Den överlägset
mest lästa texten på bernur är när jag skrev om Elaine Ekswärds retorikbok, där jag möjligen tog i lite för mycket i min kritik,
även om jag gjorde det i vissheten att jag sparkade uppåt (hon satt
redan då i alla tv-soffor som finns, och det var förutbestämt att
boken skulle toppa alla försäljningslistor för fackböcker). Jag
fick i kommentarerna veta att anledningen till att jag inte gillade
boken var att jag inte tålde att författaren var a) ung eller b)
kvinna eller c) framgångsrik. Först efter en dryg månad daskade
rasistkortet rakt i ansiktet på mig, och sådant kan man ju inte
försvara sig mot. Det är mer än tre år sedan, men jag kommer
fortfarande ihåg obehaget.
Alltså, jag vill
inte förminska problemet eller raljera, när jag nu tar mig an den
hyperviktiga antologin Rasismen i Sverige. Nyckeltexter 2010-2014,
utgiven på Natur & Kultur och sammansatt på ett mer än
föredömligt sätt av Lawen Mohtadi och Dewrim Mavi. Men om du vill
läsa en recension av någon som inte är rasist får du läsa någon
annanstans.
För det är
problematiskt som fan, och just därför tycker jag det är
förkastligt att slänga fram anklagelsen. På samma sätt som
mannens historia är belastad med vidrigheter har den vita människan
svårt att rättfärdiga sin existens. Trots allt läser jag boken –
helt enkelt för att jag måste, för att jag känner att det här är
en av de viktigaste frågorna i den pågående men avslagna
valrörelsen.
2010 är verkligen
ett nyckelår, och det är ingen tillfällighet att man börjar här,
när det äckliga partiet SD kommer in i riksdagen – ett historiskt
nederlag för Sverige, men helt i linje med hur Europa har utvecklats
under 2000-talet. Fortfarande är vi yrvakna, verkar inte förstå
hur vi ska förhålla oss till rasismen ens när den visar sitt fula
tryne.
Men jag hävdar att
det inte är så konstigt med rädslan för det mångkulturella, som
ju är SD:s distinkta programpunkt. Det finns i vår historia,
alltifrån den replik som Joseph Conrad låter Marlow återge när
han återberättar sin erfarenhet från det Mörkrets hjärta som
ligger i varje europé: ”Ugly”, som svaret på förslaget att det
finns en affinitet mellan den vite och den svarte. Att Chinua Achebe
mycket oresonligt bemötte Conrads rasism har stött på oförstående
bland västerländska kritiker, och blivit en blind fläck i Olof
Lagercrantz annars vidsynta tolkning av ”Mörkrets hjärta”. Det
är samma reaktion som när Athena Farrokhzads sommarprogram
avfärdades – hon talade liksom Achebe utifrån den utsattes
position, som kvinna/queer/blatte, som avvikande från normen.
I boken Rasismen
i Sverige finns olika infallsvinklar, samlade i pedagogiska
rubriker. Vi har så klart det historiskt viktiga skedet när SD
marscherade in i riksdagen, samt Utøya, Reva, Rasstereotyper,
Antiziganismen, Protesterna, så som de kallas här. Minns vi? Vi
minns. Vi minns demonstrationerna i Kärrtorp och Jönköping,
debatterna kring Lilla Hjärtat och Tintin, polisens romregister,
kravallerna i Husby, Peter Mangs dödsskjutningar i Malmö.
Klokheter staplas på
varandra i den här boken, allt ifrån Rakel Chukris inledande
förtvivlade text efter valnatten 2010 till Jason Diakités oväntat
skarpa tal till riksdagen i december i fjol. I mångt och mycket är
det en Greatest Hits-samling, och flera av texterna är ju bekanta,
som Jonas Hassen Khemiris brev till Beatrice Ask: det känns som en
ännu bättre text nu än när jag läste den i DN. Till exempel ser
jag först nu hur fyndigt det blir när han är så exakt i sin
åldersangivelse av Lasermannens härjningar, ”tretton och ett
halvt”, för att man ska förstå att det gjorde ett djupare
intryck på honom än på de flesta av oss, vi som inte var i
attentatsmannens kikarsikte. Chukri har två långa och intelligenta
texter där hon visar sin brist på förtroende att
förklaringsmodeller räcker till för att omvända, och faran i att
reducera rasisterna till avvikande och oönskade element, att se dem
som en klunga med så få argument att de plockar fram järnrör när
de tryter.
Påfallande är att
flera texter ändå likt Chukri tar sin avstamp i Jönköping eller
Huskvarna. Negra Efendic till exempel berättar en förfärlig
erfarenhet från sin uppväxt, att ”Hakkors var en lika vanlig syn
som kyrkor i 'Sveriges Jerusalem'”. Hennes personliga text blir
också en bra balans till de övrigas mer teoretiska texter, även om
det till stor del saknas just det teoretiska perspektivet, där man
önskar att fler från universitetsvärlden fått komma till tals. Nu är de flesta texterna skrivna av journalister, och som sagt,
boken samlar det redan lästa, och riskerar kanske att bli läst av
de redan frälsta. Inget ont alls om urvalet - det rör sig verkligen om de namnkunnigaste och i vissa fall bästa journalisterna.
Men det finns ett
knippe nyskrivna texter, på grått papper, som snyggt korresponderar
med omslagets grå färg, liksom för att visa att i mörkret är
alla människor grå. Det vi behöver är också att gå från
dikotomin svart och/eller vitt.
Och polisens
romregister, som DN avslöjade så nyligen, får här generöst med
utrymme. Att lita på polisen är inget lätt jobb längre – kanske
det mest alarmerande är bristen på ödmjukhet. Ändå klingar boken
ut i flera hoppingivande texter, inte minst genom flera vittnesmål
om motstånd, som när brandmän och sjukvårdspersonal protesterar
mot ledningars beslut att välkomna SD-politiker. Det kan vara lätt
att säga att det är en överdriven reaktion, att vi har
yttrandefrihet i vårt demokratiska samhälle. Men jag tänker på
min elev som jag frågade inför 1 maj i år, om hon skulle gå och
protestera mot Svenskarnas partis marsch genom staden, och hen nekade
med en uppgiven förklaring: ”De vill inte se såna som mig här”.
Vad historien kommer
att säga är att Sverige efter 2010 blev ett något mer hatiskt
land. Det går inte att förklara på något annat sätt, men det går
att undvika att detta hat fortsätter att spridas. Utan att
polarisera för mycket, att bidra till att sprida det hat mot
rasisterna som bara de själva tjänar på. Nä, jag tänker inte
vara så naiv att jag säger att tystnad säger mer än vuvuzelor.
Att se dem som idioter i behov av fostran och upplysning hjälper
inte heller – det finns inget vaccin mot fanatism, inte ens den
humor som Amos Oz brukar förespråka hjälper i längden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.