtryk, hobes op i hans eller hendes sind. Han ser pludseligt klart
som et himmelsk drøn af blåt, at livet ’i sig selv’ er en umulighed i denne
verden, hivs man som menneske har en vis grense for, hvad man vil indskrænkes
eller preverteres til som værende menneske, hvor lidt menneskelighed man kan
nøjes med udan at hade sig selv og andre, fordi det af moderniteten amputerede
menneskelige affald rådner stinkende. Som at æde et nyfødt barn til frokost
hver dag og lade som intet: det er at være et moderne menneske.”