En
norsk fackbok som skildrar författaren Hamsuns möte med Hitler utreder relationen
mellan konst och politik. Utan att leverera slutgiltiga svar ger den stora
insikter i hur en stor konstnär kan gå ideologiskt vilse.
Mötet
mellan Knut Hamsun och Adolf Hitler i Berghof i juni 1943 har jämförts med
Goethes möte med Napoleon. Skillnaden är att medan Goethe var underdånig inför
kejsaren var Hamsun stursk inför diktatorn, avbröt de långa utläggningarna och
gjorde honom på dåligt humör lång tid efteråt.
Norske
litteraturvetaren Tore Rem har skrivit boken Knut Hamsun och resan till
Hitler, som inte så mycket är en skildring av det korta mötet – som han kallar
”en fadäs” – som det är en skildring av Hamsuns resa till nazismen. För Hamsun
var ju övertygad nazist: före, under och efter ockupationen, och dömdes efter
kriget till skadestånd, samt – vilket troligen sved värre – till
omyndigförklaring.
Hur
kunde då Hamsun bli nazist? Det beror på en kombination av ogynnsamma egenskaper.
Han var antidemokrat, auktoritetstroende, patriarkal. Han föraktade England och
USA lika mycket som han dyrkade ungdom och vitalitet. Det Norge han var
förälskad i var ett annat än det Norge som opponerade sig mot den nazistiska
ockupationsmakten.
Rem
porträtterar honom som en paradoxernas människa, som skulle bli landsförrädare
på grundval av sin omåttliga fosterlandskärlek. Men det viktiga, om man nu vill
förstå hur en så stor konstnär kan ställa sig på hatarnas sida, finns i
självsynen. Hamsun såg sig själv som en undantagsmänniska, på riktigt en som
utan konsekvenser kunde bege sig rätt in i Nietzsches farliga fält bortom gott
och ont. Det är missvisande att underskatta Hamsun, att kalla hans politiska
tänkande för naivt.
Ett
av Rems argument lyder att Hamsun förblindades av sin egen berömmelse. Som ung
hade han gått till storms mot norska nationalklenoder, som agerade som profeter
enbart i kraft av att vara författare. Som åldring blev han själv likadan, och
allt mer bekväm i rollen som efterfrågat orakel i olika frågor. Han är drygt 80
år gammal när han gör flygresan till Hitlers näste i Obersalzberg.
Nazisterna
hade ont om storartade konstnärer som galjonsfigurer. Även om amerikanen Ezra
Pound och fransmannen Louis-Ferdinand Céline ställde sig på antisemitismens
sida ägnade de sig samtidigt åt en konst som låg för nära det nazisterna
kallade ”entartete”, alltså urartad eller degenererad.
Desto
bättre med Hamsun, som svarade upp mot nazisternas ideal. Men det går inte att
förenkla Hamsuns mångbottnade romaner, och det gör förstås Rem inte heller.
Styrkan i hans bok är också att han lyckas skriva balanserat om både Hamsuns
romaner och andra källor som han utnyttjat.
Det
här är en bok som resonerar mer än den refererar, som diskuterar mer än den
pläderar. I någon mån gör Rem lite för stor sak av parallellerna mellan Hitler
och Hamsun, för sådana finns bara man gör jämförelserna med urskillning. Men
det är en liten invändning mot en i övrigt översvallande bok, som ställer flera
gamla missförstånd till rätta.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 9/1 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.