Yrkesmördaren Mia
är transsexuell. Hen spelas av Chlöe Sevigny med löspenis, men den
mest udda scenen är inte duschen i inledningsscenen, utan när hen
senare tänder en cigarett – i en bil! Något jag inte sett i
verkligheten sedan 70-talet. Det andra såg jag på 80-talet senast.
Mia har tidigare
varit man, och får här reda på att hen har en son, elvaårige
Ryan, ute på vischan, där han bor med sina tre halvsyskon efter att
mamman dött. Mia kommer dit för att försöka lappa ihop familjen,
som betraktar Mia med yttersta vaksamhet och misstänksamhet, och
öppet förakt.
Det här är norra
England – serien är inspelad i Manchester – något de brittiska
tv-kritikerna inte verkar ha fattat, då de inte varit känsliga för
nyanserna i hur familjen snackar och beter sig mot varandra. Här
läggs bristen på omsorg i öppen dager, främst i den äldsta
dottern Riley, som söker sig till en flåbuse för uppmärksamhet
och tröst, grannen som äger huset. En riktig otäcking – Mia får
ta fram sina yrkesmässiga färdigheter för att freda familjen, och
hen är verkligen tuff och cool – dricker konjak direkt ur flaskan,
till exempel. Serien utvecklas till ett western-drama, där hon tar
rollen som räddaren.
Något som visas i
hur hon går i cowboy-boots – men det är bara en av detaljerna,
även Riley har en western-skjorta – och i hur fotot förstärker
känslan av familjens hus som ett fort under belägring, liksom av
hur den karga atmosfären förstärks av närbilder på växtligheten
omkring, ungefär som i Andrea Arnolds Wuthering Heights. Här
är det våldsamt, roligt och spännande om vartannat.
Musiken förstärker
också intrycket av att Hit & Miss är en western i första
hand. Även om det finns låtar av Kanye West, P.J. Harvey (och
kopian Anna Calvi) och Joy Division, och en fantastisk scen där Mia
sjunger karaoke till Morrisseys ”Let Me Kiss You”, är det mesta
åt westernstuket. Men mest av allt en helt fantastisk tv-serie, tack
vare inte bara atmosfären och den rätt enkla premissen om orättvisa
och hämnd, utan också för att skådespelarna är så trovärdiga –
inte minst syskonskaran, där förutom Ryan och Riley finns killen
Levi och den oemotståndliga minstingen Leonie, som då och då
pratar med sin döda mamma, när hon inte muttrar ”mardy bum”
eller andra lysande oneliners. Sevigny gör ett fullgott jobb i
rollen som Mia, om man bortser från problemen att tala med irländsk
accent.
Serien är långt
bättre än man vågade hoppas på, bland annat tack vare
skådespelarna och hur man har tillvaratagit atmosfären, som är
kylig på alla plan, och ibland spöklik, på gränsen till
övernaturlig. Men också hur den välvalda musiken tillåts vara ett
kommenterande inslag, och hur allt hör ihop.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.