En suck kan betyda
mycket. När Erik Johan Stagnelius suckar betyder det bland annat en
längtan efter att förenas med det gudomliga, visar Anders Olsson i
sin briljanta essä om poeten.
”För ingen svensk
diktare har sucken betytt så mycket och haft en så central
ställning som för Stagnelius.” Så skriver Anders Olsson tidigt i
sin essä Vad är en suck? som behandlar hur detta motiv
behandlas i många av dikterna.
Olsson är också
väl skickad att skriva om den här poeten: han skrev förordet till
de Samlade skrifter som utgavs för halvannat år sedan
(”suckarnas poet”, kallade jag Stagnelius i recensionen 7/11
2011), och har tidigare gjort flera skarpsinniga analyser både av
enskilda dikter och olika motiv.
Han åstadkommer det
här genom en försynt metod, där hans argumentering är diskret och
aldrig påträngande. Desto mer övertygande, då det är en metod
som har noggrannheten som sin förutsättning. Det finns något
lättsamt över stilen, även när ämnet är allvarligt, och som
läsare känner jag mig omhändertagen av det varma, varsamt
förtroliga tonfallet.
Olsson visar att
sucken hos Stagnelius är något mer än bara uppgivenhetens
resignerade klagan, utan också ett mer viljestarkt ifrågasättande:
en aktiv handling, något av en utgångspunkt. Men för att komma
därhän behöver vi en grundlig genomgång av romantikens tidsanda,
där tåren inte enbart var ett uttryck för sorg, utan också något
av en protesthandling.
Det är en lite
mödosam väg dit, och ju djupare vi tränger in i denna idévärld,
desto längre bort från sucken hamnar vi. Det unika för Stagnelius
är att sucken är inkluderande, att själva naturen är delaktig i
den privata upplevelsen. Poeten blir ett språkrör för naturens
existentiella upplevelse. Ett slags hybris, kan tyckas, eller en
projicering, med den samtida psykologiska läsarten.
Fast Stagnelius suck
har ett ambitiöst mål: den vänder sig mot ”det gudomliga”,
hävdar Olsson. Allt i dikterna strävar ju mot något kommande, mot
en belöning i efterskott. Stagnelius längtar inte, som andra
romantiker, bakåt, utan han längtar framåt.
Även om vi
förankrar Stagnelius i den svenska romantikens vurm för tysk
idealism är han samtidigt ett unikum, som inte tar till sig idéerna
okritiskt. Han bildar ju också en egen idévärld, influerad både
av tysk filosofi och gnosticism. Allt detta skildras högst
omdömesgillt och tydligt av Olsson.
Med sin essä gör
Olsson också Stagnelius till en central gestalt inte enbart i svensk
romantisk tradition, utan med hjälp av jämföreler med Stéphane
Mallarmé och Gunnar Ekelöf blir han en viktig figur i den
europeiska litteraturhistorien.
Jag kan inte annat
än hålla med: Stagnelius är fortsatt fascinerande, en poet som
manar till både läsning och tolkning, som aldrig förminskas av
dessa tolkningsförsök utan vars egenart bara förstärks. Anders
Olsson har både den breda överblicken och förmågan att se på
djupet. När en essä fungerar som allra bäst är den överraskande,
oförutsägbar och obrutet spännande, något den här boken lever
upp till nästan hela tiden.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 12/3 2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.