I
dag 2 mars är det 25 år sedan artisten Serge Gainsbourg dog. Vi känner honom
främst som profilstark sångare, en skandalartist som stundtals var en genialisk
låtskrivare bakom fantastiska låtar som Brigitte Bardot-duetten ”Bonnie & Clyde” och
Jane Birkin-duetten ”Je t’aime … moi non plus”, samt duetten med trettonåriga
dottern Charlotte, ”Lemon Incest”, och faktiskt en del till.
Inte
illa pinkat, kan tyckas. Han gav också ut romanen Jevgenij Sokolov 1980, men den är knappast lika känd. Nu ges den ut
i Jenny Högströms översättning i Bucket List Books sparsmakade utgivning –
formgivningen liknar förra årets Simone de Beauvoir-bok Misstag i Moskva. Den
var ett mästerverk, medan det här nog får föras till bagatellkontot.
Vilket
inte bara är till dess nackdel. Det är en kortroman, som nog kan vara nog så
utmattande att läsa. Den börjar i det vulgära – med fisar, och fortsätter … ja,
i helt samma spår. Det är ett ode till brakskitarna, helt enkelt. Konstnären
Jevgenij Sokolov har ända sedan barnåren varit pruttinkontinent, och vi får
följa honom genom en besvärlig stolgång, förlåt skolgång, fram till ögonblicket
då han upptäcker att han kan utnyttja det estetiskt. Han lär sig tämja fisarna
för att göra sin konst mer uttrycksfull.
Gainsbourg
skriver frenetiskt, med rätt stor nyansrikedom, faktiskt, i detta lite
uttjatade ämne. Det är kanske passande högläsning på studentikosa sammanhang. Är
det roligt? Det är ju en fråga om vilken slags humor man har. Samuel Beckett
roades av liknande saker, men själv är jag väl lite för avvaktande mot
fjärtandets humoristiska aspekter. Det är knappast fint, utan mer en attack mot
det finsmakade.
Det
är ju i Gainsbourgs anda, för jag tror inte ens Lars von Trier hittills lyckats
provocera lika starkt som Gainsbourg gjorde med ”Lemon Incest”. Det är en
monologisk roman, där det är svårt att värja sig mot de ständiga
väderspänningsreferenserna. John Waters skapade luktfilmen med Polyester, men jag är väldigt tacksam
över att få slippa en luktroman byggd på denna bok. Prosan är smått
hämningslös, något som i sig kan vara befriande. (Även Rabelais läser man ju
helst i mindre proportioner.)
Gainsbourg
skapar kaskader av smålistiga bilder, och det är ju som sagt nyanserat och
varierat. Symboliken är svår att missa: konstnären som skapar med sitt rövhål.
Jo, Birthday Party-basisten Tracey Pew hävdade ju att rockmusiken kommer att
ihågkommas som kulturens anus – nu skapade Gainsbourg bara stundtals rock (på
en av sina reggaeskivor finns ju låten med samma namn som denna roman, en låt
vars text består av rökare). Här tillåts konstnären slå tillbaka mot kritiken
med hjälp av stinkbomber, och så att säga fisa kritikerna i ansiktet. Säkert en
välkommen känsla för artisten.
Men
det är också en oerhört sorglig roman om en oerhört sorglig människa, och även
om jag äcklas av innehållet kan jag inte låta bli att bli berörd av stackars
Sokolovs öde, och tycka synd om honom för att han fått ett sådant skitliv. Så
ledsamt det är, ändå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.