Var 2019 ett starkt
år för svensk poesi? Ja, svarar jag spontant, bland annat eftersom jag var med
att göra det till ”poesiåret” när vi nominerade de fem kandidaterna till Borås
Tidnings debutantpris. Fyra av dessa recenseras i antologin Poesiåret 2019, den årliga kalendern som
håller på att bli en institution.
Eller? Det här är
den tredje upplagan, och man hoppas ju att ett sådant initiativ bidrar till att
stärka poesins funktion och roll, göra den något mindre marginaliserad. Här
samlas alltså alla de recensioner som läggs ut under året på sajten Örnen och Kråkan. De har 6000 abonnenter, som alltså följer
den ambitiösa kritikgärningen. Att så här i efterhand ta del av recensioerna
blir en stark påminnelse om hur värdefullt det är med uppsamlingar.
I förordet nämner
redaktören Magnus William-Olsson något om den exponentiella ökningen i
utgivning av diktsamlingar. Från 267 stycken 2016, via 325 året därpå, och 413
för året 2018. Det är kanske både glädjande och lite alarmerande siffror.
Enligt en annan källa utgör poesin 0,4% av litteraturomsättningen. Vem ska
strikt talat läsa allt som ges ut, förutom – tja, Magnus William-Olsson? Han
gör i en av bokens essäer en genomgång av de titlar som inte fick plats med
egna recensioner, och där nämner han för den delen – i positiva ordalag – även
den femte nominerade poesidebutanten, Bella Batistinis Mata duvorna.
Det är en stark
uppställning kritiker, hämtade från universiteten, men också poeter och
översättare tillhör kritikernas skrå så som det representeras här. Det finns
mönster. Formatet är som en parodi på socialstyrelsens gamla rekommendation – i
denna tappning: 6-8 sidor i veckan – med undantag för de tiosidiga
recensionerna av några giganter som Jäderlund, Sonnevi och Kaplans Osebol, samt kanske lite mer förvånande
David Zimmerman.
Vidare:
citatglädjen, som stundtals blir så påfallande att själva kritikerrösten
riskerar att drunkna. Jag är inte helt övertygad av denna idé, att så mycket
behöver beläggas. Ett annat mönster är de nästan utstuderat nyanserade
läsningarna. Det går nästan inte att hitta en enda förbehållslös recension, som
är antingen hyllande eller sågande, utan exakt allt balanseras med olika
perspektiv, där de underförstådda ”å ena sidan men å andra sidan” dominerar.
Typ så här: ”Det här gör poeten inte bra. Men det här gör poeten bättre …” På
så sätt blir de nyanserade läsningarna ett slags självändamål, som man
genomskådar och inte riktigt litar på; som läsare börjar man leta mellan
raderna för att hitta den egentliga kritiken, de egentliga värdeomdömena.
Andra mönster: de
kvantitativa läsningarna. Många redovisar väl valda citat från tidigare böcker
i poetens produktion, och berättar allt om antal dikter, antal rader, antal
förekomster av enskilda ord, etc. Det här är ju visserligen bara exempel på
noggrana läsningar, men det kan också bli nästan för närsynt. Inte heller är
jag alltid ense med de många utvikningar där ”tänkbar påverkan” föreslås, då
det nästan alltid rör sig om poeter som kritikern själv ägnat ansenlig tid åt.
Frasen ”det här påminner om …” säger oftast mer om kritikern än den poet som
behandlas, kort sagt.
Att man ibland
håller med, ibland inte, det är förstås helt på sin plats. Man läser inte
kritik för att bekräfta, men inte heller enbart för att bestrida. De
recensioner som fungerar bäst är förstås de där kritikern sätter något på spel,
som Axel Andersson gör i sin dubbelrecension av två böcekr av Walt Whitman.
Eller ännu mer Tatjana Brandt, i sin analys av Athena Farrokhzad. Det är en
våghalsig läsning, dristig, kaxig, utmanande, och konstnärlig mer än kritisk –
men den pekar också ut en ny riktning för kritiken, en som i högre grad går i
dialog med boken och författaren än som bara återger innehållet.
Det ska också sägas
att det är skillnad att läsa recensioner online och att läsa dem i bok,
speciellt i en så här snyggt formgiven bok (som vi känner igen som Mikael
Nydahls arbete, från förlaget Ariel). Och mestadels finns saker att glädjas åt,
som att det blir en provkarta över hur bra kritik ska utföras. Det spretar, och
det är förstås positivt att ingen skola tillåts dominera. Förvisso innehåller
litteraturkritiken sina egna klichéer, och de unga kritikerna är förstås dömda
att upprepa dem, eftersom det är ett hjul som måste uppfinnas på nytt för varje
generation. Den som så vill kan förstås också leta efter käpphästar.
Nu inser jag att
denna recension väl mest liknar en parodi på de recensioner som boken
innehåller: det vill säga, att jag berömmer vissa saker, och klagar på andra.
Jag hoppas bara att jag med trovärdigheten i behåll kan få berätta hur mycket
jag rekommenderar den här gedigna boken, med en from förhoppning att den ska
följas av många fler de kommande åren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.