Hur jag än
försöker, hur jag än vrider och vänder på det, kan jag inte komma ifrån det
märkvärdiga med Morten Langelands nya bok Zonetter.
Under hela 00-talet har det talats om hur e-boken kommer att ersätta den
tryckta boken, men i så fall säger jag bara lycka till med att på elektronisk
väg åstadkomma något lika fängslande som den här volymen, snillrikt formgiven
av Aslak Gurholt.
I en tvådelad bok
har Langeland skrivit arton gånger två sonetter (36 stycken inalles), men i
stället för att följa kutym med en vändbar bok går de två häftena in i
varandra, med titeln ”menneske” och ”dyret”. Metoden tar ingen notis om
hierarkier, så det är upp till läsaren att välja var hen vill börja. Sidorna är
svärtade, så diktraderna bildar vita gnistor mot det svarta. Och titeln är så
fyndig att jag först inte ens noterar att det ska vara sonetter, utan jag
hänger upp mig på det nattliga, och då är det ju passande med mörka sidor.
Dikterna kan på ett
plan sägas bilda en berättelse som utspelar sig på ett zoo. På ett annat plan
är raderna löst hängande, något som i viss mån liknar Raymond Queneaus
vanvettiga experiment Hundra tusen
miljarder dikter, där remsorna i hans sonetter kunde kombineras och läsas
på lika många sätt som titeln utlovar. Langelands rimschema är ibland strängt,
ibland uppluckrat och lättsinnigt i sin orenhet. Att raderna kan ge ett
osammanhängande intryck blir det som bidrar till det fängslande.
All dikt är i någon
mån konceptuell, och Langeland går frivilligt in i det fängelse som sonetten
utgör. Som skandinavisk poet i sonettraditionen är det oundvikligt att nå fram
till Inger Christensens majestätiska krans Summerfugldalen,
och Langeland förekommer alla ens pekpinnar, där han turnerar hennes inledning ”de
stiger op, planetens summerfugle / som farvestøv fra jordens varme krop,” med ”t/b
til tanker som summerfuglen: / stiger opp, de stiger opp, som hendelser /
flerrer søvnens seil og vingene løfter / kunnskap: kua melker etter mulen”.
Det här är bra, för
det bryter mot följsamheten, med en befriande slags nonchalans. Langeland vill
bromsa flödet, hejda flytet. Det är dikt som hackar, som rör sig planlöst bland
djuren. Dikten ”tre måter å gå på” är kanske representativ, och ser ut så här:
så kjiket vil ha
nattemat? falafel!
går dit høna
sparker, karaoke!
billige idol mimer ”Rebel
Yell”
se ned! unngå
L T
U ! kuruke …
fol ser opp som
bjønn – check out som fell
vende sit skinn,
kjøpe seg inn, skyte
seg opp … Panda
Rei! folk plantast og fell
og skal som stammer
i tømmerrenna flyte
menneske, avskåret,
forbindelser
dyret om døden vet intet … vet mer
om livet i
avtrykket fra skoen
som meitemarken,
kryper to veier
markkryperen er
viss de tre døder
1. hodet, 2. halen,
treskoen
Vad som inte heller
ska underskattas är Langelands oförutsägbara humor, något som kan påminna om en
annan skandinavisk sonettsamling från senare år, Malte Perssons Underjorden. Det är även här frågan om
en poet som agerar reporter i sin samtid, som fångar upp ett pågående, med en
blick till dels fascinerad och till dels ifrågasättande.
För det är tydligt
hur Langeland verkligen är ute efter att skriva samtida poesi, med hashtaggar,
symboler som dollartecken och pilar, referenser till Katy Perry och instagram
och meme. Att fånga nuet (plocka dagen, med Horatius ord) innan det försvinner
är en angelägen syssla, och förmodligen håller den på att bli allt mer akut. De
tidigare teknikerna för att lagra minnen är pålitligare än de nutida – hur ska bernurs texter bevaras för
framtiden? viskar en olycksbådande stämma i mitt öra.
All dikt är
konceptuell i någon mån, hävdade jag nyss, men man kunde också säga att all
sonettdikt är självmedveten, liksom att all dikt är en besvärjelse. Langeland
säger att ”tiden får for mye Duracell”, och jodå, hans dikt är en uppräkning,
om än utan konfrontativa förtecken. Det är en pigg dubbelsamling, svår att
nagla fast och ge en definitiv summering av. Som diktbok är den abstrakt och
gäckande, och kan bara drabba den som i likhet med mig tycker att livet är i
behov av sådant – att det konkreta och verkliga redan finns i överflöd.
Det här är är dikt
som i högre grad än kräver något av
tillvaron önskar sig saker, och jag
kan inte tillräckligt betona hur mycket värdefullare den inställningen är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.