Eva Ribich
debuterade när 1900-talet strövade mot sitt slut. Det var definitivt något som
gjorde intryck: hennes andra bok Du är
den ende mitt hjärta har velat hade jag länge som stående omläsning. Nu utges
det som förlaget utlovar är hennes åttonde diktsamling (om man ska vara
nogräknad nionde, om man tar med den lilla Kvar
från 2018 i beräkningen): Härligheten.
Och jag skulle bli
en smula förvånad om jag fick läsa en bättre svensk diktsamling i år. Vad som
är så nyskapande är den religiösa omvändelsen, eller kanske man kunde säga hänvändelsen. För det är frågan om att
ge sig hän, om att släppa taget och bara följa med i något som är större än dig
själv, och agera i världen. Det sker med hjälp av citat från Mäster Eckhart,
men också med Rilkes bekanta och uppmanande ord: ”Du måste förändra ditt liv”.
Ribich skriver en
spatiös slags dikt, ordknapp och koncentrerad. Man kunde säga att hon har ett
diminutivt anslag. Det kan se ut så här, i detta fragment till dikt: ”Vi har /
ryckts / ut ur / av rädsla / gått sönder / av / måste”. I fragmentet finns ju
ett våld investerat, i själva det avhuggna, det bortklippta. Det är en
estetiskt fruktbar inställning, som kan leda fram till visa och skarpsinniga
aforismer: ”Varför letar vi efter svar, bara där svaren finns.”
De bästa
levnadsvisdomarna är ju de som utmanar vanetänkandet. Jo, men Ribichs bok lever
mer av sin helhet, hur knapp den än är. Därför blir citat gärna missvisande.
Hon ställer implicita frågor: varför lever vi så här, när vi kunde leva på ett
annat, mycket mer givande sätt. Om man upplever sig trasig ska man inte försöka
laga det som har gått sönder, lyder en annan av visdomarna. Det är skrivet av
någon som ser dig, som förstår dig och som bekräftar din existens, någon som
uppfattar vad som är vår gemensamma sits och betonar likheterna mellan oss. Vad
är det då, denna sits och våra likheter? Ja, något som kunde kallas det
mänskliga. Möjligheten att ett annat liv – ett förändrat liv – är tänkbart,
inom räckhåll.
Om man sedan kallar
det för ”Gud” eller något annat kan kvitta, det är en andlig dimension som har
frigjorts av denna dikt, och det är också något fritt över tilltalet, över de
konstruktiva kontaktsökande orden:
Vi kan
bli
orädda
igen
vänja
ögonen
vid det
direkta ljuset
Inte svårare
men ändå
det svåraste
Det liknar kanske
norske Jan Erik Volds uppställningar, en poet som jag annars har lite svårt
för. Därför blir jag en aning förvånad hur starkt jag känner när Ribich är ute
i liknande ärende: att med ordens uppställning sätta fokus på enskildheter, ge
emfas åt det singulära. För hon gör det i en bok där helheten växer sig större
än de enskildheter jag citerar här.
Nu låter det som
att jag läser Ribichs poesi som något annat än poesi: vi ska inte glömma att
det budskap hon förmedlar löper i flera riktningar, och att ett återgivande av
nödvändighet innebär en förenkling. Men Ribich råder oss att acceptera våra
brister och skärvor, att detta är något som tillhör det att vara mänsklig.
Poesi är ju något som finns till för oss skadade människor. Hon skriver något
som är mer vägledande och stöttande än tröstande, den funktion som annars
oftast anförs som poesins kardinalfunktion.
Det blygsamma
tilltalet skapar paradoxala förutsättningar för en distinkt dikt. Det är en
dikt som uppstår av uppriktiga intentioner, och jag tvekar inte när jag kallar
det för en av årets givnaste läsningar, när det handlar om svenskspråkig poesi.
Så mycket tycker jag om den här boken, helt enkelt, med sitt direkta oskyddade
tilltal.
För två år sedan
utkom på samma förlag Om ingenting annat
innan, som skrivits med samma förtjusning i det ordkarga. Även här
apostroferas språnget ut i det okända, kanske med mer konkret bäring då det
delvis handlar om ett namngivet vattendrag i USA, sjön Lake Michigan. Det är en
stor sjö, men större ändå är de mänskliga känslorna, antyder Ribich med sin
dikt. USA med sina orättvisor, sin utsatthet, sin otrygghet, är en bra fond för
det drama som dikten utspelar sig kring.
Språnget kan också
tas inom det rumsliga, för liksom i den korta samlingen Kvar finns här en inventering av något som har upphört. Det är en
diffus form av sorg som manas fram, och det kan te sig frustrerande – eller bara
suggestivt med sin dragning mot det som bara antyds. Även om den spretande
stilen kan bli ett irriterande inslag är det lätt att känna sig kompenserad när
platsens storhet samspelar med känslornas storhet, som ändå blir större.
Kanske Om ingenting annat innan är det som på
kritikerspråk brukar kallas en mellanbok, eller om jag bara har svårare för den
typ av vaghet som den alstrar. Eller snarare att vagheten här bryts mot sina allt
för konkreta referenser. Jag återvänder hellre till den effektiva blandning
mellan ovisshet och tillförsikt som årets suveräna bok åskådliggör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.