”Det finns
egentligen ingen som kan skriva om konst. Att konsten finns beror på
att den är obeskrivlig”. Det är Torgny Lindgren som uttalar sig
så här i sin nya roman Klingsor.
Och ändå … Ändå
skriver han ju den här romanen om just en konstnär, en uppfunnen
Klingsor från de västerbottniska marker författaren känner så
väl. Excentrikern Lindgren skriver om excentrikern Klingsor – men
har vi inte varit med om det förr? Men Lindgren har väl sedan länge
varit på väg att bli lite för finurlig för sitt eget bästa. Han
parerar det med sin kärvhet, även om motviljan att vara till lags
på ett sätt bara förstärker charmen och ökar attraktionskraften,
som om han bleve en allt mer oemotståndlig tjurgubbe.
När vi får veta
att Klingsor – stillebensmålaren – målade samma tavla gång på
gång får vi den första nyckeln in till Klingsors personlighet,
till Klingsors lindgrenska personlighet. Det finns åtskilliga gåtor
utlagda här. Till det yttre påminner det om vilken levnadsteckning
som helst, med giftermål och karriär, fast på det inre planet
utspelar sig excentrikerns alla spörsmål. Som att Klingsor i Paris
uppsöker alla konstnärsskolor, utan att någonsin gå in i någon.
För att han redan har lämnat allt och alla bakom sig: redan innan
han ställer ut har han fullbordat sin konst.
Nog finns gott om
ledtrådar för hugade spekulanter som vill läsa in Lindgrens egen
person hos Klingsor. En påtaglig känsla att tiden håller på att
rinna ut. Men allt är ändå bara tillfälligheter. Säger Lindgren.
Som har lika nära
till svamlet som till de skarpa och avhuggna sentenserna, det där
som fortfarande gör läsningen till en fröjd. Han skriver en slags
variant av Sternes Tristram Shandy, alltså med mest fokus på
digressioner och anekdoter. Mest påtagligt anekdoten om det
dricksglas som den unge Klingsor hittar i Storvikstjärn, på en
stubbe, format av sin sneda omgivning och nu av decenniers slitage
blivit så vingligt att det inte kan stå upprätt på de möbler som
vattenpassen anser vara den riktiga riktningen. Det är ett förhäxat
glas som återkastar ljusen på ett sätt som ögonblickligen formar
honom till konstnär. Givetvis har glaset ställts där av
Gammklingsor.
Glaset lever sitt
eget liv. Tinget som får liv är vad Lindgrens roman handlar om, och
själv arbetar han ju med just detta: att med hjälp av fantasin
blåsa liv i det döda. Men något grepp om konstnären Klingsor får
vi kanske inte. Ovanligt nog skrivs hans historia av tredje persons
plural, och det ”vi” som utger sig skriva boken om honom företar
vissa likheter med den på alla plan singulära författare som lånar
sitt namn till omslaget.
En tanke som prövas
är om storheten kan finnas där vi minst anar den. Någon Klingsor
känner vi ju inte till från konsthistorien, men det är typiskt av
Lindgren att skriva om en konstnär som når ungefär samma slags
storhet som han själv har nått inom litteraturens område. Kanske
det är Lindgrens dröm om att få försvinna, till exempel från den
offentlighet som han säger sig ha så svårt för. Klingsor har en
benägenhet att försvinna, inte bara geografiskt.
Dessutom kan
Klingsor läsas som Lindgrens summering, en sista förkunnelse
med de välkända ingredienserna, med sina upprepningar kring samma
tema och nästan för mycket av allt det välkända hos den här
författaren: matlagningen med de skumma inslagen, spriten,
vänskapen, konsten och berättandet, spelet mellan det rimliga och
det omöjliga (få författare lyckas få dessa motpoler att trivas
så bra tillsammans). Alltså är det som att läsa Lindgren i
koncentrat – en förtätad epilog i författarskapet, inte alls
vare sig oäven eller försumbar.