En
av de saker som glöms bort när man diskuterar universitetsutbildning är det
forna bildningsidealet. Att vistas på universitet innebar mötet med
likasinnade, jo, men också tillfällen att få sina egna åsikter konfronterade
med oliksinnade, i ändlösa diskussioner vid fikaborden eller rökrutorna (numera
väl rökrutor då) eller i korridoren medan vi väntade på den försenade
föreläsaren. Jag ska inte förneka att jag lärde mig saker i föreläsningssalarna
eller på seminerierna, men det jag i någon mån saknar från mina fem år på Umeå
universitet är nog mer alla samtalen med de jag pluggade tillsammans med.
I
Uppsala huserar Litteraterna, studenter vid litteraturvetenskapliga
institutionen. Här förs de intressanta samtalen, här utbyts de intressanta
erfarenheterna, och – inbillar jag mig – här uppmuntras och sporras till dåd av
inte obetydligt slag. Deras tidskrift heter Tydningen, och det senaste numret
(Nr. 17/18) har som tema ”Attentat”. Kopplingen mellan litteratur och politik
är något som alltid behöver återerövras, tycks det, eftersom det fortfarande råder
missuppfattningar om författaren som en skönande som ”sysslar med vackra ord”.
Därför
är det en lovvärd insats. Attentat är tyvärr också alltid aktuellt, och det är
svårt att inte läsa numret som en implicit replik till attentaten i Paris i
november, en händelse som jag förmodar dock inträffade efter numrets
pressläggning. Essäer varvas med dikter på de skandinaviska språken, något som
förstås också är lovvärt.
Bland
poeterna märks svenska, som Hanna Hallgren, Emil Boss och Moa Franzén. Tre
väldigt skilda poeter, skilda poetiker. Kanske det är förvånande, i ett nummer
som har ett gemensamt tema. Men skillnaderna finns också hos de norska och
danska kollegerna. Danska Tine Høeg finns ju redan översatt till svenska, och
skriver här bitskt ironiskt om att vara oattraktiv på två marknader – dels
arbetsmarknaden, och dels köttmarknaden på tinder, medan Leif Achton Lynegaard
har förutsättningar att bli det, och Mia Mollerup Jørgensens kortkorta dikt
lyckas göra mig generad, och Louise Juhl Dalsgaard är den som skriver mest
uttryckligt om attentat. Norska Joanna Rzadkowska är nog den jag allra helst
läser mer av, med sina skarpa bilder av stad och ensamhet och leda. Men också
Ole Kristian H. Heiseldal och Adrian G. Waldenstrøm skriver originellt och
uppfriskande, Waldenstrøm i versaler, där ”BRUCE WILLIS GÅR INN I EN KIOSK OG KJØPER
MOUNTAIN DEW”. Attentatstemat tar sig in via en icke diskret ANDERS BEHRING
BREIVIK, och det ligger onekligen en poäng i att skriva honom versalt: kanske
det är något som behöver göras med vissa, som ADOLF HITLER.
Nu
uppehåller jag mig vid poesin, helt enkelt därför att det är den delen som jag
tycker utmärker det här numret av Tydningen (jag har haft lite kontakt med den
tidigare), där det också blir en samlingsrecension av AFV Press chapbooks från i somras, där Magdalena Rozenberg gör en ambitiös läsning av de här fyra
anomalierna till diktsamlingar.
Essädelarna
finns det förstås lika mycket att säga om. Carin Franzén hör ju till de
skarpaste stilisterna, och hennes text om ”Konstens motstånd” är ett viktigt
bidrag i formandet av en gemensam hållning till samtidskonsten, att den behöver
röra sig bort från det reella, och att så kan ske med hjälp av just motstånd –
en oppositionsrörelse.
Det
skrivna kan vara en del av attentatet, genom att utgöra det ”brott mot
ordningen” som redaktionens förord förordar som förklaring till det politiska
attentatet. Att skriva är också en motståndshandling. De bästa författarna
skriver på tvären.
Att
säga att Tydningens attentatnummer är lika splittrat som rummet efter ett
verkligt attentat, det skulle vara att göra det alldeles för enkelt för sig. Nu
säger jag bara: ja, attentaten finns, de är värda att tas på så stort allvar
som görs här, och ja, det är en aktuell genre – något som också visar sig i
Lars Berges kommande roman Svinn, om planerade
attentat mot ett köpcentrum som är nästan för likt Mall of Scandinavia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.