En
debutroman om världens undergång, som är lika knepig som den är
lekfull. Och viktigast av allt: modigt skriven och sensationellt bra!
I
år lär jorden gå under, enligt Maya-indianernas kalender. Kanske
det är därför apokalypsen blivit ett tacksamt ämne för filmer
och litterära verk. Katastrofer gör sig bäst på avstånd, och
själv går jag gärna i närkamp med dem bara jag får ha fiktionens
filter som skydd.
I
T.S. Eliots undergångsdikt ”De ihåliga männen” byter han ut
orden i den engelska barnramsan ”The Mulberry Bush” till ”the
prickly pear”, alltså fikonkaktus. Prickly Pear är namnet på en
litterär figur i Susanna Lundins debutroman Hindenburg.
Vem
eller vad är Prickly Pear? Hon är en skapad människa, som bor
tillsammans med Bertil, en äldre man, på ett ställe nära skogen,
där zeppelinaren Hindenburg kraschade för 75 år sedan, enligt
klocktiden. Men Prickly Pear är också en gåta – hennes mor dog
som barn, och själv gavs hon liv när blixten slog ned i marken, och
hon tog på sig moderns skinn. Hon föds på ett sätt som kan erinra
om hur Frankensteins monster skapades.
T.S.
Eliot, Mary Shelley: vidare utspelar sig den fortsatta berättelsen i
något som liknar världen i Alice i Underlandet, döpt till
”Inlandets imperium”, vilket liknar titeln på David Lynchs film
Inland Empire, en av hans mest mystiska. Att utnyttja
referenser på detta sätt brukar vara en barlast som kan stjälpa de
goda intentionerna, men Lundin visar redan med sin första roman att
hon är en författare som kan göra sig kvitt influenserna.
Helt
enkelt därför att hon har större ambitioner än att smickra
läsarens förmåga att känna igen vad hon syftar på. Hon vågar
förlita sig på att läsaren ska följa den mytiska berättelsens
snirkliga gångar. Hennes roman är resultatet av en fantasi som inte
getts några tyglar, av en kreativitet som går oförutsägbara
vägar. Själva verkligheten rämnar när hon låter tiden löpa
amok, vänder ut och in på intrigen.
Hon
byter stil, växlar mellan fragment och prosadikt och utdrag ur
påhittade encyklopedier, där skrönan kliver rätt in i realismen.
Det är egensinnigt och kompromisslöst, och ofta ett bryderi att
utreda vad som egentligen ”händer”.
Det
kanske låter svårt? Det är svårt, men också av ett slag som
fascinerar, som väcker intresse, och svårigheterna övervinns av
lekfullhet och upprymt humör. Det är också svårt att säga vad
det här är för typ av bok: att förlaget kallar det för ”en
roman om jordens undergång” är inte mycket till hjälp. Jag läser
den som en saga, en dröm som är så skruvad att den ger nya
perspektiv på verkligheten, och som likt de bästa upplevelserna här
i livet sätter sina spår.
Lundin
tar större konstnärliga risker än den gängse debutanten. Hennes
bok betraktar världen från helt nya perspektiv, och är stilsäkert
skriven även när den rör sig i riktningar där svensk
samtidslitteratur sällan vågat sätta ned sina tassar. Därför
känns det här lovande på ett storartat sätt, att från och med nu
har vi begåvats med ett äkta författarskap.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 21/8 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.