Få begrepp är väl
lika överanvända i språket som ”essä”. Det är sannerligen inte så att varje
text som lanseras under detta begrepp uppfyller kriterierna. Samtidigt är jag
mer än villig att vara generös med utformningen, då vi fortfarande saknar en
svensk tradition att tala om.
Författaren Fredrik
Nyberg och musikern Sten Sandell samsas om utrymmet i en gemensamt utgiven bok,
Plötsligt infinner sig en oro, som
ingår i Litterär gestaltnings skriftserie, utgiven av Göteborgs universitet, på
Autor. Till boken ingår ett plastkort med ett usb, med ”ljudessäer” där
Sandells musik och ibland deras gemensamma (?) ord (läten) illustrerar idéer
från de ”textessäer” som boken består av. Ärligt talat gillar jag mest den
längre versionen, med dessa läten, som i sin skruvade introverta form kan likna
ett avsnitt av Twin Peaks (säsong 3). En subjektiv ordlista avslutar. Ja, och
så en ”fotoessä”, med bilder från stadsmiljö, och så har du den här boken produkten
i ett nötskal.
Nyberg &
Sandell turas om att skriva, i en samtalsform där de ibland turas om, och
ibland går in i dialog med varandra. Så som underrubriken anger, är de
intresserade av paus och tystnad, de ”mellanrum” som uppstår i både text och
musik. Det är ibland suggestivt, men tenderar också att bli teoretiskt
nedtyngt, även när de har praktiskt arbete i fokus.
De gör initierade
närläsningar av dikter av bland andra Göran Sonnevi (piggt och oförutsägbart),
och resonerar kring John Cage (trött och förutsägbart). När de skriver om poesi
blir det brännbart, i läsningar som betonar språkets performativa aspekter. I
resonemang om hur poesins överklivning motsvaras av musikens fras finns en hel
del att utvinna.
Det finns också i
Nybergs skrivande om Einstürzende Neubautens ”Keine Schönheit ohne Gefahr”
flera belysande insikter, såsom resonemanget om låtens ”gleshet och skörhet”,
och en typ av slutsatser som man inbillar sig att bara en poet kan nå fram
till. Det är ett vackert ögonblick om en vacker låt – även om jag inte riktigt
instämmer i hans uppfattning att det är en ”mörk” låt.
Ibland har Nyberg
& Sandell en benägenhet att göra det enkla svårt, och att göra det svåra …
en aning svårare än nödvändigt … Samtidigt: när de inte landar i konstruktiva
eller färdiga slutsatser kan jag ändå fördra en viss otydlighet, helt enkelt
för att det är vad som hör till den genuina essäns väsen. Essän måste tillåtas
vara kvar i sin rörelse, med tankar som inte flugit klart, tankar som inte
riktigt når sin destination. För det är också så att när tankar ibland inte
låter sig hejdas, det är då de blir exakt så värdefulla som vi kan begära.
Hellre dessa oklara tankar än vissa förnumstiga eller bara kategoriska utsagor
som inte tar oss vidare.
Men jag har en del
andra invändningar. Den här typen av böcker blir gärna statiska, i sin iver att
redovisa sin läsning. Ofta, allt för ofta, resulterar det i formuleringar av
typen: ”I boken X skriver Y att …” Eller en viss esoterisk eller bara intern
jargong: ”Kan vi prata om innerväggar i det språkande ljudrummet?” lyder en
fråga, och jag bara: ”Öööh … måste vi?
De går omkring i
staden (förlåt, ”vandrar” i staden) och jag kan inte låta bli att ifrågasätta
om det verkligen finns en stadens musik. Det kan också vara lite opassande när
de kommenterar sin egen ljudessä, i ordalag som kanske tyder på att de tar sig
själva på lite för stort allvar. När de spelar upp ett stycke blir reaktionen
att det låter ”repetitivt, eller cirkulärt”, något de kommenterar med: ”Det
måste vara en viktig iakttagelse.” För mig låter ”repetitivt, eller cirkulärt”
bara som en synonym till ”monotont, eller tråkigt”.
Jag måste ändå
säga, trots en del invändningar, att jag välkomnar projektet som sådant. Båda
skribenterna disputerade just vid Göteborgs universitet, och åtminstone Nybergs
arbete är jag ju bekant med, inklusive hans avhandling. Nyligen ondgjorde sig
Stefan Jonsson över dessa avhandlingstexter som bland annat utkommit från
Göteborg, det vill säga konstnärligt utformade avhandlingar. Jonsson gör det i
sin samtalsbok med Sven Lindqvist om den senares böcker, Sanningskonst.
Nog kan jag hålla
med om att Nyberg & Sandell ibland blir en smula … hm, hur ska jag säga …
poetiska i sina förklaringsmodeller. Men det blir också ett skrivande som livar
upp idéerna, ger dem energi. Och nog finns det åtskilliga som skriver sämre.
Stefan Jonsson själv inkluderad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.