Få hade nog för ett
antal år sedan kunnat förutsäga den utvecklingskurva Nick Cave företagit, både
konstnärligt och privat. Tidigare: notoriskt otrevlig mot hela världen i
allmänhet och mot journalister i synnerhet. Nu: konverserande med hög
trivselfaktor, och som ställer upp på en intervjubok med tidigare
rockjournalisten Seán O’Hagan. Faith,
Hope and Carnage är resultatet, som i femton enheter (kapitel, på sätt och
vis) går igenom tro, skapelseprocesser, tvivel, kaos, dissonanser, vänskap,
kärlek, åldrande, uttråkning, förlåtelse och absolution, och det mod som krävs
för att sörja den som dött.
Fast det är ingen
strikt intervjubok, utan snarare en serie konversationer, där O’Hagans frågor
varsamt och lyhört leder in mot ibland kontroversiella områden, veritabla
minfält av tänkbara utbrott. Exempel: ”So,
metaphorically, you’re a melting ice sculpture made of human tears? The deeper
meaning of that image, when it arrives, should be intriguing.” Cave är
också noggrann med att påpeka att det inte, under några villkor överhuvudtaget,
är en självbiografi. Biografier hatar han i allmänhet, och kan bara med minimal
marginal fördra Mark Mordues bok om hans ungdom, Boy on Fire. O’Hagans avsikt är att det ska likna de långa
intervjuerna i gamla Paris Review, medan Cave hellre liknar det vid
podcast-formatet.
Cave testar idéer
medan han pratar, och O’Hagan är skicklig på att fånga upp dem i flykten. De
har känt varandra i några år, och det märks. Det är en intervjuare som överger
rollen som intervjuare, och låter Cave ta frågorna på exakt det allvar de
kräver, och lyssna in dem för att kunna ge seriösa och rimliga svar. Ibland har
han i det pågående projektet ”Red Hand Files”, där han svarar på fansens frågor
(hittills 214 brev), varit lite väl meddelsam när han erbjudit tolkningar av vad
enskilda låtar handlar om. Här är han mer på sin vakt, och det ska han nog
fortsätta vara. Med andra ord är jag dels besviken och dels lättad över att han
inte förklarar puman i låten ”Hollywood”, den som har ”a terrible engine of
wrath for a heart”.
Tro, hopp och blodbad alltså – så ska väl titeln uttydas. ”Hope is optimism
with a broken heart”, säger Cave i ett avslutande samtal, när de kommenterar
att de knappt har nämnt hopp, trots att det ska finnas i titeln. Det finns i
hela hans konstnärskap en säregen blandning av skräck och salighet (ett direkt
citat från ett av svaren när han återger vad som formade bildspråket på ”Ghosteen”-skiva:
”part horror, part bliss”). Därför: ta det med en nypa salt när jag säger att
han tar frågorna på allvar. Ibland brister det, både tålamodet och
känsloregistret. Konversationerna förs under covid-åren, och flera dödsfall
påverkar stämningen: modern Dawn Cave dör 93 år gammal, före detta flickvännen
och geniet Anita Lane dör, producenten Hal Willner dör. Och precis när O’Hagan
ska skriva efterordet dör Nick Caves son Jethro.
Döden är närvarande
i många av svaren, som kretsar mycket kring sonen Arthur som dog 15 år gammal
sommaren 2015. En rörande scen handlar om när han, indränkt i sorgen, köper
vegetarisk indisk mat på ett ställe där ägaren tar emot hans pengar och utan
att säga ett ord trycker hans hand hårt – en sådan enkel vänskaplig gest,
kanske det är definitionen av det mänskliga, att det religiösa visar sig i våra
handlingar mer än i våra ord (liksom kärleken).
Den som intresserar
sig för Caves digra output har mycket att hämta i svaren, som när han
diskuterar hur intuitionen styr så mycket av skapandet. Att varje rad måste
låta sann, eftersom det är sådan plåga att sjunga en falsk rad kväll efter
kväll på scenen. Hur får man den då att låta sann? Den enskilda raden måste ha
ett känslomässigt värde. Tron – engelskans faith
– blir en kanal för skapandet, ett sökande som i sig är tillräckligt. Finns
Gud? blir en irrelevant fråga. Vi rör oss inte framåt utan i cirklar, föreslår
Cave, i ett försök att bestrida idén att vi ska nå olika slags destinationer på
en klichéfylld ”livsresa”. Därav omslagets silvriga cirklar, kanske.
