Dokumentärromanen
om några famösa mord i trettiotalets USA är stilsäker och spännande. Även om
den har en del störande inslag är den ett stort läsäventyr med djupa insikter i
mänsklig psykologi.
Det är en
gruvlig historia Jayne Anne Phillips berättar i sin nya roman ”Historien om
Quiet Dell”. Det är tidigt 30-tal i depressionens USA. En änka med tre barn
brevväxlar med en charmerande man som friar till henne. Han mördar familjen,
och ska senare bli känd som inspirationskällan till Charles Laughtons lugubra
film ”Night of the Hunter” (”Trasdockan”).
Första
tredjedelen är briljant, där vi etablerar kontakt med familjen, som lever under
knappa förhållanden. Barnens farmor har nyligen dött, mamman Asta Eicher uppvaktas
av en homosexuell man, men väljer alltså att inleda en hemlig förbindelse med
en man som utger sig heta Cornelius Pierson, men som också kallar sig Harry
Powers, vilket skulle bli det namn han åtalades under. Hans riktiga förnamn var
passande nog Harm (”att åsamka skada”).
Harry
plockar först med sig mamman, och återvänder en vecka senare ensam för barnen.
Grethe, fjorton, har en förlossningsskada och är något otillräknelig. Hart,
tolv, är misstänksam men givetvis ett lätt byte för den storvuxne mördaren.
Annabel, nio, är ett författarämne som skriver egna julpjäser till familjen och
med förmåga att leva vidare efter sin död.
Tidsskildringen
tar Phillips med sig till romanens fortsättning, när vi introduceras till
journalisten Emily Thornhill, som tillsammans med kollegan Eric Lindstrom
bevakar rättegången, och har en rätt stor del i bevisföringen mot mördaren.
Båda är påhittade karaktärer, men annars följs ett dokumentärt förlopp,
förstärkt av både tidningsurklipp och fotografier. Morden kommer från ”en mörk
plats”, skriver Phillips dubbeltydigt, för skjulet där han ströp, hängde och
svalt ihjäl sina offer skulle visa sig vara befriat från ljuskällor också.
Romanen
närs av hemligheter. Astas man var på väg att lämna henne för en annan kvinna
innan han blev överkörd av en spårvagn, möjligen frivilligt. Ett homosexuellt
spår är utlagt i romanen, som tvingar fram hemligheter och dubbelliv hos både
Astas första friare och Emilys kollega Eric. Även Emily lever ett hemligt liv
tillsammans med familjens bankman, vars hustru har en sjukdom som påminner om
demens.
Det är en
dokumentär roman i skönlitterär form, och Phillips hanterar båda genrerna med
en avundsvärd skicklighet. Till och med Annabels spöke, som kunde riskera att
bli ett sockrigt inslag, blir en övertygande inramning till förloppet. Dock
kunde jag ha avvarat en del av Emilys käckhet, som får henne att kortvarigt
adoptera en föräldralös pojke som försörjer sig som ficktjuv. Även att hon tar
sig an familjens hund får romanen att kantra i en sentimental riktning.
Men låt
inte detta hindra dig från att läsa denna spännande och stilistiskt säkra
roman. Familjen Eicher lever vidare, inte minst skildringen av Astas längtan,
som kanske förklaras i äktenskapsförmedlingens reklam: ”Det är fler människor
som hungrar efter kärlek och vänskap än som hungrar efter bröd”.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 18/5 2015)
"The Night Of The Hunter" - en klassiker! Robert Mitchum - kan det bli mera skrämmande? Jag tycker faktiskt synd om nutidens biopublik som måste ha explosioner och massmord för att uppleva spänning. Avtrubbade med krav på mer och mer för att tillfredsställas. Den fasansfulla känslan när Mitchum ("Love-Hate") nynnar sin psalm får de aldrig uppleva.
SvaraRaderaJa, verkligen! Om jag haft mer utrymme kunde jag ha gjort mer av likheterna. Gillade filmen så mycket att jag köpte boken en gång när jag kom över den på antikvariat, men den var inte alls lika skrämmande. Filmen gör så mycket av spelet mellan mörker och ljus. Och så Lilian Gish på slutet som den gamla kvinnan med geväret!
SvaraRadera