Folk är rätt dumma
i huvudet. Vad är vi mest rädda för? Att flyga. Spindlar. Att tala inför
publik. När det enda vettiga svaret borde vara: att bli gamal. För hur kul tror
ni det blir, kanske i synnerhet om man tar i beaktande att de flesta av oss
kommer att bli äldre än tidigare generationer? Äldre och sjukare, alltså, och
kanske kvarlämnade i en åldringsvård där personaltillgången blir allt glesare.
Om åldringsvården
handlar Nicko Smiths nya diktsamling, Rollatorgnissel
under den järnblå solen. Han har erfarenhet av att jobba där, men betonar
att de olika rösterna i dikterna är påhittade och saknar befintliga förebilder.
Det är en viktig distinktion: det här är inte individers enskilda röster, utan
ett kollektiv som ges röst – en grupp som vi har lätt att nedvärdera och
underskatta. De äldre, alltså – de som vi inte vill kännas vid, men som vi –
spoilervarning – alla kommer att tillhöra.
Smith är förutom
poet också förmedlare av poesi, med klart idealistisk ådra. På sin hemsida har
han lanserat lördagsintervjuer med snart 100 poeter och kritiker, och skriver
också poesikritik där. Det är en gärning som inte ska underskattas.
Och dikterna? Jo,
det är en nödvändig inriktning att som här utgå från en äkta erfarenhet, något som
finns på riktigt. Det ger Smiths annars något ojämna poesi riktning och
bärighet, när det finns ett tydligt syfte och en uttalad plan. Jag tycker om
den hårdhet som indikeras av titeln. Även om poesi som genre kan bedrivas i hög
ålder är det sällsynt med rollatorer i poesin.
Och det är en fin
bild med en järnblå sol. Överlag fungerar den blå färgen som ett ledmotiv genom
hela samlingen, eller snarare halva, då den med ett undantag (se nedan) introduceras
ungefär halvvägs in i den, med en lika vacker sammanställning då en morgon
kallas ”näckrosblå”. Sedan vidtar en mark som ”blåstörtar”, en skjorta som är
blå, en dag som är blå, en närvaro som är ”blåstilla”, en fåtölj är ”söndagsblå”,
en morgon är ”aprilblå”, samt titelns färg: ”Den järnblå solen / bränner ner
tavelramarna”.
Annars finns ju
alltid en risk att den som betraktar gamla drabbas av sentimentalitet, och den
risken lyckas Smith inte alltid undvika. Empati är ett tveeggat verktyg. Här
finns också några metaforer som söker sig mot något som bara är allt för
konventionellt. Samtidigt är den naivitet som präglar dikterna en styrka, för
det tillåter Smith att komma nära de gamlas autentiska röster.
Då skapar deras indirekta
bidrag goda förutsättningar för minnesvärda möten. Allra mest så i en av
dikterna som utgår från en åldring som förnekar sin vistelse i ålderdomshemmet
med sitt envetna ”Jag bor inte här”. I dikten utläser jag denna protest som en
överlevnadsstrategi som blir sympatisk och slagkraftig:
Jag bor i björkarna &
ekarna
som sträcker ut sina
kronor
mot hoppets klarblå himmel
Jag bor i inspirationens ögonblick
i den friska majvinden
över åkrar och fält
[…]
Jag bor i solen som aldrig
någonsin går ner
Arbetarlitteratur
för svenskspråkig litteratur handlar ju oftast om prosa, medan poesin har varit
mindre representerad, även om det på senare tid funnits några undantag, som Jenny
Wrangborgs dikter om kallskänken eller Emil Boss dikter om Systembolaget. Det
är ju en underdrift att hävda att böcker som dessa är välkomna och
oundgängliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.