Vad är poesi? Det
är en fråga som är lika enkel som den är svår, men den mest användbara lösningen
torde att använda negationen: det är lättare att säga vad som inte är poesi. Men i korthet är poesin,
om anglicismerna tillåts, ett skott i mörkret … en vild gissning … Den livnär
sig på osäkerheten, på tvivlet.
Nicko Smith har en
religiös grundsyn. I sin nya bok med den passande titeln Tvivel ger han sig in i en dialog med bibelns Job – men, likt alla
som någon gång ägnat sig åt religiöst grubbleri är alla dialoger beroende av
monologen, och alla svar hotar att bli fabricerade av den egna inbillningen.
Spänningen mellan visshet och tvivel infångas i denna tunna samlings dikter.
Bildspråket är
nedtonat och vagt, men ibland skarpt, som i den välfunna kategoriseringen ”den
tandläkargrå verkligheten”. I dikterna undersöker Smith hur man ska närma sig
Gud, om man ska göra det medelst provokationen – tvinga fram en reaktion från
den frånvände guden. Citaten från Job bildar en kontrastverkan, och ger
perspektiv till diktjagets vardagssituationer. För hur ska ens lidande
uppfattas om det ställs mot Jobs – innebär det inte att vi alltid förlorar?
Men implicit hävdar
dikterna i Smiths samling att lidandet inte är någon tävling. Här utdelas inga
medaljer, endast psykofarmaka. De dagliga bestyren är huvudfokus, själva
överlevandet. Varför är vi inte mer tacksamma? På sitt oförställda och
uppriktiga vis närmar sig Smith detta olösliga problem, i dikter som ibland
kränger till över boksidan. Det är insiktsfullt och eftertänksamt: ”Men du är
ju alltid här / eller hur? / Det är jag / som inte är hos dig”.
Samtidigt är få
saker lika lönlösa som att väntas sig tecken på en gudomlig existens, jag
menar, då kan man ju lika gärna vänta sig svar från aliens. Det är med
imponerande ihärdighet Smith fortsätter röra sig kring de här frågorna – i den
förrförra boken HKI Rött fanns en
medvetenhet om livets skörhet, och även här finns en tydlig och konsekvent
diskussion kring psykisk ohälsa. Det är dikter som tar sin avstamp i ett
underifrån.
Smith låter sitt
eget allvar balanseras mot andras humor, och reflekterar över diktens funktion.
Han växlar benhård utsaga med tveksam antydan, och bland annat därför är Tvivel en så lämplig titel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.