Den heter Månaderna
utan R, Carina Rydbergs andra roman, som gör en poäng av att
utspela sig under dessa månader utan r (maj-augusti, dummkopf!), och
jag passar på att läsa den innan bäst före-datum passeras (1
september, dummkopf!). Det är en fyndig titel, för det blir ändå
månaderna med ärr.
Jag måste
förmodligen påpeka att jag läser om den, för att göra mig
viktig: jag blev ett stort fan av Rydberg när jag läste
mästerverket Osalig ande, som kom något år senare. Det har
gått åtta år sedan hennes senaste bok, den något ojämnare Den som vässar vargars tänder.
I maj åker
huvudpersonen Camilla till Istanbul, efter att ha flytt sin otrogne
make. Resan tar henne under sommaren vidare till Venedig, Kuşadasi,
en grekisk ö, Marrakech, Tanger, Algeciras. Hon träffar den svenske
skådespelaren Markus, och en BDSM-relation inleds. De träffar ett
israeliskt par, kanske-syskon, en ung marockansk pojke. De ligger med
(var)andra, plågar och plågas och njuter och njuts.
Eländet är
närgånget skildrat. Utan att Rydberg tar ställning, något som
uppfattades som oerhört provocerande den här tiden. Jag upplever
Månaderna utan R som fortsatt provocerande, att det är ett
viktigt drag som romanen inte har mist. Det är en osvensk attityd
att skildra sex så här, att helt ge fanken i socialstyrelsens
rekommendationer. Hon går distanslöst rätt in i det
självföraktande, det låga.
Rydberg är
fenomenalt bra på detaljer, på att göra dem synliga och
verkningsfulla, som ting med levande egenskaper. Det finns enstaka
scener i Den som vässar vargars tänder som jag aldrig
glömmer, liksom detaljerna i filmen Svart Lucia, som hon
skrev manus till: huvudvärkstabletten som löses upp i ett glas
vatten, den ruttnande frukten (ogenerat lånad från Polanskis
Repulsion, visserligen), kritstumparna som läraren slängde i
plåthinken, det vinfyllda badkaret, den hotfullt pysande
espressomaskinen, hårbandet kring Tova Magnussons hår …
Språket är
korthugget, och det är på gränsen till det torftiga. Jag tror att
anledningen till att det fungerar är att romanen är så relativt
kort: en omfångsrik berättelse på det här språket är mer än
åtminstone jag klarar. Det är nog ingen tillfällighet att Duras –
som ju också skriver så här aggressivt, så här stympat och hårt,
fungerar bäst i de koncentrerat korta romanerna.
Det blir en roman
som ställer frågor kring varför det är så svårt att stå ut med
sig själv, varför allt man gör blir en flykt. Camilla flyr från
askan in i elden, men hon gör det med vidöppna ögon, och kanske
det är det som provocerar, att hon är så genuint medveten, så
klarsynt, till skillnad från våpet Anastasia i Femtio
nyanser-böckerna. Camilla i romanen delar erfarenheter från
protagonisten i en av Bright Eyes mest förtvivlade kärlekssånger
”Lover I Don't Have To Love”: ”Love's an excuse to get hurt /
And to hurt” (filmatiseringen av Månaderna utan R skulle
också ha ett bättre soundtrack än filmen som bygger på Femtio
nyanser). När våldet blir alternativet därför att våldet är
det enda som känns, den förståeliga smärtan. Det är inte när
Dennis Hopper säger sitt ”Now it's dark” som Blue Velvet
är som mest otäck, det är när Isabelle Rossellini säger ”Hit
me!” Det är mer än troligt att Rydberg är mer influerad av David
Lynch än någon författare.
Man frågar sig vad
som har hänt innan maj, varför Camilla väljer det
självdestruktiva. Jo, jag är medveten om att man inte får ställa
sig den frågan – romanfigurer existerar inte utanför bokens
pärmar, senast förklarat av Terry Eagleton i boken How to Read Literature. Men det vore att underkänna det speciella som
Rydberg gör exempelvis i den här romanen – skapar minnesvärda
och levande karaktärer. En antydan om en tillvaro utan kontakt med
föräldrarna. Man kan också se det som ett experiment – den
uttråkades drift mot spänningen, något som ska lyfta henne ur dyn,
ur den djävliga existensen. Markus är en spännande kille –
potentiellt våldsam, snygg, trilskande och tvär, med mystiska djup.
Klart att Camilla följer honom, som järnfilspån dras mot magneten,
med skillnaden att hon inte är något spån, bara en individ med en
allt mer vårdslöst hanterad integritet.
Det här är nästan
bättre än jag minns det: med iskall fasa klarnar sambanden när
bitarna läggs på plats mot slutet, och det är gjort med en
skicklighet som balanserar beräkning med spontanitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.