Ola Klippvik
avslutar sin trilogi med dagböcker med Vikbodagbok III (Natur
& Kultur), en bok som företar stora likheter med sina
föregångare (2009 och 2012). Det rör sig om iakttagelser från det
som vi kallar för vardagen, familjelivet, samsat med reflektioner
kring läsning och storpolitiska händelser. En bok där det yttre
och inre avhandlas hela tiden, ofta i samma stycke i det kronologiskt
nedtecknade året.
Klippvik lever med
hustrun G och barnen M och B, som föga förvånande blivit något
äldre än i de förra böckerna – nu vill de till faderns förtret
höra Kent-låtar i bilen. Jag tycker om de här böckerna: man
kommer riktigt nära en person på det här sättet, att få en
existens filtrerad genom en personlighet, ett temperament. Samtidigt
blir det sällan ett lyft: kanske för att den lunkande tillvaron
inte bjuder på större dramatik än småbittra utfall mot
kulturvärlden i Stockholm och dagstidningarnas likriktning på
kultursidorna.
Det är en lite
missklädsam bitterhet, när Klippvik klagar på omvärldens
bristande intresse. Varför söker han sig ens ditåt? För det här
är ju böcker med ett helt annat ärende: böcker som vänder
sökarljuset inåt, mot den egna personligheten, och att tigga
kulturetablissemangets bifall blir en aning påfrestande, i synnerhet
när han har ekelundska ideal.
Nåväl, jag gillar
det här ändå, inte minst därför att Klippvik skriver så
klipskt. Han nosar rätt på existentiella tankar, tassar kring Søren
Kierkegaard, Seneca, Montaigne, Clarice Lispector – givetvis kan
man tycka att det är ett lite väl tillrättalagt Pantheon han
inrättar, med lite väl givna referenser. Men det är ändå skrivet
med engagemang, ett ärligt uppsåt, och då och då trillar ett
mindre väntat namn fram, som Louise Labé.
Liksom tidigare är
det vardagsbestyr som dominerar – vedhuggning, föräldramöten,
inköp av fleecejackor och -vantar. Det blir skogspromenader. Han tar
sin jägarexamen, köper svindyra gevär för bröllopspengarna. Så
är det världshändelserna, som nämns, i korta nedslag. Då blir
boken också ett allmänt tidsdokument lika mycket som en personlig
uppgörelse. Han fångar in hur kluven man känner sig inför
Knausgård med exakthetens vokabulär. Några smågräl med G
noteras, svartsjuka. Men bråken är belevade, även om det hettar
till ibland.
En del är roligt,
en del bara gnälligt. Men gnällighet kan bli roligt, och det är ju
en enkelriktad väg mot det reaktionära han beträder under
skrivandets gång. Det är visserligen allas vårt öde – att bli
reaktionära. Det är åldern, kan man tro. Klippvik närmar sig de
fyrtio under årets gång. Han ställer sig vid sidan av, som en
konsekvens både av den egna personligheten och av tidsandan,
förmodar man. Han poängterar sin vantrivsel i samtiden, samtidigt
som han skriver samtida litteratur mer än flertalet andra svenska
författare, bland annat genom att plocka in nymodigheter som
instagram (ser du sådant i annan ny svensk fiktionslitteratur?).
Så undrar jag, om
vad det är som jag både gillar och stör mig lite på, om det är
så att jag känner igen mig lite för mycket. Klippvik uppehåller
sig vid i stort sett samma saker som jag själv gör eller har gjort.
Han läser och reagerar, och skriver lite om det. I en mening:
fotbollsresultat. I nästa: någon som har dött. Han säger att han
aldrig velat bli författare: är det ärlighet att säga så? Då
undrar jag vad det är som är så farligt med att erkänna sådana
drömmar.
Inte spelar det
någon roll heller, då dessa (dag)böcker visar att han har blivit
författare, att det är böcker som kommer att fortsätta vara
intressanta, och det är viktigare än att de blir föremål för
diskussioner i tv-program som babel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.