Att det i sommar har
kommit en helt ny bok av författaren Flannery O'Connor, som dog
1964, det måste anses som sensationella nyheter. Nu blir det inte
något större genomslag i Sverige, givetvis, där den här
författaren aldrig riktigt fått fäste. Kan bero på att hon i
första hand är novellförfattare – även med två utgivna romaner
– och novellen som tradition har ingen status att tala om här.
Nåväl. Boken heter
The Cartoons, utgiven av Fantagraphics Books, och innehåller
de mestadels satiriska teckningar hon utförde som elev på high
school och college. Hon tecknar rastlöst, skämtsamt, elakt men
hjärtligt. På kornet.
I yttersta mening är
författaren den som iakttar. I de teckningar som har samlats i den
här boken finns gott om exempel på Flannery O'Connors säregna
stil, som är spontan och grovhuggen – vilket alltså inte betyder
samma sak som ”obearbetad”. Hennes teknik är linoleumsnittet, en
ganska besvärlig procedur. Vad man kan uppfatta är att hon nog var
en serietecknare i vardande, om hon hade fortsatt. Här finns exempel
både på goda möten mellan bild och text och karikatyrer som hittar
den där svåra balansen mellan det övertydliga och det subtila
(även om hon sällan nöjer sig med att vara subtil).
Stilen är ironisk,
sardonisk, med gott om cyniska utfall mot hyckleri och dumheter,
sådant som kanske frodas i högre grad i skolmiljö än annars.
Liksom hon är som prosaförfattare förefaller hon arbeta oberoende
av influenser. Illustratören Barry Moser, som skrivit förordet,
jämför visserligen med Picasso, men oftare tycker jag att det är
svårt att hitta sådana paralleller. Snarare har hon assimilerat
dessa högst eventuella föregångare, och skapat sin helt egna
robusta stil.
Hon väljer
aggressiviteten som sitt uttryck. Hennes karaktärer är typer, och
som konstnär har hon seendets gåva: blicken. För det här är
också trotsets konstnär, hon som vägrar befatta sig med det hon
inte accepterar. Som prosaförfattare är hon suverän på att
penetrera dumheter. Hon är ingen som låter sig imponeras eller
duperas, och dessa tendenser är enkla att följa i teckningarna. Hon
hånar högfärden, tar ned allt på jorden.
Och blir en högst
konkret konstnär, något som hon senare alltså förädlar i sina
noveller och romaner. Det är en humor som till viss del lånar
influenser från Helan & Halvan (Oliver Hardy bodde förresten
några år som tonåring i Milledgeville, Georgia, där O'Connor gick
i skola och senare bodde resten av sitt liv på en farm med sin mor).
Efter skolan sökte hon jobb på The New Yorker, med intentionen att
kombinera journalistyrket med satirtecknarens, men något annat kom i
vägen, alltså skrivandet av romanen Wise Blood (Blodsbunden,
när den efter drygt femtio år äntligen översattes till svenska).
Konkret, och med en
förenklad stil – ja, visserligen, men jag tror man gör bäst i
att se dessa teckningar som embryon till den karakteristik hon skulle
arbeta med som författare: att hon alltså redan här visar fina
prov på en förmåga att gestalta, att skapa figurer som kommer till
liv hos betraktaren. Men vi kommer också nära människan bakom hon
som skulle bli författaren, hon som här skriver sin signatur för
att få den att likna en fågel, och upptäcker att hon bar på djupa
komplex angående utseende och identitet.
Utöver teckningarna
och Mosers korta förord består boken av en längre utredande text
av litteraturvetaren Kelly Gerald, nästan skrämmande minutiöst
genomarbetat, och ett rikhaltigt bildmaterial överhuvudtaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.