Eftersom
jag förlikat mig med att vara en intellektuell vuxen läser jag
Lyrikvännen, vars sista nummer (6/14) anlänt. Så där som
kulturtidskrifter gör, om man prenumererar på dem. Jag skulle nog
få svårt att avvara just Lyrikvännen, kanske bland annat
därför att den gör det där som saknas i andra tidningar och
-skrifter.
I
dagens Sydsvenskan skriver Per Svensson om vad som händer om papperstidningarna försvinner: det offentliga samtalet upphör, i
förlängningen den politiska kulturens jämlikhet och delaktighet.
Vi får åsikter i stället. Å andra sidan har ju tidningarna själva
del av ansvaret, med allt större utrymme åt krönikörer och allt
mindre åt mer reflekterande och sansade texter. Klickmonstren äter
upp de nyanserade tänkarna.
När
inte tidningarna tar ansvaret för att fördjupa, då finns det ett
frirum för tidskrifter som Lyrikvännen. Här är temat
påpassligt Birgitta Stenberg, som dog i augusti i år. Att
presentera henne som poet kunde vara en grannlaga uppgift, men här
visas i ett par texter hur hon genom att ingå i Metamorfos-gruppen
redan på 50-talet hade inflytande, om än det skedde i kulisserna.
Tre kritiker läser var sin av hennes endast tre diktsamlingar. Tre
helt skilda temperament – Maria Küchen, Viola Bao och Håkan
Bravinger – hittar egna sidor av Stenberg som poet, och får en att
förebrå makterna att det inte blev fler diktsamlingar.
Bland
annat därför att hon skrev sådan apart poesi, ett slags poesi som
man inte annars hittar på svenska. En poesi som inte är inställsam
eller skriven för att behaga. En poesi som breddar svensk
litteratur, och detsamma gäller förstås för hennes prosa, som ger
ett så oförglömligt intryck. Ett besvärligare sätt att skriva,
och det förtjänar uppmärksamhet, när allt hotar att bli likriktat
mot det prydliga och prudentliga. Därför är det också bra att
numret inleds med en dikt av just Rut Hillarp, som ytterligare en
påminnelse och initiativtagare till det mer ostädade sättet att
skriva, som Stenberg representerade.
Det
är också glädjande med så pass stort utrymme åt finlandssvensk
poesi, att Julia Pennlert skriver om nätpoesi, samt Agnes Gerners
kärleksfulla text om Ted Hughes – en text jag gärna hade läst
innan jag läste hennes fina debut Skall, för att lite bättre
förstå hennes resonemang om djur i allmänhet och räven i
synnerhet.
Allt
detta i ett enda nummer, alltså, något som får mig att fortsätta
läsa, denna proteströrelse det innebär att vara intellektuell
vuxen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.