Hur ser då Caves
utvecklingskurva ut i denna cirkelrörelse? Han mer eller mindre avfärdar tanken
på att han i framtiden kommer att skriva renodlade rocklåtar av traditionellt
snitt. Skivan ”Ghosteen” – kanske rockhistoriens enda mästerverk? – förlöste
krafter som han inte ens själv verkar vara förmögen att styra. Även om han
tappat en del gamla fans – de som vill att han ska skriva låtar med
heroinsprutan bokstavligen fastnålad i armvecket – har han utökat sin fanbase.
Det liknar den värme som Patti Smith har skänkts under de senaste femton åren.
Med de delar inte
arbetstakt. En relativt typisk arbetsdag för Cave: på morgonen se Jeffrey
Dahmer knulla med och stycka ett lik och samtidigt skriva musik till
Netflix-serien, sedan på eftermiddagen läsa in en barnbok han skrivit för
3-åringar (Little Things), sedan
sjunga en snutt åt en skivinspelning med det australiska jazz-punkbandet Party
Dozen, och på kvällen färdigställa albumet ”Seven Psalms” som kom i våras, och
efter det designa en barnmössa (”Shit for Kids” heter etiketten) till webshopen
”Cave Things”, och efter det samtala med O’Hagan. Dagen efter: arbeta med
keramikfigurerna som nyligen ställdes ut i Helsingfors. Och så vidare, dag
efter dag: han säger på fullt allvar att det förmodligen inte har gått en dag i
hans vuxna liv som han inte har arbetat.
En del saker önskar
jag ohörda, som att ”Ghosteen” är inspelad i Coldplay-sångaren Chris Martins
studio. Men låt gå för det. I diskussionerna kring denna märkligt religiösa
skiva visas hur hela tillblivelsen var avhängig omedvetna processer. Fint är
det också att ta del av bromancen mellan Cave och Warren Ellis,
multi-instrumentalisten som han i allt högre grad samarbetat med under hela
2000-talet, först med filmmusik och sedermera både i bandet The Bad Seeds och
Grinderman och skivan ”Carnage”, som är en slags avkomma till ”Ghosteen” men
ändå en helt egen skapelse.
I registret har
ordet ”droger” många referenser, oavsett hur ovillig Cave är att prata om just
den aspekten av sitt förflutna. Överhuvudtaget spjärnar han emot ganska hårt
när O’Hagan försöker prata om den tidigare karriären. O’Hagan liknar då en
fiskare som ibland får napp och ibland får agna med ett annat bete. Hur det var
möjligt för mamman att aldrig tappa tron på honom förefaller nästan
övernaturligt – han medger att hennes kärlek inte hindrade honom från att
falla, men den hindrade honom från att falla hela vägen ner.
Även om det mesta
är seriöst och bokstavligen gravallvarligt finns utrymme för humor. På frågan
hur det var att spela in skivor med en del av de starka personligheterna i
gamla The Bad Seeds, Blixa Bargeld och Mick Harvey främst, säger Cave: ”The
potential for disharmony is enormous! It’s like having Hitler, Stalin and
fucking Mao Zedong trying to make a record together.” Själv definierar han sig
som en imperfektionist. Någon som ständigt kämpar mellan sitt rationella jag,
det som har alla vapen på sin sida – förnuftet, vetenskapen, det sunda
förnuftet, normaliteten – och sitt mystiska jag, det som snubblar sig fram med
hjälp av misstankar, antydningar, tecken, och gör honom vaksam på allt som är
gåtfullt. Där sorgen är både en mental och en kroppslig process, illustrerat av
hur Cave berättar att han tappade minnet dagarna efter att Arthur dött, ett
bland återkommande tillfällen i boken då sorgen tar fysisk gestalt:
Mostly,
I just recall sitting on the back step of the house away from everyone and
smoking and feeling the roaring body shock of it, like this alien force was
going to burst out the ends of my fucking fingers. I remember feeling like I
was physically detonating, like if I made any sudden moves I’d literally
explode, so stuffed was my body with despair.
Det här är en bok
som skärper ens egen blick och även skärper ens egna språk. Det kunde vara lätt
att raljera över Caves tonläge, när han som ännu en vit äldre man ger sig själv
auktoriteten att uttala sig som en slags guru i moraliska och existentiella
spörsmål. Men han är rätt bra på att ta ned sig själv på jorden också. Det som
imponerar blir ändå hur han lyckas behålla ett fokus och ett intresse genom
hela de vindlande konversationerna. Likaså generositeten i svaren, den
uppriktiga viljan att nå ut och vidröra sin publik med ord som i bästa mening
blir performativa och inspirerande. Det kanske låter okänsligt, att sorgen blir
en gåva som gör oss medvetna om hur skört livet är, men det är viktiga lärdomar
som förmedlas, i att det inte är det egna livet som avses utan allas våra liv.